Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig er trilletur? Jeg har ikke vært på tur med gutten min enda. Han er nå 3 uker. Det er mest av alt pga jeg er aleine og bor der man må gå opp og ned mange trapper og jeg syntes det er veldig vanskelig med vognen opp og ned. 

Mer det veldig dumt å ikke gå på tur utenom når jeg får besøk og hjelp?

Anonymkode: 976a7...339

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ofte er vel trilleturen vel så viktig for deg som mamma i starten, det kan jo være godt å komme seg ut i frisk luft. Mange babyer sover godt når de trilles også, men det er jo ikke noe must hvis du synes det er slitsomt. Du får sikkert mer energi etterhvert og da kan du jo prøve deg på noen turer når du får lyst. 

Anonymkode: 0190a...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri på trilletur med mitt barn. Jeg var også alene og når han sov, sov jeg. Og når han var våken, var det spising, bading, kosing osv, så ingen tid til trilleturer. Det er bare i Norge vi driver med dette, og det går helt fint uten også, Når baby blir rundt et halvt år blir det lettere.

Anonymkode: 6cfa9...d3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte forøvrig bæresjal ganske tidlig, og det ga en helt annen frihet. Da kunne jeg bære baby på magen når jeg handlet, f.eks. Brukte nesten ikke vogn det første året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det er greit så spiller det vel ingen rolle hva andre synes?

Jeg for min del hadde klikka av å ikke kunne gå ut iløpet av dagen, om jeg ikke hadde fått til en løsning med vogna hadde jeg heller kjøpt et sjal eller sele for å gå tur. For babyens del hadde det nok fint lite å si, men for mors del måtte vi ut.

Anonymkode: 93e2d...bf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

min likte ikke vogn...så trilletur er vel ikke viktig for noe. annet enn å komme til og fra dit man skal.

Anonymkode: d8954...cf2

Skrevet

Det går helt fint! Babyen er fortsatt helt ny, og trenger bare mammaen sin (melk, kos, trygghet) og en plass å sove. Kos deg så mye du klarer i barseltiden! Ikke bry deg om hva "alle andre" gjør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg henger meg på denne tråden med mine "problemer" ang trilling.. håper det er ok..  

Jeg har vært ute en gang for å trille og da hylgråt baby, og jeg løp hjem igjen. Han hadde fått mat for ikke lenge siden men hadde tydeligvis vondt i magen. 

Syns det er så ekkelt å gå på tur og være "langt" hjemmefra og baby begynner å gråte av ulike grunner. Helt sløkka men er det noen som har noen tips ang dette? Hva er viktig å huske før vi begir oss ut på tur?? 

Skrevet
Akkurat nå, Pioner skrev:

Jeg henger meg på denne tråden med mine "problemer" ang trilling.. håper det er ok..  

Jeg har vært ute en gang for å trille og da hylgråt baby, og jeg løp hjem igjen. Han hadde fått mat for ikke lenge siden men hadde tydeligvis vondt i magen. 

Syns det er så ekkelt å gå på tur og være "langt" hjemmefra og baby begynner å gråte av ulike grunner. Helt sløkka men er det noen som har noen tips ang dette? Hva er viktig å huske før vi begir oss ut på tur?? 

For meg hjalp det å ta med et sjal/en sele. Babyen elsket å sitte i det, og sovnet ofte selv om hun hadde vondt i magen i utgangspunktet. Hadde likevel som oftest med vogn om jeg skulle gå et stykke. Da hadde jeg et sted å legge fra meg babyen ved behov, og jeg slapp å bære stellesaker i en sekk. 

Ellers sørget jeg for å gå steder jeg visste at jeg fant et sted å amme (måtte sette meg i en grøftekant og amme første gangen vi trillet på tur). 

Ha med et ekstra skift selv om du bare skal en kort tur. En body og strømpebukse tar ikke så mye plass, men er utrolig greit å ha om babyen plutselig gulper over hele seg eller sprutbæsjen plutselig går gjennom alle lag.

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet
4 minutter siden, Pioner said:

Ha med bæretøy, så kan du bære babyen hvis det blir skrik i vogna. Mange babyer liker ikke vogn de første månedene av livet sitt.

Skrevet
9 minutter siden, Frostrose skrev:

For meg hjalp det å ta med et sjal/en sele. Babyen elsket å sitte i det, og sovnet ofte selv om hun hadde vondt i magen i utgangspunktet. Hadde likevel som oftest med vogn om jeg skulle gå et stykke. Da hadde jeg et sted å legge fra meg babyen ved behov, og jeg slapp å bære stellesaker i en sekk. 

Ellers sørget jeg for å gå steder jeg visste at jeg fant et sted å amme (måtte sette meg i en grøftekant og amme første gangen vi trillet på tur). 

Ha med et ekstra skift selv om du bare skal en kort tur. En body og strømpebukse tar ikke så mye plass, men er utrolig greit å ha om babyen plutselig gulper over hele seg eller sprutbæsjen plutselig går gjennom alle lag.

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve meg fram med bæretøy nå i disse dager så når jeg er komfortabel med sjal skal jeg hive meg avgårde med vogna også! 

Lo litt av ammingen i grøftekanten, hadde det ikke vært for at jeg bare kom meg 500 meter hjemmefra så hadde jeg selv tatt en ammepause i grøftekanten 😂🙈

Takk for gode tips! 

Skrevet
3 minutter siden, Pioner skrev:

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve meg fram med bæretøy nå i disse dager så når jeg er komfortabel med sjal skal jeg hive meg avgårde med vogna også! 

Lo litt av ammingen i grøftekanten, hadde det ikke vært for at jeg bare kom meg 500 meter hjemmefra så hadde jeg selv tatt en ammepause i grøftekanten 😂🙈

Takk for gode tips! 

Hehe. Jeg lo ikke så mye selv 😛, men i ettertid er det en morsom liten historie. 🙈😂

AnonymBruker
Skrevet

Ol tusen takk dere :) 

hvordan fungerer bæresjal/sele når det regner ute? Kan jo ikke ha den under jakken..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor viktig er trilletur? Jeg har ikke vært på tur med gutten min enda. Han er nå 3 uker. Det er mest av alt pga jeg er aleine og bor der man må gå opp og ned mange trapper og jeg syntes det er veldig vanskelig med vognen opp og ned. 

Mer det veldig dumt å ikke gå på tur utenom når jeg får besøk og hjelp?

Babyen din trener hele tiden så han får den aktiviteten han skal ha. Hva med deg? Du burde kanskje også røre litt på deg? At man ikke orker eller er i form de første ukene er null stress, men du burde ikke sitte på sofaen i 6 mnd heller.

Anonymkode: 54890...d43

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan fungerer bæresjal/sele når det regner ute? Kan jo ikke ha den under jakken..

Du får kjøpt jakker som du kan bære i, både regnjakke og vinterjakke. 

Jeg brukte mannens jakke fra Bergans. 

Anonymkode: 1ed66...6fc

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ofte brukt en ekstra stor billig regnjakke, men foretrekker å bruke regntrekk til bæreselen. Paraply i tillegg om det virkelig øser ned.

Anonymkode: 93e2d...bf4

Skrevet

Du må ikke stresse med å trille, det skal jo være kjekt og kos for deg og baby :) Var ikke ute å trillet selv på flere uker etter fødsel pga. smerter osv. Sørg for tørr bleie og mett baby før du går. Gråter babyen litt er ikke det noe farlig. Om han ikke lar seg trøste så er det jo ikke verre enn at du stopper og tar han opp litt, evt. snu og gå hjem. Prøv deg på korte turer til å begynne med så blir du nok raskt trygg på det :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var aldri på trilletur med mitt barn. Jeg var også alene og når han sov, sov jeg. Og når han var våken, var det spising, bading, kosing osv, så ingen tid til trilleturer. Det er bare i Norge vi driver med dette, og det går helt fint uten også, Når baby blir rundt et halvt år blir det lettere.

Dette stemmer overhode ikke. I postsovjetiske land i hvert fall går er barne ute på tur i vogna hver dag. Og biltur til butikken regnes ikke med. Det er derimot helt uaktuelt å legge barnet i vogna og sette det ut på balkongen/veranda for å sove i friskt luft. Man kan heller gå en tur mens babyen sover. 

Anonymkode: 43666...574

Skrevet

Jeg begynte med trilleturer fra babyen var 5 dager. Var heldig og fikk en maibaby, så det passet perfekt. Ble litt stress i starten å kle barnet etter været, men sånt er det med alt for førstegangsforeldre.

Valgte da et tidspunkt etter babyen har spist og gikk en tur i gatene rundt blokken vår. Hadde det vært krise (bæsjing eller sulten igjen), så tok det ikke mer enn 10 min. å komme tilbake. Gikk også dagsturer til nærbutikken, men kjøpte da bare et par ting slik at jeg kunne bære alt sammen med babyen. det var greit å ha litt mer målrettet tur.

Som sagt, så bodde vi i blokk på den tiden. Løsningen var å ha vogna nede ved inngangen, mens jeg bar babyen og stelleveska til og fra leiligheten i toppetasjen uten heis. Ikke noe problem.

Skrevet
2 timer siden, Pioner skrev:

Jeg holdt meg i nærheten av hjemmet til han ble 5 måneder 😑 Så kunne jeg bare løpe hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...