Gå til innhold

Hvordan håndtere pengeløs venninne.

Anbefalte innlegg

Gjest AvocadoMelon
Skrevet

Vi er en vennegjeng på 6 jenter i slutten/begynnelsen av 30-årene. Vi har ei venninne som altid har dårlig råd. Hun sliter litt psykisk og har gått på nav en stund. Vi andre er noen studenter og noen med full jobb. Vi er hele tiden bundet til at denne ene venninnen ikke har råd til kino, spise ute, dra på jenteturer ect. Vi andre føler vi ikke har mulighet til å gjøre disse tingene da denne venninnen gjerne vil være sosial med oss fordi hun er arbeidsledig men dette betyr jo da at vi ikke kan gjøre noe som koster. Vi har ofte jentekvelder hjemme hos en av oss. Da den som vi er hos betaler eller vi vippser hverandre en liten sum, dette pleier å gå greit for hun venninnen. Hun blir jo da lei seg/ føler hun blir holdt utenfor hvis hun ikke har råd til kino som vi alle vil dra på.. ofte blir det til at bare noen i gruppa drar sammen på for eksempel kino for det blir liksom mer akseptabelt enn at alle utenom 1 skulle dratt. Dette er en vanskelig situasjon. Hvordan håndtere den? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Sliter litt" Hva vil det si? 

Hva slags mål har hun for fremtiden? Drit i det med kino og at det er så flaut etc. Hva med å få henne til å danne seg mål for fremtiden? Hun vil vel ikke være på nav for alltid. Hva med at dere hjelper henne å komme seg på bena igjen, psykisk? terapi, etc. Om det er dyrt med en time, så spleis da vel? Få henne til psykolog, ikke kino.

Anonymkode: 3e124...aff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AvocadoMelon skrev:

Vi er en vennegjeng på 6 jenter i slutten/begynnelsen av 30-årene. Vi har ei venninne som altid har dårlig råd. Hun sliter litt psykisk og har gått på nav en stund. Vi andre er noen studenter og noen med full jobb. Vi er hele tiden bundet til at denne ene venninnen ikke har råd til kino, spise ute, dra på jenteturer ect. Vi andre føler vi ikke har mulighet til å gjøre disse tingene da denne venninnen gjerne vil være sosial med oss fordi hun er arbeidsledig men dette betyr jo da at vi ikke kan gjøre noe som koster. Vi har ofte jentekvelder hjemme hos en av oss. Da den som vi er hos betaler eller vi vippser hverandre en liten sum, dette pleier å gå greit for hun venninnen. Hun blir jo da lei seg/ føler hun blir holdt utenfor hvis hun ikke har råd til kino som vi alle vil dra på.. ofte blir det til at bare noen i gruppa drar sammen på for eksempel kino for det blir liksom mer akseptabelt enn at alle utenom 1 skulle dratt. Dette er en vanskelig situasjon. Hvordan håndtere den? 

Har hun virkelig såå dårig råd?

Anonymkode: 1a646...e50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere er venninner hvilket da betyr at dere er VENNER. Betal for henne!

Anonymkode: 07b86...192

• Liker 14
Skrevet

Herregud, for noen svar!

Når dere er en så stor vennegjeng, så blir det bare sånn. Om hun er i trevdeårene syns jeg hun bør skjønne at de restrerende fem ikke skal droppe alt som koster penger- virkelig.

Det er ubehagelig, men shit happens! Dere er voksne kvinner og selvfølgelig koster ting penger!

Som du sier så er det jo mye hun får være med på uansett. Dere tenker jo på henne og møtes ofte uten at ting koster.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en del som har så dårlig råd. Det er lite rom for utskeielser hvis man er avhengig av nav.

Når det er sagt så syns jeg at dere venninner kan hjelpe henne en litt. Dette er vel ikke en situasjon hun alltid kommer til å være i. Både helsevesenet og NAV-systemet tar lang tid i å få folk på beina igjen. Mye lengre tid ,enn det med rett hjelp,det hadde trengt å ta.

Anonymkode: 91ca1...0fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe å lure på. Gjør det dere andre har lyst til å gjøre. Dump 

Anonymkode: c56c5...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en del som har så dårlig råd. Det er lite rom for utskeielser hvis man er avhengig av nav.

Når det er sagt så syns jeg at dere venninner kan hjelpe henne en litt. Dette er vel ikke en situasjon hun alltid kommer til å være i. Både helsevesenet og NAV-systemet tar lang tid i å få folk på beina igjen. Mye lengre tid ,enn det med rett hjelp,det hadde trengt å ta.

Vært avhengig av nav i 14-15 år, jeg har aldri hatt så dårlig råd.

Og venninnene her hjelper henne mye, og det kan også hende de har dårlig råd selvom de ikke er på nav...

• Liker 6
Gjest AvocadoMelon
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Sliter litt" Hva vil det si? 

Hva slags mål har hun for fremtiden? Drit i det med kino og at det er så flaut etc. Hva med å få henne til å danne seg mål for fremtiden? Hun vil vel ikke være på nav for alltid. Hva med at dere hjelper henne å komme seg på bena igjen, psykisk? terapi, etc. Om det er dyrt med en time, så spleis da vel? Få henne til psykolog, ikke kino.

Anonymkode: 3e124...aff

Dette har ingenting med mitt innlegg og gjøre. Vi gjør da alt for å hjelpe henne i situasjonen hun er i, uten om at jeg skal legge ut om hennes problemer her så handlet mitt innlegg om noe annet og kanskje ikke like "viktig" som noens helse men hennes sosiale liv har mye å si for hvordan hun  har det i hverdagen.  

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, visp skrev:

Herregud, for noen svar!

Når dere er en så stor vennegjeng, så blir det bare sånn. Om hun er i trevdeårene syns jeg hun bør skjønne at de restrerende fem ikke skal droppe alt som koster penger- virkelig.

Det er ubehagelig, men shit happens! Dere er voksne kvinner og selvfølgelig koster ting penger!

Som du sier så er det jo mye hun får være med på uansett. Dere tenker jo på henne og møtes ofte uten at ting koster.

Hel enig, det har mye jeg oppover må ha sagt nei til pga dårlig råd. sånn er det bare.

Så lenge det er mellom ting av billlig og dyrt, slikt at jeg kan være med, så skjønner jeg godt at venner har lyst bå spise på en fin resturant, god den dyre og fine coctail baren i byne, så lenge jeg blir inkuldert andre ganger og de tat hensyn som her som gjør at jeg kan vøre med :)

• Liker 4
Gjest AvocadoMelon
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er venninner hvilket da betyr at dere er VENNER. Betal for henne!

Anonymkode: 07b86...192

Hun føler seg ikke vel med og "snylte" på oss helet iden. Vi spanderer på henne men jentetur til for eksempel London er vel litt mye å forlange? Vi er også flere som er studenter og har mer nok med oss selv. 

Skrevet
25 minutter siden, AvocadoMelon skrev:

Nå vet ikke jeg hva jentekvelder pleier å koste, men en kinobillett kan da umulig være langt unna?

Dette høres mer ut som vrang vilje fra hennes side enn at hun rent faktisk ikke har råd til det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En student har heller ikke god råd, så jeg er ikke enig med de som mener venninnegjengen skal betale for henne.

Og som et lite apropos:

Anonymkode: 69f45...7b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært avhengig av nav i 14-15 år, jeg har aldri hatt så dårlig råd.

Og venninnene her hjelper henne mye, og det kan også hende de har dårlig råd selvom de ikke er på nav...

Er du alene da eller har du mann/samboer? Uansett så har du vært heldig med trygden da😊Jeg sa heller ikke at alle som går på nav har dårlig råd, men mange har det.

Skrevet

Selv med minstesats på aap så har man råd til å gå på kino av og til. Det handler faktisk om prioriteringer. Kino er ikke svindyrt så lenge man dropper popcorn og heller kjøper seg noe snacks på rema først.

Jeg har selv gått på minstesatsen i mange år, og da levde jeg veldig trangt, men jeg klarte likevel å ha penger til kino av og til. Syntes ikke hun kan klage hvis dere går uten henne.

Jeg er selv i en vennegjeng som dro på ferie sammen. Jeg hadde ikke råd til å bli med. Det var kjipt, men jeg hadde følt meg hundre ganger verre om de lot være å dra av hensyn til meg. Dere må få lov til å dra på kino sammen og det bør hun klare å ta seg råd til. Med det sagt, så hadde jeg lett spandert den kinobilletten på henne. 20 kr hver så er dere der....

• Liker 3
Gjest AvocadoMelon
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun lever under fattiggrensa som er i Norge og har ikke mange 1000 igjen etter alt av regninger og leie er betalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å planlegge slike dyrere greier i god tid så venninnen din får tid til å spare? 

Anonymkode: 1889e...4fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har mest sannsynlig reellt ikke råd til å kaste bort penger på Kino, reiser og restaurant!

Anonymkode: 94a45...b37

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AvocadoMelon skrev:

Dette har ingenting med mitt innlegg og gjøre. Vi gjør da alt for å hjelpe henne i situasjonen hun er i, uten om at jeg skal legge ut om hennes problemer her så handlet mitt innlegg om noe annet og kanskje ikke like "viktig" som noens helse men hennes sosiale liv har mye å si for hvordan hun  har det i hverdagen.  

Jeg har hørt at noen (sykmeldte o.l.) får et økonomisk tilskudd fra NAV som skal brukes på sosialisering (feks kino, drosje til og fra aktiviteter ved behov). Du kan jo tipse henne om dette slik at hun evt undersøker om det og søker om det? Hun kan også søke  om støtte gjennom flere forskjellige fond og legater.

Anonymkode: 5b5ff...3db

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, altflyter skrev:

Selv med minstesats på aap så har man råd til å gå på kino av og til. Det handler faktisk om prioriteringer. Kino er ikke svindyrt så lenge man dropper popcorn og heller kjøper seg noe snacks på rema først.

Jeg har selv gått på minstesatsen i mange år, og da levde jeg veldig trangt, men jeg klarte likevel å ha penger til kino av og til. Syntes ikke hun kan klage hvis dere går uten henne.

Jeg er selv i en vennegjeng som dro på ferie sammen. Jeg hadde ikke råd til å bli med. Det var kjipt, men jeg hadde følt meg hundre ganger verre om de lot være å dra av hensyn til meg. Dere må få lov til å dra på kino sammen og det bør hun klare å ta seg råd til. Med det sagt, så hadde jeg lett spandert den kinobilletten på henne. 20 kr hver så er dere der....

Så må du tenke på at boutgifter er veldig varierende rundt om i landet. Hvis du betaler 3000 mindre i leie, så har du plutslig 3000 mer enn andre som må bruke de 3000 'ekstra' på leien. Det er noen kinobilletter og kafé besøk det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...