Gå til innhold

Jeg har plutselig penger i fond?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kikket jeg litt i min nettbank i DNB der jeg blant annet så på min totaloversikt over gjeldende saldo. Plutselig ser jeg at jeg har en høyere saldo enn forventet fordi jeg tydeligvis ''eier'' et fond i DNB. Dette fondet heter ''DNB-GLOBAL'' 

Jeg kan ikke huske at jeg har kjøpt noe fond i DNB. Ser via nettbank at aktiviteten mellom meg og fondet stammer fra 2013. Jeg aner virkelig ikke hvor disse pengene kommer fra i det hele tatt. 

Er pengene i dette fondet ''mine'' penger slik at jeg kan løse de ut? Jeg merker meg at det er mulig å gjennomføre transaksjoner fra fondet og til mine andre kontoer i dnb. Har dette noen konsekvenser?

Jeg forstår veldig lite av dette og vet så vidt hva et fond egentlig er og hva jeg kan gjøre med det. Har prøvd å google, men finner veldig lite informasjon. 

Noen som kan forklare meg? 

Anonymkode: e7ee6...df5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Disse er dine penger ja, anbefaler deg at du fortsetter sparingen i det fondet, eller velger deg ut et nytt fond :)

Anonymkode: 60dc1...89c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har glemt at du kjøpte? Hva annet gjorde du i 2013? Kanskje det skjedde andre greier så du glemte det rett og slett. Har vært flere personer som glemte at de hadde kjøpt bitcoin for noen år siden inntil de fant minnepennen med de på. Det går an å glemme

Anonymkode: af8f3...d3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke huske at jeg har kjøpt noe fond i DNB. Ser via nettbank at aktiviteten mellom meg og fondet stammer fra 2013. Jeg aner virkelig ikke hvor disse pengene kommer fra i det hele tatt. 

Har du ikke kjøpt fondsandelene gjennom nettbanken og betalt med penger som du hadde på en av kontoene dine? Ser du hvor mye gevinst du har? Dette er nok i generelll fondssparing? Du kan flytte fondsandelene til  en aksjesparekonto (som må opprettes før du kan flytte fondsandelene til en aksjesparekonto (dersom du ønsker det)). Kontakt banken din på chat eller tlf dersom du treger hjelp.

Anonymkode: 81579...fa8

Gjest Kritt
Skrevet (endret)

Husk at DNB har overtatt både Postbanken og diverse sparebanker, kanskje det var der du hadde fond, som nå er i DNB?

Om du løser ut fondet må du skatte av gevinsten/verdistigningen. Om du ikke har direkte behov for pengene ville jeg latt dem stå.

Endret av Kritt
Skrevet

Kan du ha foreldre som har satt inn penger i fond til deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et slikt fond via et tidligere yrke. Jeg hadde ikke takket ja til noe slikt, men firmaet hadde opprettet et slikt på meg av en eller annen grunn.

Anonymkode: 7fedc...ad5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

DNB Global har et årlig forvaltningshonorar  på 1,4 %. Det er ganske  høyt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet til et indeksfond. F.eks DNB Global Indeks, som har et årlig forvaltningshonorar på 0,3%

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk et slikt fond via et tidligere yrke. Jeg hadde ikke takket ja til noe slikt, men firmaet hadde opprettet et slikt på meg av en eller annen grunn.

Hmm. Kan stemme. Jeg har jobbet ganske mye siden jeg var 15 år. Jeg var 18 år i 2013, og hadde da to jobber. Mulig det stammer derifra?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et fond (pensjonssparing) fra en butikkjobb jeg hadde da jeg var rundt 17-21. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg inn i vilkårene, så jeg har bare latt pengene stå. Tror det dreier seg om rundt 13k eller noe. 

Anonymkode: 1ba2c...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Kan stemme. Jeg har jobbet ganske mye siden jeg var 15 år. Jeg var 18 år i 2013, og hadde da to jobber. Mulig det stammer derifra?

Kanskje noen kjøpte litt i det fondet i 18 års gave til deg? Spør foreldrene dine om de vet noe.

Anonymkode: eb19a...7b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er det mest sannsynlig pensjonssparing. Den kan ikke realiseres før man blir pensjonist, men fondsandeler kan selges og settes i andre fond.

Anonymkode: 3317e...cff

AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo også ha stått på selvangivelsene dine i årene etter 2013...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går kikket jeg litt i min nettbank i DNB der jeg blant annet så på min totaloversikt over gjeldende saldo. Plutselig ser jeg at jeg har en høyere saldo enn forventet fordi jeg tydeligvis ''eier'' et fond i DNB. Dette fondet heter ''DNB-GLOBAL'' 

Er pengene i dette fondet ''mine'' penger slik at jeg kan løse de ut? Jeg merker meg at det er mulig å gjennomføre transaksjoner fra fondet og til mine andre kontoer i dnb. Har dette noen konsekvenser?

Jeg forstår veldig lite av dette og vet så vidt hva et fond egentlig er og hva jeg kan gjøre med det. Har prøvd å google, men finner veldig lite informasjon. 

Noen som kan forklare meg? 

Hvor mye står det det?

Anonymkode: 98b61...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...