AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Jeg har registrert meg hos flere bemanningsbyråer, men føler ofte at jeg enten har feil kvalifikasjoner eller er overkvalifisert for de type stillingene som lyses ut gjennom disse. Selv er jeg ikke spesielt kresen på kort sikt, og kunne godt tenke meg noen korte vikariater for å få litt variert erfaring. Samtidig ser det ut til at de fleste vikariater lyses ut "med muligheter for forlengelse" og det virker som om mange bedrifter i utgangspunktet ønsker seg en fast ansatt, men at de benytter bemanningsbyråer for å redusere risikoen rundt feilansettelser, eller dersom de ikke er 100% sikre på det fremtidige behovet. Er det da slik at man må gi uttrykk for at vikariatet man søker på er selve drømmejobben for å ha sjanse til å få jobb, eller har bemanningsbyråene og bedriftene forståelse for at man bare ønsker erfaringen? Og er det dårlig gjort å ta et vikariat som i utgangspunktet har en varighet på et halvt til ett år, for så å si opp før tiden? Anonymkode: 2ecbb...b48
solmåneogstjerner Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 Tenk på deg selv. Fake it 'till you make it. Si det de vil høre, slutt når du vil (følg kontrakten da). De bryr seg ikke om deg, du bør ikke bry deg om dem heller. De gjør det som lønner seg, det bør du også gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #3 Skrevet 5. juli 2018 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Tenk på deg selv. Fake it 'till you make it. Si det de vil høre, slutt når du vil (følg kontrakten da). De bryr seg ikke om deg, du bør ikke bry deg om dem heller. De gjør det som lønner seg, det bør du også gjøre. Jeg merker bare at jeg har store problemer med å fake voldsom interesse for en jobb jeg bare har sånn passe lyst på og som jeg ikke kan tenke meg å fortsette i, spesielt når jeg får direkte spørsmål om dette. Men da er det altså det jeg bør gjøre for å ha sjans til å skaffe meg en jobb? Ts Anonymkode: 2ecbb...b48
solmåneogstjerner Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker bare at jeg har store problemer med å fake voldsom interesse for en jobb jeg bare har sånn passe lyst på og som jeg ikke kan tenke meg å fortsette i, spesielt når jeg får direkte spørsmål om dette. Men da er det altså det jeg bør gjøre for å ha sjans til å skaffe meg en jobb? Ts Anonymkode: 2ecbb...b48 Det er det du må gjøre ja! Skjønner at du er en person som vil være åpen og ærlig, og snill og grei med andre. Ikke slutt med det, men i denne situasjonen bør du faktisk være litt mer kynisk. 😘
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #5 Skrevet 5. juli 2018 Beklageligvis må man være litt kynisk i dagens arbeidsliv. Vikarbyråene tenker på seg og sitt, det bør du også gjøre som arbeidstaker. Noen ganger må man snakke noen etter ørene og jatte med, og si det konsulenten eller den som intervjuer deg forventer å høre. Ofte innebærer det å dra litt på når det gjelder interesse, og at man må formidle at man er veldig interessert, selv om jobben bare virker sånn halvveis ok. Så går det en linje mellom det å lyve på kvalifikasjoner og fremstå som mer interessert. Sistnevnte er ok, fordi det er en subjektiv oppfatning av deg selv, og noe ingen kan ta deg på. Men man bør passe seg for å ikke lyve på kvalifikasjoner. Er man f. eks. nybegynner innen regnskap og bare har jobbet med fakturaer og krediteringer, så kan man ikke si man er en erfaren regnskapsfører som har jobbet med alt, da dette sannsynligvis vil bli avslørt hvis man får jobben. Anonymkode: 3e49c...aca
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #6 Skrevet 5. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker bare at jeg har store problemer med å fake voldsom interesse for en jobb jeg bare har sånn passe lyst på og som jeg ikke kan tenke meg å fortsette i, spesielt når jeg får direkte spørsmål om dette. Men da er det altså det jeg bør gjøre for å ha sjans til å skaffe meg en jobb? Ts Anonymkode: 2ecbb...b48 Tja...på den ene side lærer alle at «ærlighet varer lengst» osv. På den annen side ser man ofte at ærlighet ikke er ønskelig. Anonymkode: 3dea5...efa
Knirke Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 Jeg er for dårlig løgner til å late som jeg er SUPERinteressert i en elendig betalt vikar-deltidsstilling som jeg er fullstendig overkvalifisert for. Så når arb.giver har valgt andre har jeg bare tenkt «det var jammen godt» Og ja, det har skjedd flere ganger. Har i grunn mest dårlige erfaringer med vikarbyrå. Har fått et par oppdrag, men opplæring, lønn og kontinuitet har stort sett vært bare sorgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå