Gå til innhold

Besteforeldre som forskjellsbehandler - måtte lage egen tråd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på reise med svigers og svoger med familie nettopp.. 

Vi sto alle sammen på flyplassen i ring og bestemor sto å delte ut 200 lapper til alle de store barna. Minste på 6 hadde med seg pengepungen sin med 1000kr i, som han tidligere hadde vist frem, og sto forventningsfull og ventet. Da det ble "hans tur" sa bestemor: han trenger ikke, for han har jo så mye penger, og la bort pengeboken.. Jeg kunne se skuffelsen i hele ansiktet på barnet mitt som ikke sa noen ting. Fikk helt vondt inni meg..

Idiotisk, da både svogers barn og min samboers barn er bortskjemte barn som hadde bankkort i lomma med masse penger på.

Jeg sa ingenting. Det var besteforeldrene som betalte for turen og jeg hadde ikke lyst til å virke frekk og utakknemlig.

Anonymkode: 4f859...597

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt barnet en 200-lapp sånn at svigermor så det, samtidig som jeg sa høyt «det skal være likt for alle». 

Håper mannen din tok en alvorsprat med sin mor?

Anonymkode: 58224...c5e

• Liker 34
Skrevet

Håpløst!!!! 

• Liker 2
Skrevet

Så utrolig sjofelt gjort😭blir trist på 6åringens vegne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oj! En 6 åring skjønner jo dette veldig godt. Støtter forslaget over med å høyt og tydelig gi han en 200 lapp.

Anonymkode: c86ff...789

• Liker 10
Gjest Stella Rose
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gitt barnet en 200-lapp sånn at svigermor så det, samtidig som jeg sa høyt «det skal være likt for alle». 

Dette!

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på reise med svigers og svoger med familie nettopp.. 

Vi sto alle sammen på flyplassen i ring og bestemor sto å delte ut 200 lapper til alle de store barna. Minste på 6 hadde med seg pengepungen sin med 1000kr i, som han tidligere hadde vist frem, og sto forventningsfull og ventet. Da det ble "hans tur" sa bestemor: han trenger ikke, for han har jo så mye penger, og la bort pengeboken.. Jeg kunne se skuffelsen i hele ansiktet på barnet mitt som ikke sa noen ting. Fikk helt vondt inni meg..

Idiotisk, da både svogers barn og min samboers barn er bortskjemte barn som hadde bankkort i lomma med masse penger på.

Jeg sa ingenting. Det var besteforeldrene som betalte for turen og jeg hadde ikke lyst til å virke frekk og utakknemlig.

Er et godt eksempel på sosialdemokrati! Få etter behov, ikke få likt fordi det er lukt. Benytt anledningen til å snakke om skatt og utjevning og samfunnsansvar. Nei  serr. Er det bare ditt barn? Høres ganske pussig ut når hun gjorde så stort nummer ut av pengeutdelingen. 

Anonymkode: ed1ad...f47

• Liker 2
Skrevet (endret)

For en bestemor! Hva tenker hun med? En seksåring har jo selvsagt ikke helt begrep på penger, men skal ikke bli forskjellsbehandlet på denne måten!

Jeg ville gitt en 200 lapp på stedet, som er foreslått. Hvis jeg klarte å samle meg og tenke klart...

Evt gitt dobbelt så mye på et senere tidspunkt. For tort og svie. Så kunne vi gått å kost oss med en is eller tre. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et flott forslag. Utfordringen blir jo bare at de fleste ikke bruker særlig kontanter i dag, så jeg ville i alle fall ikke hatt en 200-lapp å gi barnet. Men en løsning kan vel være å si: «Da skal du få en 200-lapp av meg. Det skal være likt for alle!» og ta med barnet til minibanken eller si han får når du får tatt ut penger. 

Jeg var forøvrig selv et barn som ikke var bestemors favoritt, og resultatet er at jeg aldri fikk noe nært forhold til bestemoren det gjaldt. Jeg husker spesielt en gang da jeg gikk på barneskolen og bestemoren min tok med fetterne mine på handletur. Jeg fikk også være med (siden jeg spurte) Der fikk fetterne mine klær, TV-spill og leker påspandert. Jeg fikk ingenting, bortsett fra en softis (noe fetterne mine selvsagt også fikk) Da vi kom tilbake fra handleturen var jeg så såret og lei meg. Og de som fikk i bøtter og spann gadd aldri besøke bestemor en gang da hun ble gammel, syk og alene. Jeg gjorde det av plikt, og hjalp henne med alt hun behøvde, men gjorde det ikke akkurat av glede. 

Anonymkode: 3381c...fef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun absolutt ikke ville gi til 6 åringen så burde hun i det minste ha vett nok til å gi til de andre i smug, kjipe kjerring! Stygt gjort! Dette ville jeg tatt opp med henne og forklart, siden hun tydeligvis ikke evner å se hva det gjør med et barn. Det har jo ingenting å si om det er penger, bare at barnet blir utelatt.

Og så burde hun gi 200kr til ungen og si unnskyld. For dette er noe barnet kommer til å huske for alltid. Jeg kan ennå huske en lignende situasjon fra jeg var barn.

Anonymkode: a10f5...a0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det verste var argumentet.. At han hadde nok penger.. 

Mens de andre akkurat fikk overført mye mer på kontoen av foreldrene rett før vi dro..  Det viste bare hvor bevisst hun gjorde det. For hun er jo fullt klar over hvor mye penger disse barna har..

Menmen.. Nå er det gjort, og jeg la en 500 lapp oppi pengeboken til sønnen min da vi kom hjem

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fy flate! Vet ikke om dette var oppkonstruert, men kjenner jeg ble ganske SINT på den svigermoren. Hadde det vært meg, ville jeg ikke klart å legge fra meg dette, og det ville preget hele ferien i negativ retning.

Min svigermor forskjellsbehandler ikke barnebarna, heldigvis, men hun forskjellsbehandler sine egne barn. De er fire søsken. Svigers og tre av barna bor i nærheten av Oslo. Mannen min (søsken nr 4)  og jeg bor i Tromsø med våre to barn. Hele storfamilien skulle på ferie i fjor sommer. Det gikk fly fra Oslo til feriestedet. Svigermor annonserte at det var noen som hadde litt høyere reiseutgifter enn andre, derfor skulle hun spytte i mellomlegget for dem. Så gir hun ekstra penger til sin datter som har 4 barn (de andre søsknene, inkl min mann, har 2 barn hver), så de skal slippe å betale ekstra. Tipper at flybillettene våre, to barn og to voksne fra Tromsø til Oslo tur retur kostet en god del mer enn de to barnebillettene til familien med 4 barn....  Det gjør meg ingenting å betale mer enn de andre, men da synes jeg at de andre også kunne betale sin del. Ellers føles det urettferdig. Min mann blir en skikkelig konfliktsky tøffel i nærheten av sin mor, så han tør aldri å ta opp noe slikt. I tillegg pleier de å dele på antall personer når vi er ute og spiser. Våre to barn er de aller yngste (barnehage og 1. klasse), de spiser kun små barneporsjoner. De andre barna er tenåringer. Når vi spiser deler de "for enkelhets skyld" opp regningen per hode, så betaler hver person en lik del. (Svigers sponser de to "ekstra" barna til min manns søster). En gang eller to ville jeg ikke reagert på, men når det er slik gjennom HELE ferien..... Da jeg prøvde å ta det opp, kikket alle bare uforstående på meg. Mannen min reagerer også, men ikke nok til at han sier noe. Hadde det vært min egen familie, ville jeg kunne protestert mer.

Anonymkode: 02777...74d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy flate! Vet ikke om dette var oppkonstruert, men kjenner jeg ble ganske SINT på den svigermoren. Hadde det vært meg, ville jeg ikke klart å legge fra meg dette, og det ville preget hele ferien i negativ retning.

Min svigermor forskjellsbehandler ikke barnebarna, heldigvis, men hun forskjellsbehandler sine egne barn. De er fire søsken. Svigers og tre av barna bor i nærheten av Oslo. Mannen min (søsken nr 4)  og jeg bor i Tromsø med våre to barn. Hele storfamilien skulle på ferie i fjor sommer. Det gikk fly fra Oslo til feriestedet. Svigermor annonserte at det var noen som hadde litt høyere reiseutgifter enn andre, derfor skulle hun spytte i mellomlegget for dem. Så gir hun ekstra penger til sin datter som har 4 barn (de andre søsknene, inkl min mann, har 2 barn hver), så de skal slippe å betale ekstra. Tipper at flybillettene våre, to barn og to voksne fra Tromsø til Oslo tur retur kostet en god del mer enn de to barnebillettene til familien med 4 barn....  Det gjør meg ingenting å betale mer enn de andre, men da synes jeg at de andre også kunne betale sin del. Ellers føles det urettferdig. Min mann blir en skikkelig konfliktsky tøffel i nærheten av sin mor, så han tør aldri å ta opp noe slikt. I tillegg pleier de å dele på antall personer når vi er ute og spiser. Våre to barn er de aller yngste (barnehage og 1. klasse), de spiser kun små barneporsjoner. De andre barna er tenåringer. Når vi spiser deler de "for enkelhets skyld" opp regningen per hode, så betaler hver person en lik del. (Svigers sponser de to "ekstra" barna til min manns søster). En gang eller to ville jeg ikke reagert på, men når det er slik gjennom HELE ferien..... Da jeg prøvde å ta det opp, kikket alle bare uforstående på meg. Mannen min reagerer også, men ikke nok til at han sier noe. Hadde det vært min egen familie, ville jeg kunne protestert mer.

Jeg forstår faktisk ikke at det går ann å tenke slik, jeg... Det skal være likt for alle

• Liker 5
Skrevet

Ta det opp med svigermor. I god tro og mening kan det hende hun mente at 1000 kroner var nok for en 6 åring. 

Min eks svigermor kan fremdeles stikke til jentene på 26 og 23 en femtilapp på deling, be dem om å kjøpe en is hver og beholde resten. Det handler vel litt om alder og det at hun ikke vet hva ting koster nå, i forhold til da jentene var 3 og 6. Hun kunne fint funnet på å tenke at 1000 kroner er veldig mye penger for en 6 åring, og dermed la vær å gi det. 

Sier ikke at det er greit, men ta det opp med henne. Spør henne hvorfor og ikke ta det i verste mening.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alle søsknene til din mann partner? Hvordan er økonomien generelt for dem og dere? Hvor mye treffes de i dagliglivet? Mye kan spille inn på hvorfor ting løses som de gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Kontorotta skrev:

Ta det opp med svigermor. I god tro og mening kan det hende hun mente at 1000 kroner var nok for en 6 åring. 

Min eks svigermor kan fremdeles stikke til jentene på 26 og 23 en femtilapp på deling, be dem om å kjøpe en is hver og beholde resten. Det handler vel litt om alder og det at hun ikke vet hva ting koster nå, i forhold til da jentene var 3 og 6. Hun kunne fint funnet på å tenke at 1000 kroner er veldig mye penger for en 6 åring, og dermed la vær å gi det. 

Sier ikke at det er greit, men ta det opp med henne. Spør henne hvorfor og ikke ta det i verste mening.

Ja hun syns sikkert at 1000 kr var mye for en 6 åring, men da burde hun ikke gitt penger ut i plenum så barnet fikk alt med seg. Dette har vel egentlig ikke så mye med mengden av penger, men måten man gjør det på og utelater et barn. Følelsen og opplevelsen hadde nok vært  den samme om det var en 20 kroning som ble utdelt.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun syns sikkert at 1000 kr var mye for en 6 åring, men da burde hun ikke gitt penger ut i plenum så barnet fikk alt med seg. Dette har vel egentlig ikke så mye med mengden av penger, men måten man gjør det på og utelater et barn. Følelsen og opplevelsen hadde nok vært  den samme om det var en 20 kroning som ble utdelt.

Du har sikkert rett i det. Men kanskje hun ikke tenkte seg om. Vi er alle forskjellige. Der du hører en ting ut fra en setning, hører jeg kanskje noe helt annet. Eneste måten å finne ut av det på, er ved å snakke sammen. Kan hende hun hadde blitt oppriktig lei seg om noen hadde forklart henne hvordan det kunne føles for 6 åringen der og da. Eller det kan hende hun hadde fortalt i klar tale om hvorfor hun følte at 6 åringen hadde mer enn nok penger. 

Jeg er ikke for forskjellsbehandling. Men det kan være lurt å finne ut hvorfor, før man trekker en konklusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Gikk 6-åringen og skrøt av de 1000 kr til de andre, så bestemor hørte? Hun skulle nok bare jekke ham ned noen hakk.

En birkis/torsk er jo ellers ingenting i våre dager.

Anonymkode: b680d...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk 6-åringen og skrøt av de 1000 kr til de andre, så bestemor hørte? Hun skulle nok bare jekke ham ned noen hakk.

En birkis/torsk er jo ellers ingenting i våre dager.

Anonymkode: b680d...03f

Han viste besteforeldrene pengene hab hadde spart fra bursdagen sin og som han hadde gledet seg til å ta med på ferie..

AnonymBruker
Skrevet

Får helt vondt av å lese dette.. jeg har to tantebarn på 4 og 1,5 år.. da de skulle på ferie hadde jeg bare en 200 lapp på meg da jeg skulle si ha det. Jeg presiserte at denne pengen var like mye han på 1,5 sin som ho på 4.. han på 1,5 hoppet av glede og smilte så herlig da jeg sa det...så barn bryr seg om tettferdighet - nesten fra starten av..

Anonymkode: dc0e4...0ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...