Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på om det å ta en bachelorgrad kan nærmest garantere at man får jobb.

Hvor lenge etter bacheloren fikk dere fast jobb? Er jobben studierelatert?

Er det noen av dere som ikke har fått jobb? Eller er det noen som slet med å få jobb (en hvilken som helst jobb, ikke nødvendigvis studierelatert)? Hva tror du grunnen kan være i så fall?

Anonymkode: ef8f8...d52

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

En bachelorgrad garanterer overhodet ikke i noen jobb. Tar man en utdanning i et «diffust» fagfelt (mye innenfor humaniora feks), så er det mange der som sliter med å få seg jobb, selv med master. En ikke-studierelatert jobb, type butikkjobb, vil de ofte ikke få fordi de ansees som overkvalifisert..

Skrevet

Det å studere er smart, om man studerer noe man liker og kan tenke seg drive med hver dag.

Det å studere med det eneste mål å ha en jobb, uten å tenke gjennom om man liker det er den sikreste veien til "elendighet" og nei, det er ikke slik at en grad sikrer deg jobb.. Ikke i ett eneste yrke.

Skrevet

Bachelor i sykepleie garanterer jobb. Flott yrke i tillegg til at det er mangel på over 6000 sykepleiere, så du vil ha en jobb som betyr noe og er veldig viktig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Faen. Begynner å føle at jeg bare kaster bort tid og penger på å utdanne meg. Liker temaet, men hvis jeg ikke får jobb etter dette så er det bare bortkastet. Hadde valgt kunst hvis det bare var for morroskyld, men følte ikke jeg kom til å få jobb hvis jeg valgte det. Studerer derfor agronomi.. tenkte at mat er noe vi alltid vil trenge, men det er jo egentlig litt diffust igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bachelor i journalistikk. Jeg har fått vikariat og tilbud om sommer/deltidsjobb, men det blir nok ikke snakk om fast jobb med det første. Kun én av mine medstudenter har fått fast jobb.

Det er en ganske vanlig situasjon i denne bransjen. Jeg skal bygge videre på master enten i år eller etterhvert, men nedskjæringer og mediekrise gjør at jeg tviler på at det hjelper. Tar mest master fordi jeg syns masteren virket spennende, og for å ha noe å oppta meg med mens jeg er arbeidsledig.

Anonymkode: 7aee5...3e6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faen. Begynner å føle at jeg bare kaster bort tid og penger på å utdanne meg. Liker temaet, men hvis jeg ikke får jobb etter dette så er det bare bortkastet. Hadde valgt kunst hvis det bare var for morroskyld, men følte ikke jeg kom til å få jobb hvis jeg valgte det. Studerer derfor agronomi.. tenkte at mat er noe vi alltid vil trenge, men det er jo egentlig litt diffust igjen.

Jeg tror nok ikke agronomi er et dumt studie i disse tider, tvert imot.

Anonymkode: 4db87...d61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble ferdig med min bachelor i sosiologi våren 2017 og har ikke fått noen 'relevant' jobb. Jeg jobber nå med noe helt annet enn det jeg har lyst til/studerte til. Det som er problemet med sosiologi og mange andre diffuse utdanninger er at mange arbeidsgivere ikke helt vet hva man kan brukes til. Hvis jeg skulle valgt igjen, hadde jeg nok ihvertfall satset på å ta en mer spesifisert utdanning. 

Anonymkode: 6ef6f...c97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som tok bachelor i utmarksforvaltning. Nå jobber hu på kiwi. Så en utdannelse er ikke alltid garantert jobb. Ikke kan hu flytte på seg heller fordi de driver gård, så da tar hu den jobben hu får. 

Anonymkode: 43215...6a8

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble ferdig med min bachelor i sosiologi våren 2017 og har ikke fått noen 'relevant' jobb. Jeg jobber nå med noe helt annet enn det jeg har lyst til/studerte til. Det som er problemet med sosiologi og mange andre diffuse utdanninger er at mange arbeidsgivere ikke helt vet hva man kan brukes til. Hvis jeg skulle valgt igjen, hadde jeg nok ihvertfall satset på å ta en mer spesifisert utdanning. 

En jeg kjenner fikk jobb som saksbehandler i nav når hun var ferdig med bachelor i sosiologi. 

Anonymkode: 4db87...d61

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner fikk jobb som saksbehandler i nav når hun var ferdig med bachelor i sosiologi.

Ja det er jo selvsagt noen som får seg 'relevant' jobb rimelig fort. Men sånn generelt er det mange som sliter etter endte studier fordi arbeidsgivere gjerne krever relevant arbeidserfaring i tillegg til utdanning. Mange faktorer som kan spille inn også, om det feks er i en storby man søker jobb eller en liten plass, bekjente osv. Min anbefaling er ihvertfall at hvis man først velger å studere sosiologi eller andre samfunnsvitenskapelige/humanistiske fag bør man satse på en Master og ikke Bachelor, da blir du gjerne fort mye mere attraktiv på jobbmarkedet. 

Skrevet

Ville ha sakt det er avhengig av hvor etterspurt yrket er. Hvis man feks. utdanner som sykepleier er du ganske garantert å få jobb, ettersom vi mangler sykepleiere her i landet. Men jeg vil tro at en som er utdannet med bachelor i filosofi har neppe en sjanse, med mindre de studerer videre på PhD nivå for å bli professor. 

Skrevet
9 timer siden, AndreaE skrev:

Bachelor i sykepleie garanterer jobb. Flott yrke i tillegg til at det er mangel på over 6000 sykepleiere, så du vil ha en jobb som betyr noe og er veldig viktig. 

du kan fint bestå en sykepleieutdanning uten å få jobb som sykepleier fordi du ikke duger :P

AnonymBruker
Skrevet

Bachelor som sykepleier, vernepleier, diverse mekaniske fag da er du vel sikret jobb. Men langt i fra alt du er sikret noe som helst, annet en studielån.

Er utd sosionom, men har ikke fått ett eneste intervju på noe nav kontor eller noe som har med faget å gjøre siden jeg ble utdannet for 7 år siden. Bor i en bygdelig kommune og en stilling har ofte rundt 60-70 søkere. I byene er det kanskje litt anderledes. Men samfunnsfag som sosionom og barnevern har du ingen garantier, med mindre du vil jobbe med ungdom eller utviklingshemmede som ønsker å ta livet ditt til tider.

Anonymkode: 2b1cf...3bd

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Carrot skrev:

du kan fint bestå en sykepleieutdanning uten å få jobb som sykepleier fordi du ikke duger :P

Det skal godt gjøres gitt. Ingen som vet om du duger eller ikke før du har fått jobb heller. At man ikke duger til intervju og har gjort ett eller annet feil i fortid, betyr ikke at man ikke duger.

AnonymBruker
Skrevet

Har utdannelse innen markedsføring og det er kamp om disse jobbene. Vil ikke anbefale dette om man ikke virkelig brenner for det, samt at man må lære tingene som ikke er i forbindelse med utdannelsen (rekke kurs, verktøy osv), samt å være oppdatert. Mange med denne bakgrunnen får bare vanlige salgsjobber som ikke krever utdannelse. 

Anonymkode: abbcb...896

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som tok bachelor i utmarksforvaltning. Nå jobber hu på kiwi. Så en utdannelse er ikke alltid garantert jobb. Ikke kan hu flytte på seg heller fordi de driver gård, så da tar hu den jobben hu får. 

Hun har jo noe da. Det er bare ikke helt relevant til utdannelsen. Er det fast så er jo det veldig bra likevel. Søker hun på relevante jobber når hun ser det er ledig?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal godt gjøres gitt. Ingen som vet om du duger eller ikke før du har fått jobb heller. At man ikke duger til intervju og har gjort ett eller annet feil i fortid, betyr ikke at man ikke duger.

Som sykepleier har du ansvar for andres liv og helse, da er det avgjørende at du er i stand til å gjøre en god jobb, og der i ligger om du har "feil" i fortiden som for eksempel misbruk sier det seg kanskje selv at du ikke bør få jobb i noen tilfeller. Så som sykepleier er du definitivt ikke garantert jobb selv om det er mangler på dem. Samme med lærere, og spesialpedagoger - det er enkelte steder stor mangel men du må kunne lære fra deg for å være lærer.. Det er mulig å bestå studiet uten å være en god lærer.. Bussjåfør - du kan klare lappen men være uegnet bak rattet med passasjerer i bussen likevel. Jeg tror ikke det er mange yrker hvor man er garantert jobb etterpå uten unntak.. 

Agronom er nok ikke en dum vei å gå, produksjon av mat og landbruket er i endring, men det betyr ikke at vi ikke må ha mat.. Spørsmålet er vel mer om utfordringene i fremtiden vil påvirke valget ditt, for eksempel om du er villig til å flytte på deg om du for eksempel bor i en kystkommune hvor landbruket i dag består av små gårder mens fremtiden vil sentralisere til store produksjonsanlegg osv? Om du vil trives med arbeid i store fellesfjøser for eksempel osv.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo noe da. Det er bare ikke helt relevant til utdannelsen. Er det fast så er jo det veldig bra likevel. Søker hun på relevante jobber når hun ser det er ledig?

Hun hadde fått den samme jobben som innen utdannet også. Så hu har jo sinssykt med studiegjeld uten at hu får brukt utdannelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bachelor som sykepleier, vernepleier, diverse mekaniske fag da er du vel sikret jobb. Men langt i fra alt du er sikret noe som helst, annet en studielån.

Er utd sosionom, men har ikke fått ett eneste intervju på noe nav kontor eller noe som har med faget å gjøre siden jeg ble utdannet for 7 år siden. Bor i en bygdelig kommune og en stilling har ofte rundt 60-70 søkere. I byene er det kanskje litt anderledes. Men samfunnsfag som sosionom og barnevern har du ingen garantier, med mindre du vil jobbe med ungdom eller utviklingshemmede som ønsker å ta livet ditt til tider.

Man må selvsagt ta utgangspunkt i noe man ønsker å gjøre når man skal velge studieretning, men dersom man ikke vil flytte på seg så bør man også ta hensyn til hva slags arbeidskraft det er bruk for der man bor.....   (Det kan ta tid å få fast jobb i store byer også, men alle jeg kjenner har da greid å holde det gående med diverse vikariat inntil de har fått noe fast. Det er nok ikke like lett på små steder)

Anonymkode: aaeb6...1c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...