Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er vi nødt å skjule alt som burde fram i lyset? Leste at Tv2 var anmeldt for å ha vist et barn som var seksuelt missbrukt. De hadde glemt å sladde ansiktet hennes. Men er det noe å henge seg opp i? I dagens samfunn skjer dessverre dette oftere enn en sku ønske. Men si meg blir lissom problemet borte om vi itte tar det opp i media? Hva skjer med de overgriperne da. De vil få fri adgang tel å fortsette i sin bane, fordi det itte blir fremmet mer i søkelyset...Få has på mange av de som lider av denne syke syke væremåten. Je forstår ærlig talt itte de som er nødt å ringe ned Redd Barna for sånne klipp som foregår på TV2! Hva med alle de som sitter i sine tusen hjem ellers i uka og ser på nyhetene om krigene som skjer nedover i midtøsten, hvor er innringerne da??? Det er blitt for vanlig så vi bryr oss itte.... Dessverre har vi fått et samfunn som ska dysse ned de viktigste tingene og fokusere på overfladiske hendelser i stedenfor. Vi er nødt å face at vi i 2005 faktisk lever i alt annet enn i en eventyrverden....Få opp øya folkens og bruk ressursene deres på å få ting inn i lyset i stedenfor å slukke lyset, ting går itte bort av seg sjøl.

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Godt poeng.

Det har vel noko med skjerming av innsatte bla bla bla. ?

Skrevet
Leste at Tv2 var anmeldt for å ha vist et barn som var seksuelt missbrukt. De hadde glemt å sladde ansiktet hennes. Men er det noe å henge seg opp i?

Ja. Hvordan man kan si at det ikke er noe å henge seg opp i forbigår min fatteevne. Dette er snakk om barn. Ikke voksne mennesker som har levd en stund i verden, og fått med seg ballast på både godt og vondt.

Nå vet ikke jeg helt hvordan en slik opplevelse er for et barn, men at det ikke er fryd og gammen tror jeg man kan være veldig sikker på. Tenk deg påkjenningen av å selv ha blitt misbrukt som barn. Så på toppen av det hele blir ansiktet ditt vist på en nyhetssending. Alle klassekameratene dine ser dette, og de som ikke så det får det med seg likevel. Går det an å si at dette ikke er en ekstrabelastning? I tillegg til at jeg tror at mange barn har skyldfølelse i forbindelse med overgrep. Pluss det faktum at jevnaldrende ikke alltid skjønner seg på takt og tone, og kan komme til å si ting som sørger for mer skyldølelse.

Men si meg blir lissom problemet borte om vi itte tar det opp i media?

Nei, det blir jo ikke det. Men det er likevel ikke nødvendig å eksponere barn i den grad som ble gjort.

Selvfølgelig bryr vi oss. Men det er en viss balansegang. Det som sies her er vel egentlig at en overgriper ikke er et menneske, og at h*n kan henges ut så mye man bare orker og lyster. Det fungerer ikke helt sånn. En overgriper er fremdeles et menneske. Mulig det er et sykt menneske, men hvem er vi til å gjøre oss til bødler overfor disse menneskene? Ja, det er en gal handling. Det er feil, og det er tragisk. Men overgriperne er fremdeles mennesker, og burde ikke kunne utsettes for hva som helst selv om de har gjort noe galt.

Men det aller viktigste å huske i disse sakene er at det er barn som er involvert. Barn bør skjermes for mediekjør så langt det overhodet er mulig. Og derfor er det viktig at det blir tatt tak i, og at TV og aviser ikke utsetter barn for en ekstra påkjenning.

Gjest Emera
Skrevet

Senter Mot Incest sier at "incest skal tales ihjel, ikke ties ihjel." Det er jeg enig i. Incest innebærer skam, redsel og hemmeliggjøring, og mange tør knapt ta ordet i sin munn.

Men ingen skal eksponeres i det offentlige rom uten å ha valgt det selv! Og heldigvis så finnes det mange overgrepsutsatte kvinner og menn som har styrke til å bruke sin historie i kampen mot incest.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Si hvis en voksen kvinne, eller mann for den saks skyld, hadde blitt voldtatt og filmet. Hadde trådstarter da syntes det var greit å få ansiktet sitt på TV2?

Skrevet

Forstår at du fikk "hakeslepp" når du har lest innlegget mitt med ditt synspunkt... Je tenkte itte sånn på det når je skreiv det inn... Je er opptatt av at ting kommer fram i lyset. Selvfølgelig burde de sikkert sladdet barnets ansikt, det var jo ubetenksomt av meg å mene at det burde være lite å henge seg opp i... Men je tenkte på alle klagene som kom inn etter programmet...Men vi sender utrolig lite klager på alle krigsnyheter...Balansegangen er jo igrunn noe tøys å komme med..Det er like ille spørr du meg... Mange mennesker som får sine liv ødelagt der også... Barn inkludert....

Skrevet

Det er en viss forskjell på å vise et misbrukt barn på tv, og å vise krig. At saker med misbrukte barn tas opp er det faktisk ingen som reagerer på, det skjer i opplysningens ånd det også. Så jeg lurer litt på om du kanskje har misforstått litt når du mener at det ties ihjel på grunnlag av at folk klager på at et barn ble identifisert i en slik sak.

Altså... Et lite barn ble identifisert, og det er det helt i orden å reagere på, uten at det går ut over den opprinnelige saken, nemlig misbruket.

Men jeg lurer da på hvorfor du mener at det er rart at man ikke reagerer på krigsinnslag på TV.

Skrevet

Ja du har nok rett je har misforstått litt tror je.. Anyway... Det var bare noe je brått kom på å skrive om tror heller je egner meg mer tel andre temaer som er knytta mer tel Norge i sin helhet....

Skrevet

Jeg så på dette innslaget og ble små-sjokkert over at det ikke var sladdet. Men barnet holdt da faktisk armen over ansiktet, hvis jeg ikke husker helt feil...

Gjest svar tel siste innlegg
Skrevet

Takker for innlegget. Je har itte sett programmet sjøl men var opptatt av folk som ringer inn for å anmelde saken. Så da vil det si det samme som at folk har ringt inn av hysteri over at det vises misbruk på TV... hmmm det er igrunn litt skremmende syns je ..for det vil vi itte kunne gjøre stort med dessverre...Men je forstår at folk er opprørte over det de så for all del, men sånt må vi få mer fram i lyset...Vi lever som sagt itte i en eventyr- verden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...