Gå til innhold

Sagt opp jobben - sykemeldt ut oppsigelsestiden pga sjefen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min grunnet en sjef som har behandlet meg ufint og stygt over en periode av år. Det som gjorde at jeg fikk nok var at jeg jobbet 13 timer uten pause, hvor jeg tok dette opp med sjefen med tanke på at det er vanskelig å utføre en god jobb da jeg mangler mat, søvn og blir i generelt dårlig humør av å måtte jobbe slike vakter. Han forteller meg at jeg jobber lite, om jeg vil ha diplom for å jobbe så lenge, at han driver fult lovlig bedrift, at mange på jobben ikke liker meg og at jeg lar mine kollegaer i stikken da jeg ikke er villig til å jobbe mer en 10 timer. Jeg knekker sammen, gråter til jeg ikke får puste å sender han melding om at jeg ikke klarer å komme på jobb pga. jeg er psykisk nedbrutt etter denne samtalen. Han ringer å beklager seg, sier han kan komme hjem til meg for en prat men dette syns jeg bare blir ubehagelig etter at han sier slike ting.. Etter dette søker jeg ny jobb, og når jeg får det sier jeg opp pga jeg ikke har psyke til å jobbe med en sånn sjef mer. 

Etter oppsigelsen setter sjefen meg opp på flere 10 timers vakter, jeg får ikke spist, jeg har 2 timer å reise til jobb frem og tilbake og han går generelt og hakker på arbeidet jeg gjør. Jeg prøver å holde ut men får igjen en psykisk knekk da jeg er utslitt av hele situasjonen, å ender opp med å dra til lege å forklare. Legen sier at dette er helt vanvittig at en arbeidsgiver kan være sånn, og sier at hun kommer til å skrive ut sykemelding resten av oppsigelsen da jeg ikke kan dra tilbake til en jobb som dette. 

Jeg ringer sjefen min og han spør i en kvass tone hva som feiler meg. Jeg svarer at jeg ikke vil diskutere dette nærmere, og han sier videre at jeg er dårlig på å kommunisere og at jeg lager dritt for alle jeg jobber med da de må jobbe ekstra pga han ikke har nok ansatte. Jeg forklarer han at jeg ikke ønsker å diskutere min årsak til sykemelding med han da jeg tidligere var på legevakten grunnet ett stressanfall der jeg ikke fikk puste - var ærlig med han om dette og at det skyldes at jeg var overarbeidet, og fikk da til svar at jeg hadde ingen grunn til å være sliten da det var andre som jobbet mer enn meg. Han avslutter samtalen med å si at han ikke har tid til å snakke mer da han er nødt til å jobbe selv da jeg tydeligvis er for sliten til å jobbe. 

Den nye jobben min hvor jeg var på intervju vet godt om hvordan arbeidsforholdene er der, men da jeg var på intervju ville jeg ikke fremstille min sjef som "dårlig" da jeg syns dette er lite voksent, og sa derfor at grunnen til jeg søkte ny jobb er fordi jeg har alt for lange dager uten pause og at jeg er utslitt av dette. Nå er jeg i ett dilemma hvor jeg føler at jeg må fortelle min nye sjef som jeg begynner å jobbe hos i September om at jeg er sykemeldt ut oppsigelsen - men vet ikke hva jeg skal si eller om jeg skal si dette? Vi bor på en liten plass og det er fort gjort for "snakk" hvor hun kanskje kommer til å få høre at jeg er sykemeldt. Dette tenker jeg ikke ser bra ut, men jeg er en person med god arbeidsmoral og som aldri har vært mye syk i tidligere jobber - men sjefen har knekt psyken min helt. Jeg vet derfor ikke om jeg skal forklare situasjonen til hun? Har noen råd å komme med til hva som ville vært lurt å ikke? Den nye sjefen min virker som en veldig fin person, å hun sa allerede på intervju at hun ønsker at alle ansatte hos hun skal vite at de kan komme til hun dersom det er noe og at hun er opptatt av de ansatte da det avspeiler jobben man gjør. Totalt motsatt fra min nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: a5305...386

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke si noe til ny arb.giver om at du er sykemeldt. 

Så lenge du kommer til den nye jobben når du skal så har ikke hun noe med hva du gjør før du begynner der.

Anonymkode: 2490d...3ee

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke si noe til ny arb.giver om at du er sykemeldt. 

Så lenge du kommer til den nye jobben når du skal så har ikke hun noe med hva du gjør før du begynner der.

Anonymkode: 2490d...3ee

Jeg tenker bare at dersom hun får høre " hun er sykemeldt hele oppsigelsetiden " høres ikke dette bra ut og jeg ville selv som arbeidsgiver begynt å lure. Har skrevet kontrakt så det er jo ikke slik at jeg mister jobben selv om jeg er sykemeldt, men jeg vil selvfølgelig ikke at hun skal tenke at jeg er en person som går å sykemelder meg ut av latskap som det kanskje kan være enkelt å tenke dersom det er i oppsigelsetiden?

Skrevet

Ikke bruke energi på dette. Gled deg over at du har fått ny jobb og bruk fridagene på å hvile ut. Du fortjener det. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker sjefen forstår av seg selv at årsak til ny jobb er dårlig arbeidsmiljø på gammel jobb, og håper du bruker tiden i sykmelding til å legge gamlejobben fra deg og bli sterk og klar for ny jobb. Det er ikke uvanlig med jobbskifte da, og det betyr ikke at du er mye syk generelt.

Du burde si fra til arbeidstilsynet om hvordan sjefen driver på.

Anonymkode: ef50f...d3b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Duff skrev:

Ikke bruke energi på dette. Gled deg over at du har fått ny jobb og bruk fridagene på å hvile ut. Du fortjener det. 

Takk for hyggelig svar 🙂 Skal prøve på dette!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker sjefen forstår av seg selv at årsak til ny jobb er dårlig arbeidsmiljø på gammel jobb, og håper du bruker tiden i sykmelding til å legge gamlejobben fra deg og bli sterk og klar for ny jobb. Det er ikke uvanlig med jobbskifte da, og det betyr ikke at du er mye syk generelt.

Du burde si fra til arbeidstilsynet om hvordan sjefen driver på.

Anonymkode: ef50f...d3b

Ja det er det jeg også håper og det virket som min nye sjef har litt mellom ørene og er en mer "menneskelig" person. Vi er flere fra jobben som har tipset inn til arbeidstilsynet og vi har vært i møte med dem hvor de forteller at de holder på å bygge opp sak mot dem, men at det eneste de kan hjelpe oss med er at vi ikke har slutttider, at vaktlistene kommer samme mnd som vi begynner i og at vi ikke har pauser - men væremåten til sjefen min sa de det vil være vanskelig å forandre på dessverre.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med arbeidsgiver som nå krever navn og nummer på legen min. Hva kan han ringe hun å spørre om? Hun vet jeg er sykemeldt pga han så noen tilrettelegging tror jeg neppe det blir snakk om?

Anonymkode: 06f09...580

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med arbeidsgiver som nå krever navn og nummer på legen min. Hva kan han ringe hun å spørre om? Hun vet jeg er sykemeldt pga han så noen tilrettelegging tror jeg neppe det blir snakk om?

Uten aat jeg vet for mye, så tror jeg ikke han får vite diagnosen din hos legen. Da bryter legen taushetsplikten. Helse er privat, men arbeidsgiver kan kanskje få vite om du kan jobbe med tilrettelegging? Tror nok heller ikke det er så enkelt at han kan ringe legekontoret å få utlevert opplysninger om din helse. 

Anonymkode: c0456...ea8

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Si at det kan han bare drite langt i.

Din sykemelding er et anliggende mellom deg og fastlegen din.

Punktum.

Han må evt. gå veien via nav, skulle han ha noe å mene om dette.

(Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis.)

:blomst:

• Liker 2
Skrevet

Det er så mange dårlige ledere som aldri skulle hatt jobben de sitter i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du vet at ny arbeidsgiver vil høre dette via "jungeltelegrafen" ville jeg tatt en telefon. Både for å avklare praktisk rundt jobbstart, ønske henne en god sommer, og kort informere om nåværende situasjon. Det bygger tillit, og viser også interesse i forhold til ny jobb. Bare pass på å ikke virke sutrende. Vær nøytral og profesjonell, med formuleringer som "forhold på arbeidsplassen". Og ikke nevn reisetid, det er irrelevant. 

Når det gjelder gammel jobb ville jeg krevd alt skriftlig, og informert arbeidsgiver om at all kommunikasjon vil bli oversendt Arbeidstilsynet. Eventuelt bare ignorert, såfremt du er sikker på at du har gjort ditt i forhold til å levere sykemeldinger etc. 

Anonymkode: 28ff3...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om hun vil høre det men grunnen til at jeg søkte ny jobb forklarte jeg med at jeg ønsker mer seriøse arbeidsforhold, så hun vet allerede litt hva det går i uten at jeg har sagt noe om sjefen sin oppførsel. Jeg tenker å ignorere han nå, har levert sykemelding for hele juli og skal tilbake i august da legen sa hun bare kan skrive en sykemelding om gangen. Jeg vet uansett hvor manipulerende han kan være og jeg er derfor redd for hva han skal si til lege eller om han skal late som han vet diagnosen min.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Legen har taushetsplikt, og ikke lov opplyse om din helsesituasjon. Ønsker arbeidsgiver bestride sykemeldingen din må han gå via NAV. Det eneste lege kan opplyse din arbeidsgiver om er eventuelle tilretteleggingstiltak. 
Iogmed at legen er klar over din arbeidssituasjon vil jeg gjette på at legen bare vil avvise arbeidsgiver og si at tilrettelegging i dette tilfellet ikke er mulig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 5.7.2018 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker bare at dersom hun får høre " hun er sykemeldt hele oppsigelsetiden " høres ikke dette bra ut og jeg ville selv som arbeidsgiver begynt å lure. Har skrevet kontrakt så det er jo ikke slik at jeg mister jobben selv om jeg er sykemeldt, men jeg vil selvfølgelig ikke at hun skal tenke at jeg er en person som går å sykemelder meg ut av latskap som det kanskje kan være enkelt å tenke dersom det er i oppsigelsetiden?

Dersom nye sjefen får høre det så får du heller svare om du blir konfrontert. Selv hadde jeg tenkt at "Så ille var det å jobbe der, men hun var moden nok til å ikke legge ut om det." 

Anonymkode: c8c83...c16

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...