Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man søker vitenskapelig stilling på et universitet, så er det en sakkyndig komite som leser igjennom alle relevante dokumenter og  lager en liste over kandidatene i rekkefølge. Sakkyndig komite lager denne listen allerede før intervjuene starter. Er det noen her inne som vet hvor mye rekkefølgen på kandidatene teller i forhold til endelig utfall for hvem som til slutt får jobben?

Anonymkode: a26eb...2b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ulike lister. Noen er rent kronologiske. Noen er alfabetiske og så har du rangerte lister. 

Rangerte lister blir ofte brukt kun internt. Selv om jeg har vært ute for at de har blitt gjort kjent for søkerne. 

Skrevet

Instilling fra sakkyndig komite er viktig for valg av kandidat til en vitenskapelig stilling, og den blir brukt sammen med intervju og prøveforelesning i vurderingen. Så vidt jeg vet finnes det ikke en fast vekt mellom de ulike vurderingene, men erfaringen er at vurderingen fra sakkyndig komite blir tillagt betydelig vekt ved tilsetting. Om du som søker blir vurdert av sakkyndig komite så skal du få tilsendt vurderingen fra komiteen, og så vidt jeg vet har du også anledning til å kommentere på denne om du finner noe som du ikke er enig i. Er det mange som søker eller søkere som er klart ukvalifiserte blir disse vanligvis sortert ut og ikke sendt til komiteen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sin(x) skrev:

Instilling fra sakkyndig komite er viktig for valg av kandidat til en vitenskapelig stilling, og den blir brukt sammen med intervju og prøveforelesning i vurderingen. Så vidt jeg vet finnes det ikke en fast vekt mellom de ulike vurderingene, men erfaringen er at vurderingen fra sakkyndig komite blir tillagt betydelig vekt ved tilsetting. Om du som søker blir vurdert av sakkyndig komite så skal du få tilsendt vurderingen fra komiteen, og så vidt jeg vet har du også anledning til å kommentere på denne om du finner noe som du ikke er enig i. Er det mange som søker eller søkere som er klart ukvalifiserte blir disse vanligvis sortert ut og ikke sendt til komiteen.

Takk for svar :). Det stod i brevet at de på listen hadde blitt vurdert som ganske like, så da teller kanskje ikke rekkefølgen så mye, siden de skrev det?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :). Det stod i brevet at de på listen hadde blitt vurdert som ganske like, så da teller kanskje ikke rekkefølgen så mye, siden de skrev det?

Om sakkyndig komite vurderer søkerne som like vil nok intervju og eventuell prøveforelesning bli tillagt mye vekt i den endelige utvelgelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...