AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 jeg har ei venninne i starten av 20 årene ( vi har begge CP og sitter i rullestol) når hun var 16 år var hun helt normalveektig, men hun har lagt på sikkert over 50 kg på ca 6 år. Jenta er supersnill på alle områder, men hun har blitt såppas stor at jeg er alvorlig bekymret for helsa hennes. Hun virker ikke til å ha kunnsap om hva som er sunn mat og ikke. hun sa for eksempel til meg at hun ofte spiste pølse med ketshup på, og mente dette var sunn mat pga pøælser var kjøtt. Siden vi sitter i rullestol går vi ikke noe, og trenger mindre energi. men hun spiser for både to og tre voksne kvinner, og sier at det viktig å bli mett, og at det er forferdelig ubehagelig å gå sulten. Har aldri påpekt at hun er overvektig, men sagt at jeg tenkte jeg skulle begynne å leve litt sundt, og at vi kunne jo prøvd å spise litt sundt. Syntes hun blir større og større for hver gang jeg ser henne, og får virkelig vondt av henne. Hun blir ampusten når hun skal flytte seg fra rullestolen og over til toalett og sa her om dagen at hun trodde hjemmesykepleien hadde vasket klærne hennes feil, og at de hadde krympa i vasken. Burde jeg si noe ? la være ? hun har gått på antidepresiva i mange år, kan dette være årsak til hennes plutselige vektoppgang ? jeg går på cipralex og selv opplevd noe vektoppgang, men ikke mye. Anonymkode: 68d1f...935 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Ikke bland deg. Hun ser jo selv at hun går opp i vekt og er nok fullstendig klar over det også. Anonymkode: 4598c...065
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Venners fedme er et veldig sårt tema, spesielt for kvinner. Jeg vil ikke råde deg til å ta det opp direkte. Har selv ei venninne som er ekstremt overvektig, rett og slett sykelig fedme, men så lenge hun ikke tar det opp, så føler jeg heller ikke for å ta det opp. Det er sårt, og selv om jeg ser hun sliter med diverse ting, så får en bare holde kjeft med mindre hun selv ønsker å ta det opp. Anonymkode: 4530e...13f 3
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har ei venninne i starten av 20 årene ( vi har begge CP og sitter i rullestol) når hun var 16 år var hun helt normalveektig, men hun har lagt på sikkert over 50 kg på ca 6 år. Jenta er supersnill på alle områder, men hun har blitt såppas stor at jeg er alvorlig bekymret for helsa hennes. Hun virker ikke til å ha kunnsap om hva som er sunn mat og ikke. hun sa for eksempel til meg at hun ofte spiste pølse med ketshup på, og mente dette var sunn mat pga pøælser var kjøtt. Siden vi sitter i rullestol går vi ikke noe, og trenger mindre energi. men hun spiser for både to og tre voksne kvinner, og sier at det viktig å bli mett, og at det er forferdelig ubehagelig å gå sulten. Har aldri påpekt at hun er overvektig, men sagt at jeg tenkte jeg skulle begynne å leve litt sundt, og at vi kunne jo prøvd å spise litt sundt. Syntes hun blir større og større for hver gang jeg ser henne, og får virkelig vondt av henne. Hun blir ampusten når hun skal flytte seg fra rullestolen og over til toalett og sa her om dagen at hun trodde hjemmesykepleien hadde vasket klærne hennes feil, og at de hadde krympa i vasken. Burde jeg si noe ? la være ? hun har gått på antidepresiva i mange år, kan dette være årsak til hennes plutselige vektoppgang ? jeg går på cipralex og selv opplevd noe vektoppgang, men ikke mye. Anonymkode: 68d1f...935 Huff for en vanskelig situasjon. Har selv hatt en tidligere venninne som var alvorlig overvektig. Jeg nevnte aldri vekt i hennes påsyn. Hun virket veldig klar over det selv. Samtidig følte jeg aldri at jeg kom så inn på henne at det var naturlig å ta det opp. Om du er veldig close med denne venninna kan du prøve å snakke om det indirekte. Spørre om hun har merket noen forskjeller i det siste, og evt om hva som er grunnen til at hun spiser så mye usunn mat. En depresjon kan absolutt påvirke matlysten og øke trangen til å f.eks trøstespise. Antidepressiva kan vel også gi bivirkninger ift vektøkning. Håper dette ordner seg. Klem til deg
ViljaH Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Isåfall må du trå forsiktig og snakke om mat og hva som er sunt generelt, ikke spesielt mot hennes vekt. F.eks hvis hun sier pølser er sunt fordi de har kjøtt, så sier du lett at de har også høy fettprosent og ganske lite næringsstoffer som man trenger, så pølser bør ikke spises særlig ofte. Ikke krangle med henne, og ikke konfronter henne med egen vekt på en ubehagelig måte. Magesekken utvider seg til volumet man spiser. Hvis man spiser mindre, vil den følge på og krympe, så blir man mett av mindre. Man kan også ivareta behov for volum ved å lange innpå med grønnsaker, spesielt de som har mye næring og lite sukker. Livet blir tyngre, bokstavelig talt, om man veier unødig mye. 2
Calypso Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 Som en over her sier så kan antidepressiva ha mye å si. Om du bør si noe er en annen sak... det finnes nok mange mennesker som ville satt pris på å få høre det fra en venn sånn at h*n fikk en oppvåkning (problemet er at man vet ikke hvordan personen vil reagere) men sånn som venninnen din oppfører seg så får jeg følelsen av at hun er litt i fornektelse og da blir det vanskeligere. Har en søster som er sånn selv, hun har et par diagnoser og legen sier at en av konsekvensene er at hun rett og slett ikke har den samme tankegangen som oss andre når det kommer til hva som er bra for kroppen og ikke så jeg vet hvordan det er å ville hjelpe men samtidig ikke ville såre. Eneste "rådet" jeg har er at du får bare spise/gjøre sunne ting selv og håpe at hun blir inspirert.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #8 Skrevet 5. juli 2018 Jeg kan ikke mye om CP, så bær over med meg om dette bare blir feil. Jeg er selv overvektig og ble større og større i en tid jeg hadde det veldig vanskelig. Ingen sa noe om det, selv om alle la merke til det. Jeg kjenner nå i ettertid at jeg nok hadde satt pris på om noen spurte hvordan jeg hadde det og om (hvis svaret var "ikke så bra") det hadde noen sammenheng med at du har lagt merke til at hun har lagt på seg. Ordlegge deg varsomt, dette er et ømt tema. Men jeg tror mange overvektige innerst inne ville sett pris på at noen bryr seg. Kan dere trene på noe vis? Såvidt jeg vet er det grader av CP og hvor mye man klarer..? Lett styrketrening e.l? Få hjelp til opplegg av profesjonelle Anonymkode: 77e2b...27a
Pipaluk Skrevet 5. juli 2018 #9 Skrevet 5. juli 2018 Siden hun har CP så har hun sikkert hyppig kontakt med helsevesenet. Er det usannsynlig at noen der har informert henne om at hun har blitt tung? Det er også en mulighet for at hun lever i fullstendig fornektelse. Dere får shoppe klær sammen. Kanskje hun da innser at hun har blitt stor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå