Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt ekstremt lav selvfølelse siden jeg var lita jente, nå er jeg godt voksen. Dette har hemmet meg på mange måter, i forhold og jobb særlig. Jeg er den som alltid tror andre kan og vet bedre, som er lett å overkjøre og overtale, som aldri hevder behov og meninger. Jeg er nok født med en veldig følsom personlighet som har ligget i bunnen, men også hatt foreldre som ikke på noen måte har bidratt til å gjøre det bedre fordi de aldri har bidratt til å anerkjenne følelser og meninger. Det har alltid vært slik at når jeg har fortalt om noe så har jeg fått høre at det jeg føler er feil, dumt, rart. Sånn er det også som voksen, og fortsatt kjenner jeg på den såre følelsen som dukker opp når jeg i diskusjoner oppfatter at mamma og pappa synes det jeg sier er dumt eller feil. Enda jeg vet jeg har mer kunnskap og erfaring på en del områder så dukker følelsen opp.

Spørsmålet er det - hvordan kan jeg som voksen jobbe med dette og fjerne den følelsen av å være mindreverdig? For hvis jeg er bevisst på det og prøver å være en modigere og sterkere utgave av meg selv så føler jeg så enorm skam over å ikke gjøre andre til lags og alt blir bare vondt. Særlig på arbeidsplassen øver jeg på dette, men jeg føler at det skinner igjennom at det ikke er ekte...... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...