AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Jeg spør på vegne av en venninne. Hun ønsker å bytte bransje da hun er i ferd med å møte veggen der hun er, og ikke ser noen utviklingsmuligheter innen den bransjen hun jobber. Hun har rett og slett behov for å endre miljø og arbeidsoppgaver totalt. Hun har jobbet som mellomleder og leder i små og mellomstore produksjonsbedrifter, men ønsker å gå over til saksbehandlerjobber innen det offentlige. Faglig sett har hun kvalifikasjoner som passer godt, men hun har verken kontakter, referanser eller erfaring fra akkurat slike jobber. Lønnsmessig vil hun selvsagt gå ned en del, men hun sier at trivsel og ordnede forhold har mye større betydning enn lønn, og at hun kan klare seg med de lønnsnivåene som står i stillingsutlysningene. Jeg har sett et par av søknadene hun har sendt, og hun har skrevet feilfritt og besvarer godt det som annonsen etterlyser. Problemet hennes er at hun aldri blir tatt med i betraktningen. Hun blir ikke engang innkalt til intervju. Stillinger hun ikke vil ha, i bransjer hun har kontakter eller som likner på den jobben hun er i nå: med langt høyere prestisje enn hun søker, blir hun tilbudt eller bedt om å søke med jevne mellomrom. Hun har altså både et vinnende vesen og gode resultater. Så: hva skal hun gjøre for å bli lagt merke til og å selge seg inn på de stedene hun helst ønsker? Skal hun ringe og si «Hei. Jeg har en utradisjonell bakgrunn, men jeg er skikkelig grei og har ikke noe imot å gå ned i lønn»? Noen som har noen gode råd? Anonymkode: 117ec...cc0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Jeg fikk profesjonell hjelp til å skrive søknad og øve intervju. Viktig er jo hvorfor hun ønsker å bytte, der må man kunne selge seg. Argumenter med hvorfor hun ønsker en slik jobb og hvorfor hun passer til den, ikke hvorfor hun vil slutte i den gamle jobben. For min del var det en kamp, men jeg lykkes til slutt. Anonymkode: 6d7be...74b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Jeg skal foreslå for henne at hun trolig bør investere noen kroner i en profesjonell karriereveileder. Hvem brukte du? Grunnen til at jeg spør er at det er en del useriøse av dem på markedet, det har jeg selv opplevd og erfart. Bor på Østlandet og hvis jeg skal møte noen går det helt greit i avstand inntil ca 2 timer fra Oslo i alle retninger. Anonymkode: 117ec...cc0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Uuppss... hun/jeg... spør for en venn... Anonymkode: 117ec...cc0 2
Luckiness Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal foreslå for henne at hun trolig bør investere noen kroner i en profesjonell karriereveileder. Hvem brukte du? Grunnen til at jeg spør er at det er en del useriøse av dem på markedet, det har jeg selv opplevd og erfart. Bor på Østlandet og hvis jeg skal møte noen går det helt greit i avstand inntil ca 2 timer fra Oslo i alle retninger. Anonymkode: 117ec...cc0 Skriver du egentlig for deg selv? Du er anonym, så du trenger ikke å skjule deg bak "en venninne lurer" 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, Luckiness skrev: Skriver du egentlig for deg selv? Du er anonym, så du trenger ikke å skjule deg bak "en venninne lurer" Ja, jeg snakker for meg selv. Skulle bare anonymisere litt ekstra Det er likevel rett det jeg sier. Jeg har gode resultater, og tilbakemeldinger jeg har fått er udelt på at jeg opptrer trygt og tillitvekkende, også i utfordrende situasjoner. Jeg får tilbud om jobber innen bransjer jeg ønsker meg vekk fra, og har ikke fått napp i den retningen jeg har søkt. Jeg har relevant utdanning for de stillingene jeg har søkt, og mye av de erfaringene jeg har tilegnet meg i jobbsammenheng har overføringsverdi til de utlyste stillingene. Jeg har vist fram søknader og CV til et par venner, hvorav den ene selv har en ledende offentlig stilling, og den andre har erfaring som tillitsvalgt i en offentlig virksomhet. Tilsammen har de dermed bred erfaring med offentlige ansettelser. Dette er personer jeg har tillit til, og som ikke er redde for å gi konstruktive tilbakemeldinger. Det de har hatt å sette fingeren på har jeg tatt til meg. Likevel ser det ikke særlig lovende ut. Jeg skulle ønske jeg kunne knekke koden for hva som selger innen slike stillinger. Anonymkode: 117ec...cc0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 da må du virkelig poengtere overføringsverdien i kunnskapen din. så ville jeg nok vært litt mer på, hvis du er god med mennesker og sjarmerende på telefon, er det en lur måte å gjøre det på, finn noen gode gjennomtenkte e spørsmål som gjør at du har en grunn til å ringe. men hvis det er innenfor kommune, eller stat så ser de ikke på søknadene før fristen er gått ut, da ville jeg ringt litt etter fristen har gått ut. jeg ville også over i annen bransje for noen år siden, hadde utdanningen men den var da ganske gammel og arbeidserfaring litt på siden. det tok meg 1,5 år men jeg klarte det til slutt. det som gjorde uttelling til slutt tror jeg var at jeg søkte en stilling like før sommeren, de hadde flere kandidater som trakk seg i siste liten som gjorde at jeg da bare gikk opp mot 2 andre, og ved en tilfeldighet oppdaget den ene mellom lederen i intervjuet at min referanse var en bekjent. flaks. så passet jeg inni den gruppa jeg begynte å jobbe i. (Tror ikke det var bekjentskapet som gjorde utslaget, men alle monner drar tenker nå jeg) kontakter er ganske viktig egentlig. finnes det noen måte du kan få noen bekjentskaper innenfor bransjen? for å lykkes med et skifte må du være veldig målrettet, er det en videreutdanning du kan melde deg på som gjør at du får helt fersk og oppdatert kunnskap? det handler om å ikke gi opp, så lykkes du til slutt!!!! Anonymkode: ec26f...636
Luckiness Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg snakker for meg selv. Skulle bare anonymisere litt ekstra Det er likevel rett det jeg sier. Jeg har gode resultater, og tilbakemeldinger jeg har fått er udelt på at jeg opptrer trygt og tillitvekkende, også i utfordrende situasjoner. Jeg får tilbud om jobber innen bransjer jeg ønsker meg vekk fra, og har ikke fått napp i den retningen jeg har søkt. Jeg har relevant utdanning for de stillingene jeg har søkt, og mye av de erfaringene jeg har tilegnet meg i jobbsammenheng har overføringsverdi til de utlyste stillingene. Jeg har vist fram søknader og CV til et par venner, hvorav den ene selv har en ledende offentlig stilling, og den andre har erfaring som tillitsvalgt i en offentlig virksomhet. Tilsammen har de dermed bred erfaring med offentlige ansettelser. Dette er personer jeg har tillit til, og som ikke er redde for å gi konstruktive tilbakemeldinger. Det de har hatt å sette fingeren på har jeg tatt til meg. Likevel ser det ikke særlig lovende ut. Jeg skulle ønske jeg kunne knekke koden for hva som selger innen slike stillinger. Anonymkode: 117ec...cc0 Det er jo gjerne mest logisk at disse bransjene du søker deg til egentlig ser etter noen som har erfaring/utdanning innenfor det området. Lett å overse "slike" som deg da. Nå vet ikke jeg hvilken type bransje du søker deg til, så er litt vanskelig å gi råd. Men dersom det er bransje som innebærer kontakt med mennesker og mye kommunikasjon, så er det kanskje en fordel om du møter opp personlig med søknad? Likevel en del arbeidsplasser som skriver at de kun mottar søknader elektronisk. Sjekk opp i dette først
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 1 minutt siden, Luckiness skrev: Det er jo gjerne mest logisk at disse bransjene du søker deg til egentlig ser etter noen som har erfaring/utdanning innenfor det området. Lett å overse "slike" som deg da. Nå vet ikke jeg hvilken type bransje du søker deg til, så er litt vanskelig å gi råd. Men dersom det er bransje som innebærer kontakt med mennesker og mye kommunikasjon, så er det kanskje en fordel om du møter opp personlig med søknad? Likevel en del arbeidsplasser som skriver at de kun mottar søknader elektronisk. Sjekk opp i dette først Jeg søker offentlige stillinger, og der bruker absolutt alle web-baserte systemer for jobbsøk. De fleste har gjort det i minst 10 år nå. De fleste private bruker også elektroniske søknader, i det minste med søknadsmottak på mail. Anonymkode: 117ec...cc0 1
Luckiness Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søker offentlige stillinger, og der bruker absolutt alle web-baserte systemer for jobbsøk. De fleste har gjort det i minst 10 år nå. De fleste private bruker også elektroniske søknader, i det minste med søknadsmottak på mail. Anonymkode: 117ec...cc0 Er det mulig å be om å få besøke aktuelle arbeidsplasser? Komme frivillig en dag for å se hvordan det er, gjøre noe frivillig arbeid som passer e.l. Da får du sjansen til å "vise" deg
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal foreslå for henne at hun trolig bør investere noen kroner i en profesjonell karriereveileder. Hvem brukte du? Grunnen til at jeg spør er at det er en del useriøse av dem på markedet, det har jeg selv opplevd og erfart. Bor på Østlandet og hvis jeg skal møte noen går det helt greit i avstand inntil ca 2 timer fra Oslo i alle retninger. Anonymkode: 117ec...cc0 Jeg bor ikke i Norge, så kan dessverre ikke anbefale noen der. Anonymkode: 6d7be...74b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 27 minutter siden, Luckiness skrev: Er det mulig å be om å få besøke aktuelle arbeidsplasser? Komme frivillig en dag for å se hvordan det er, gjøre noe frivillig arbeid som passer e.l. Da får du sjansen til å "vise" deg Jeg ser ikke det som veldig sannsynlig. De jobbene jeg søker er stillinger som krever kvalifikasjoner, og man kan heller ikke gå rett inn i oppgavene første dag. Uten opplæring er det få områder man kan gjøre nytte for seg på, og hospitering er dermed mer ressurskrevende enn nyttig for arbeidsgiver. Som arbeidsgiver selv har det aldri vært aktuelt å ta inn tilfeldige søkere på den måten. Anonymkode: 117ec...cc0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå