AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Hei dere! Jeg eier en leilighet som er belånt med 50%. Jeg har 1,65 mill igjen av lånet. Jeg har og rundt 300.000 kr i studiegjeld. Jeg har også litt over 100.000 kr på BSU som ennå ikke er brukt, disse vil jeg drøye så lenge som mulig, men bruke som en slags buffer for å betale boliglånet. Min leiligheten får jeg leid ut for 13.500 - 13.800 kr, noe som er planen senere. Jeg ser at i byen jeg er fra koster ålreite leiligheter 1,2-1,4 mill. Drømmen min hadde vært å kjøpt en slik og leid ut imens.(jeg har regnet på det, god avkastning, ca 90.000 kr i året). Denne skal jeg da senere flytte til om noen år, og da leie ut min andre i Oslo. Jeg startet å jobbe for noen dager siden med en begynnerlønn på 420.000 kr, så jeg vil heldigvis stige i lønn de neste årene. Forstår at jeg ikke har økonomi til dette enda Spørsmål 1: lurer bare på om dere har noen gode knep/taktikker for å bli sett på som en 100% sikker betaler av banken, slik at de kanskje kan strekke seg lenger med lån til meg? Altså vike fra 5 ganger inntekt regelen. Spørsmål 2: jeg har satt nedbetalingstiden til 12 år for å vise banken at jeg kunne betjent et lån som er noe høyere(og fordi jeg skal kvitte meg med lånet fort ofc.), men har dette noe å si? Spørsmål 3: Er det mulig å eventuelt si at jeg skal leie ut leiligheten i Oslo(årlige inntekter ca 165.000 kr), mens jeg i virkeligheten leier ut den jeg sikter på å kjøpe - for å få høyere lån? Eller eventuelt gjøre det slik at jeg bor ett år i leiligheten i hjembyen, for så å flytte tilbake til Oslo? Jeg er veldig klar over at dette ikke er mulig slik økonomien min er idag. Jeg ønsker veldig gjerne svar fra folk som har erfaring, god kunnskap med dette. Jeg er allerede kjent med lånereregler, beskatning o.l. Spørsmål 4: Hvor mye bør jeg ha på lån nåværende leilighet? Denne jenta er forresten 25 år gammel hvis det har noe å si Anonymkode: 7890e...726
stan Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål 1 Du må jo regne med netto leieinntekt i inntekten din. Det kommer jo i tillegg til lønna du får som arbeidstaker. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål 2 Det som betyr noe er at du har laget en plan som tydelig viser at du kan klare det også med verre vilkår enn det er i dag. Jeg lagde flere regne eksempler, for å vise hvilke renter og leieintekter jeg kunne tåle. Bruk ti måneders leieinntekt i året. Hvis du kan vise en slik økonomisk plan til banken, så har du gode muligheter for lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå