Gå til innhold

"Fremførbart underskudd fra tidligere år" - kan jeg droppe å betale skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er pr. i dag student, og har vært student i to år. Fordi jeg er student, har jeg gått med negativ inntekt, som har ført til "Fremførbart underskudd fra tidligere år." på selvangivelsen, i mitt tilfelle 20000 kr. 

Til høsten trenger jeg å tjene alle pengene jeg kan, og har derfor ikke lyst å betale skatt. Jeg har beregnet at med deltidsjobber, så greier jeg å tjene mellom 120000 og 150000 kr i perioden August til Desember. I følge kalkulatoren til skatteetaten, så skal jeg da betale 13000 - 20000 kr i skatt, med basis på den inntekten nevnt over. 

Dersom jeg velger å bruke 0% skattekort for resten av året, og så bruke de tidligere framførte underskuddene som fradrag, vil jeg da slippe å betale skatt for dette likningsåret? Dvs. så langt skatten ikke overskrider fradragene - som skal være greit i mitt tilfelle, da inntekten er såpass lav. 

Anonymkode: 4ee84...724

Videoannonse
Annonse
Gjest Muskox
Skrevet

Hei. 

Først så  du føre hele det fremførbare underskuddet første året med inntekt etter, som det ser ut som du er tenkt å gjøre😀. Du får ikke trekt fra "brutto skatt", som vil være andelen til folketrygden. Om ikke skattekalkulatoren har mulighet til å ta høyde for et fremførbart trekk, så prøv å beregn hvor mye du ville skattet til folketrygden uten trekket. Lever da et skattekort som dekker det. Kan være leit med restskatt som student 😓

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke trekke det fra trygdeavgiften, så du må nok betale noe skatt uansett.

Anonymkode: 4d5fe...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...