Gå til innhold

Flytende avføring hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har ei tispe på 1 1/2 år som har fått diaré. Avføringen er helt flytende. Startet i dag. Hun har ikke spist noe hun ikke er vant med. Hva er lurt å gjøre?

Har vært slapp de siste dagene, jeg trodde det var pga en lang tur på mandag. Hun er ikke vant til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da går du til nærmeste zoobutikk eller veterinær og kjøper (reseptfritt) et middel som heter ZooLac. Dette er glimrende for ustabile, rennende hundefordøyelser. Jeg har en hund på 7 år som har hatt sin del av diare opp gjennom årene, og jeg kan ikke komme på et eneste tilfelle der ZooLac IKKE hjalp. Kanskje det har skjedd en gang, men jeg husker det iallfall ikke, kan bare huske at det har hjulpet.

Du starter med dobbeldose med det samme, og så fortsetter du med normaldose iht bruksanvisningen som står på plastsprøyten.

Du åpner hundens munn med ene hånden, og sprøyter oppmålt dose inn bakerst på hundens tunge med den andre hånden. Da klarer ikke hunden å spytte det ut igjen og det går ned.

OBS! Det er lang holdbarhet på produktet (et par år) og derfor anbefaler jeg deg å kjøpe inn og ALLTID ha en slik i beredskap i skuffen hjemme! Man vet aldri når hunden blir dårlig i magen, og da er det utrolig greit å bare gå og hente middelet i skuffen med det samme.

https://www.dyrlegebutikken.no/products/zoolac-15-30-60-ml

PS!

Hvis ikke hunden blir bra igjen på noen få dager med dette middelet, så bør du selvsagt henvende deg til veterinær. Dyret taper mye væske på å ha diare, så det er ikke bra å gå for lenge. Lokk hunden til å drikke mye, f.eks. ved å ha noe appetittvekkende i vannskålen, som en liten skje leverpostei.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Dropp å gi noe mat før imorgen kveld, før du starter på den igjen med skånekost. Og gi zoolac. Pass på at tannkjøttet er fin i farge og at hunden får i seg vann :) 

Begynn med å gi små porsjoner av feks kokt kylling og ris (gi gjerne avkoket for å få i henne væske), så øker du mengden, også etter noen måltider med skånekost og fin mage kan du gi det vanlige maten igjen. 

Varmen kan slå ut på magene deres. 

AnonymBruker
Skrevet

Ris og kylling i små porsjoner flere gang for dagen.  

Anonymkode: 450c8...26b

Skrevet

Begge mine hadde diaré i går. De hadde fått tak i kyllingben (gir selvsagt ikke dette selv). To runder på begge. Ga ikke mst på kvelden. I dag er de helt fin. Men zoolac er jo ok om det ikke gir seg og man ikke vet årsak/at det vil gi seg raskt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...