AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Hei! Er ny i enkeltpersonsforetak-gamet, så tilgi meg for at jeg egentlig burde vite dette. Jeg har et enkeltpersonsforetak. I fjor tjente jeg 156 000 (ingen annen jobb ved siden av, ingen gaver og slikt, og ikke mye å skrive av/trekke fra). Ifølge Skatteetaten betaler enkeltpersonsforetak ofte opp mot 50% skatt. Jeg lurer på om det gjelder meg, eller om jeg har for lav lønn for det. Har nemlig stålsatt meg på en ganske kraftig baksmell (har satt av penger). Eller vil jeg få 30 % eller mindre? Betaler ikke MVA pga yrket jeg er i, vil det kunne øke skatten? Takk for hjelp. Anonymkode: 72b68...a88
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Det kommer vel an på flere faktorer. Du kan jo sjekke med skattekalkulator hos Skatteetaten. Jeg betaler i år 25 000 i forskuddsskatt for beregnet inntekt på 80 000 som selvstendig næringsdrivende, og betaler heller ikke MVA. Anonymkode: 6fd6a...a24
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Har du ikke fått skatteberegning fra regnskapsføreren din? Anonymkode: 93e6e...72d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Jeg har ikke regnskapsfører, nei. Anonymkode: 72b68...a88
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke fått skatteberegning fra regnskapsføreren din? Anonymkode: 93e6e...72d ENK må ikke ha regnskapsfører. Anonymkode: 4eba7...545 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 ville ikke bekymret meg så mye for skatten. Om du ikke vil involvere en regnskapsfører til å ta årsoppgjøret for deg (du fører regnskapet ditt i et program så har du kontoret som rådgivere, ikke spesielt dyrt) så ville jeg satt meg veldig godt inn i regnskap. Det jeg ser som går igjen hos små bedrifter er at de ikke kostnadsfører nok, i svært mange bransjer så får du dekket feks dekket Internett hjemme. Det som er interessant er jo tross alt hva resultat før skatt er. Ut fra det kan man beregne skatten nokså nøyaktig. 50 % hørtes mye ut, har ingen kunder som er i nærheten av det. Skjønner ikke heller hvordan man skal oppnå det, med mindre mann skatter dobbelt og driver med lite kostnader (typisk tjeneste/rådgivning). Anonymkode: 227d1...0e4
Eliza Doalot Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 Først av alt: mva og skatt har ingenting med hverandre å gjøre, så skatten din påvirkes ikke av at du ikke betaler mva. Når du driver ENK er resultatet i ENKet lønna di. Beskatning av den er egentlig ikke så veldig anderledes enn for vanlige lønnsmottakere, men to unntak. Eiere av ENK betaler 11,4% trygdeavgift, mot 8,2% for vanlige lønnsmottakere. Dessuten får eiere av ENK ikke minstefradrag. Utover det er det få forskjeller. Om du googler skatt + ENK får du opp hanske mange bra forklaringer. Bare vær obs på at skattesatsen for 2017 er 24% ( 23% i 2018).
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #8 Skrevet 5. juli 2018 10 timer siden, Eliza Doalot skrev: Først av alt: mva og skatt har ingenting med hverandre å gjøre, så skatten din påvirkes ikke av at du ikke betaler mva. Når du driver ENK er resultatet i ENKet lønna di. Beskatning av den er egentlig ikke så veldig anderledes enn for vanlige lønnsmottakere, men to unntak. Eiere av ENK betaler 11,4% trygdeavgift, mot 8,2% for vanlige lønnsmottakere. Dessuten får eiere av ENK ikke minstefradrag. Utover det er det få forskjeller. Om du googler skatt + ENK får du opp hanske mange bra forklaringer. Bare vær obs på at skattesatsen for 2017 er 24% ( 23% i 2018). Takk for svar! Lønna mi, hele inntekten min, var 156 000 i fjor. Jeg fakturerer en fast "månedslønn" til en fast kunde hver måned. Det er det eneste jeg gjør, har ikke noe tap eller gevinst osv. Tror du jeg da må betale omtrent 30 %? Har googlet skatt + ENK: "For de fleste vil skatteprosenten ligge et sted mellom 34,4 - 49,8 prosent. Skatten vil være noe høyere for næringsinntekt enn for tilsvarende lønnsinntekt, fordi skatten for næringsinntekt inneholder en noe høyere trygdeavgift " Det er dette jeg mente med at skatten kan bli opp til 50 prosent. Hvis dette ga mening, er som sagt ny innenfor dette, og skal sette meg godt inn i det til neste år. Heldigvis har jeg betalt forskuddskatt i år, men i fjor var første hele året med ENK, så derfor ingen forskuddsskatt. TS Anonymkode: 72b68...a88
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #9 Skrevet 5. juli 2018 ^ Ser forresten det du skrev om høyere trygdeavgift for enkeltpersonsforetak, som det står i sitatet jeg la ved, men lurer på om hele 50 % skatt kan bli tilfellet i min situasjon.. TS Anonymkode: 72b68...a88
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #10 Skrevet 5. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Lønna mi, hele inntekten min, var 156 000 i fjor. Jeg fakturerer en fast "månedslønn" til en fast kunde hver måned. Det er det eneste jeg gjør, har ikke noe tap eller gevinst osv. Tror du jeg da må betale omtrent 30 %? Har googlet skatt + ENK: "For de fleste vil skatteprosenten ligge et sted mellom 34,4 - 49,8 prosent. Skatten vil være noe høyere for næringsinntekt enn for tilsvarende lønnsinntekt, fordi skatten for næringsinntekt inneholder en noe høyere trygdeavgift " Det er dette jeg mente med at skatten kan bli opp til 50 prosent. Hvis dette ga mening, er som sagt ny innenfor dette, og skal sette meg godt inn i det til neste år. Heldigvis har jeg betalt forskuddskatt i år, men i fjor var første hele året med ENK, så derfor ingen forskuddsskatt. TS Anonymkode: 72b68...a88 Du kunne jo betalt forskuddskatt i fjor også, selv om det var første året. Jeg ville beregnet en ca 40 % Anonymkode: 39e2e...1f4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #11 Skrevet 5. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kunne jo betalt forskuddskatt i fjor også, selv om det var første året. Jeg ville beregnet en ca 40 % Anonymkode: 39e2e...1f4 Yes, men hoppet litt fort inn i enkeltpersonsforetaket så visste ikke så mye, satt heller av penger. Men takk, satser på noe rundt 40 % ja. Anonymkode: 72b68...a88
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #12 Skrevet 5. juli 2018 Men hva har du lagt inn som forventet inntekt i år da, siden du betaler forskuddsskatten i år? Anonymkode: 39e2e...1f4
FrodeF Skrevet 5. juli 2018 #13 Skrevet 5. juli 2018 (endret) Gi deg a. Gå inn på skatteetaten.no så kan du beregne nøyaktig hvor mye du skal betale. Klarer du ikke det burde du heller ikke sende inn næringsoppgave/skattemelding uten bistand. Endret 5. juli 2018 av FrodeF
Eliza Doalot Skrevet 5. juli 2018 #14 Skrevet 5. juli 2018 Opp mot 50% skatt et nok forbeholdt de med vesentlig høyere resultat enn deg. Uten at jeg har finregnet på det, tror jeg du ender rundt 30%. Det forutsetter at du ikke hadde andre vesentlige inntekter i 2017 (feks annen jobb).
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #15 Skrevet 5. juli 2018 4 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Opp mot 50% skatt et nok forbeholdt de med vesentlig høyere resultat enn deg. Uten at jeg har finregnet på det, tror jeg du ender rundt 30%. Det forutsetter at du ikke hadde andre vesentlige inntekter i 2017 (feks annen jobb). Tusen takk for svar!:) Anonymkode: 72b68...a88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå