Gå til innhold

Hva er fy, fy som veganer..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

No Shit! :P

Anonymkode: dac54...ea1

Vel Ts spør om det er greit å spise ost som veganer. Da skriver jeg jo at nei, da er man vegetarianer. 

Anonymkode: 29bb4...55e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Christina73 skrev:

Lurte på dette med honning.. hvorfor er det «nei»? Ser liksom ikke på bier som...animalske liksom!! 😅 

Jeg tror det er fordi de blir hold fanget og ikke fly fritt, men helt ærlig vet jeg ikke helt akkurat hvorfor :)

Skrevet

Mange tenker ikke på at smågodt ol ofte inneholder gelatin - og da ofte fra svin, altså ikke særlig vegansk 😏

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nemlig det er FY FY!

Fy fy er et begrep som handler om at man er nødt å følge visse regler, eller så blir man uglesett. Det er feil ordbruk i sammenheng med veganisme. Om TS tror at noe er fy fy innen veganisme har hun misforstått hva det handler om. Veganisme er et valg man tar hver dag, der man velger å spise linsesuppa istedetfor å drepe grisen. 

1 minutt siden, Christina73 said:

Lurte på dette med honning.. hvorfor er det «nei»? Ser liksom ikke på bier som...animalske liksom!! 😅 

Det varierer litt. Noen veganere tenker at insekt ikke har kapasitet til å lide og at honning er ok. Andre liker ikke tanken på at levende vesener blir brukt, selv om det er insekter

Personlig synes jeg det er stor forskjell på insekter og kuer. Kuer kan føle frykt, føle stress ved separering av ku og kalv. Men jeg har ikke kunnskaper som tilsier at bier vil føle en type frykt som gir lidelse. 

Anonymkode: aa95b...fec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel Ts spør om det er greit å spise ost som veganer. Da skriver jeg jo at nei, da er man vegetarianer. 

TS har ikke spurt om det :)

Jeg har spurt om det , og jeg er ikke TS, sjekk ab koden 😄

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Lill3My skrev:

Mange tenker ikke på at smågodt ol ofte inneholder gelatin - og da ofte fra svin, altså ikke særlig vegansk 😏

Det er sant. som f eks marsmellows :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fy fy er et begrep som handler om at man er nødt å følge visse regler, eller så blir man uglesett.

Anonymkode: aa95b...fec

Som en som har vært i vegan samfunnet lenge, vet jeg at man blir faktisk det, og det er faktisk folk som kutter ut andre hvis de ikke er bra nok veganer i deres øyne.  Opplevd, og vet andre som har opplevd, Er bare jo melde seg inn i veganske grupper på fb for å få "bevis":

Men hva med å svare på hva TS spør om å henge seg opp i fy fy?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som en som har vært i vegan samfunnet lenge, vet jeg at man blir faktisk det, og det er faktisk folk som kutter ut andre hvis de ikke er bra nok veganer i deres øyne.  Opplevd, og vet andre som har opplevd, Er bare jo melde seg inn i veganske grupper på fb for å få "bevis":

"det

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har ikke spurt om det :)

Jeg har spurt om det , og jeg er ikke TS, sjekk ab koden 😄

Gikk i surr. Men uansett så er man jo ikke veganer om man spiser animalsk mat

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gikk i surr. Men uansett så er man jo ikke veganer om man spiser animalsk mat

Det er vi begge enig, men min spørsmål var ironisk da det var ingen som svarte ts, og bare hengte seg opp i ordet fy fy en å svare på spørsmålet :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og beklager at noen ble krenket, av at jeg skrev fy fy..

Anonymkode: 9daac...9f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og beklager at noen ble krenket, av at jeg skrev fy fy..

Anonymkode: 9daac...9f7

KG i nøtteskall, jeg håper du har fått og fpr mer svar på det du lurer på :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"enn å

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. som f eks marsmellows :)

Ja og veldig mye annet smågodt av gelé/vingummi/skum :)

Og de som unngår kumelk må også være nøye på hvilke sjokolade de velger. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Østers, blåskjell og andre typer skjell, honning, ull, lin, karmin, egg, melk, pels, skinn osv. Alt som er animalske biprodukter.

Anonymkode: b0e34...1d2

Dette er lin:

image.png.e893f9c950fe066e3f3065403ff464a6.png

Lin er en spinkel ettårig plante. Stenglene er tynne og elastiske. Bladene er spredte, helrandede og elliptiske. Over- og undersidene er ensartet grågrønne. Blomstene er regelmessige og med en klar blåfarge. De sitter øverst på stenglen. Fruktene er kapsler med fem blanke frø. Frøene spirer lett på egnede steder.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lin

Hvis man ønsker å unngå bekledning med animalsk opphav, blir det pels, skinn, silke og alle former for ull, sånn som saueull, alpakka, angora, kasjmir, kamelhår.

Kan dere som er veganere svare meg på noe jeg lenge har lurt på:

Hva slags fottøy bruker dere, hvilke materialer? Og om vinteren, hvordan holder dere varmen i kulda?

Anonymkode: c9985...c94

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Lill3My skrev:

Ja og veldig mye annet smågodt av gelé/vingummi/skum :)

Og de som unngår kumelk må også være nøye på hvilke sjokolade de velger. 

Utrolig irrtierende at de legger sjokoladen i en annen hylle enn der alle andre sjokolader er.. :)

• Liker 3
Skrevet

Lurer på flere ting jeg 😇 - vil en veganer spise egg hvis h*n vet 100 % at det er fra frittgående høner, som går fritt på en gård ( altså ikke ment for produksjon og salg)? Og å ta seg en slurk av melka til kua som har kalven ved siden av seg? Jeg skjønner at sikkert veganere vektlegger forskjellige ting, men sånn generelt? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Christina73 skrev:

Lurer på flere ting jeg 😇 - vil en veganer spise egg hvis h*n vet 100 % at det er fra frittgående høner, som går fritt på en gård ( altså ikke ment for produksjon og salg)? Og å ta seg en slurk av melka til kua som har kalven ved siden av seg? Jeg skjønner at sikkert veganere vektlegger forskjellige ting, men sånn generelt? 

NEI. Det er en STOOOR fy fy!

Da kan man ikke kalle seg en veganer!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vi begge enig, men min spørsmål var ironisk da det var ingen som svarte ts, og bare hengte seg opp i ordet fy fy en å svare på spørsmålet :)

Har DU svart ts da, eller har du bare hakket på alle andre?

Anonymkode: 3451e...942

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har DU svart ts da, eller har du bare hakket på alle andre?

Anonymkode: 3451e...942

Du har lest tråden skjønner jeg ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...