Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å ta opp studielån om man ikke bruker de pengene? Tenkt å spare de og heller jobbe mer. 

Anonymkode: c49db...6ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det. Hvorfor ta opp studielån om man ikke trenger det? Det må jo betales tilbake etterhvert det også

Anonymkode: 2bb84...e1a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er smart. Rentene begynner ikke å løpe før du er ferdig som student. Det vil si at du får sparerentene om du ikke bruker lånet. Det blir litt om du setter pengene på høyrentekonto. 

Studielånet er det beste lånet man kan ha. Når du skal kjøpe bolig seinere kan du bruke pengene du har spart. Da har du 1% rente på denne delen av lånet istedetfor 2-5% 

Endret av Frostrose
Tasteleif
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Okei. Takk for svar. 

Anonymkode: c49db...6ba

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det. Hvorfor ta opp studielån om man ikke trenger det? Det må jo betales tilbake etterhvert det også

Anonymkode: 2bb84...e1a

Da har man pengene +oppspart rente. Og det er om man betaler med én gang.  Man får flere fordeler om man bruker pengene til å kjøpe f.eks. bil eller bolig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Frostrose said:

Nei, det er smart. Rentene begynner ikke å løpe før du er ferdig som student. Det vil si at du får sparerentene om du ikke bruker lånet. Det blir litt om du setter pengene på høyrentekonto. 

Studielånet er det beste lånet man kan ha. Når du skal kjøpe bolig seinere kan du bruke pengene du har spart. Da har du 1% rente på denne delen av lånet istedetfor 2-5% 

Hva mener du med 1%?

Anonymkode: 147bc...dfb

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det smart. Såfremt man har kontroll på økonomien. 

Jeg tok etterutdanning, to år med 80% lønn. Fikk ikke stipend, trengte absolutt ikke mer penger. Men tok selvfølgelig opp fullt lån. Dette brukte jeg som ekstra nedbetaling av boliglån, da studierenta var ganske mye lavere enn lånerenta. I tillegg til at studielånet har veldig gode betingelser. 

Anonymkode: 6db6c...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...