Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann hadde fått ny jobb. Han sa opp den gamle og begynte i den nye. Det er en fysisk tung jobb.

Plutselig ringer sjefen hans til meg og sier at han visste ikke hvordan han skulle fått sagt dette, men han hadde prøvd å si det til min mann, men regnet med at han ikke hadde forstått det (han er ikke så stødig i norsk ennå). Så fortalte han at firmaet som min mann er leid ut til hadde klaget og sagt at det luktet så mye svette av ham. De hadde ringt to ganger og nå hadde de sagt at de ville si ham opp hvis det ikke ble bedre!

Min mann dusjer morgen og kveld, så han er veldig renslig. Han bruker deodorant osv. Og han bruker mye såpe, shampo osv.

Jeg sa selvfølgelig at jeg skulle prøve å ordne dette.

Jeg fortalte det til min mann og han ble så skuffet! Han har hatt mange jobber og det har aldri skjedd at noen har sagt noe. Han ringte sin gamle sjef og spurte henne og hun sa at hun aldri hadde fått klager og at det aldri har vært noe problem som hun har merket.

Nå er min mann helt knust. Han har ikke lyst å fortsette i den nye jobben, men han har jo sagt fra seg den gamle og de har funnet en ny. Han ble helt deprimert og føler at de ikke har behandlet ham som et menneske. Han grubler og tenker og klarer ikke tanken på mat.

Han gikk på jobb som vanlig og der møtte han helt tilfeldig en annen mann fra sitt hjemland. Da de snakket sammen, viste det seg at dette firmaet hadde sagt det samme til ham! :o

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette her. Måtte vel bare lufte tankene. Jeg ble så skuffet på min manns vegne. Han er verdens snilleste mann som aldri sier noe vondt om noen og som respekterer alle uansett. :( Ble bare så trist fordi han måtte oppleve dette.

Vi har nå kjøpt inn alle mulige produkter fra apotek og parfymeri for å prøve å bytte produktene som han bruker. Kanskje de ikke vil klage på ham mer. :(

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hm... Høres ut som om det er firmaet det er noe i veien med, ikke mannen din. Kanskje dere skulle undersøkt om dette er et mønster i hos dette firmaet?

Det er gammel svette som lukter, så når han dusjer og bruker deo hver dag kan det neppe være et problem. Med mindre han bruker syntetiske t-skjorter/arbeidsklær som svettelukt kan sette seg i.

Gjest Gjesten
Skrevet

Høyrest nok ut som om firmaet har meir imot kor han kjem frå enn mannen sjølv er eg redd... Kjenner du svettelukt av han forresten? Er han fagorganisert? For i så fall er det veldig mykje vanskelegare å sparke han!! Då skal det nok meir til enn svettelukt ja.

Har forresten hørt at det er nokre pillar/ pastillar ein kan kjøpe på helsekosten som fjernar/ minkar sjenerande kroppslukt.

Lykke til!! Og bli organisert i ei fagforening, då har det krav på advokat via fagforeninga. Kanskje lurt om begge dei mennene som har opplevd dette melder seg inn samstundes, då er dei fleire med same historia og står sterkare saman.

Skrevet

Han skifter også t-skjortene hver dag. Han har flere som han bytter på og vasker dem etterhvert.

Han er jo helt ny i dette firmaet, men har allerede hørt om to stykker som har fått samme beskjeden. En fra samme land som ham, men også en amerikaner.

Problemet er at han tok seg så fryktelig nær av dette. Og at uansett om det er flere som har opplevd det samme, så har det skjedd. Han klarer ikke å glemme at det er sagt og føler at folk kanskje ikke liker ham.

Jeg har sagt at sjefen hans understreket at de liker ham kjempegodt og at de synes at han er en ekstremt hyggelig mann. Men nå har dette blitt sagt og ødelagt hele hans glede med ny jobb.

Skrevet
Høyrest nok ut som om firmaet har meir imot kor han kjem frå enn mannen sjølv er eg redd... Kjenner du svettelukt av han forresten? Er han fagorganisert? For i så fall er det veldig mykje vanskelegare å sparke han!! Då skal det nok meir til enn svettelukt ja.

Har forresten hørt at det er nokre pillar/ pastillar ein kan kjøpe på helsekosten som fjernar/ minkar sjenerande kroppslukt.

Lykke til!! Og bli organisert i ei fagforening, då har det krav på advokat via fagforeninga. Kanskje lurt om begge dei mennene som har opplevd dette melder seg inn samstundes, då er dei fleire med same historia og står sterkare saman.

Jeg kjenner at han svetter, men det er ikke ekstremt. Han er den typen som virkelig legger hele sin sjel i jobben når han er der. Dette er jo en fysisk tung jobb og han ligger ikke på latsiden for å si det sånn. Så ja, han svetter, men det skulle bare mangle med den jobben. Noen svetter mer enn andre og han er nok en av dem som svetter mye, men som sagt så dusjer han mye og bruker deodorant så det lukter ikke gammel svette.

Han er så ny i jobben at han ikke har fått kontrakten ennå, så han er ikke organisert ennå. Det er litt av det skremmende. De kan jo bare be ham gå på dagen.

Gjest Gjesten
Skrevet

Det har vi forstått, og det er forståeleg, men sidan han faktisk er trua med oppseiing bør han fagorganisere seg. Kjenner du svettelukt av han? Kanskje pillar frå helsekosten som skal forbedre kroppslukta er noko å prøve.

Skrevet

Dette høres ut som rasistiske tendenser...

Skrevet

Kan det være noe han spiser som gir sterkere kroppslukt? Husker fra studiedagene at en del "utenlands-studenter" hadde en ganske sterk kroppslukt selv om de på ingen måte kunne mistenkes for å neglisjere hygienen. Og det tror jeg må ha vært pga. at andre krydderier i maten enn det vi "norske nordmenn fra Norge" bruker til daglig endret kroppslukten deres slik at den ble mer merkbar. Som kjent er det ukjente lukter og lyder som først vekker oppmerksomheten - det man er omgitt av til daglig kjenner man ikke på samme måte.

Vet ikke om dette hjelper noe særlig, for mat må han jo ha. Men hvis dere bruker noen spesielle krydder i maten kunne dere jo prøve å redusere dem for en kortere periode og se om det hjalp. :klø:

Skjønner godt at mannen din synes dette er ubehagelig.

Og siden ikke den forrige arbeidsgiveren merket noe, så er det vel ikke usannsynlig at det er firmaet det er noe i veien med og ikke mannen. (Men hvis de har noe i mot "utlendinger" så kunne de jo heller latt være å ansette ham i første omgang.)

Skrevet
Han er så ny i jobben at han ikke har fått kontrakten ennå, så han er ikke organisert ennå. Det er litt av det skremmende. De kan jo bare be ham gå på dagen.

Eh... Kontrakt skal vel være underskrevet før man i det hele tatt begynner å jobbe?

Gjest Gjesten
Skrevet

Ein skal ha kontrakt så vidt eg veit ja, ellers gjeld vel standard normer for arbeidslivet? Slikt er i alle fall lovregulert. Er det ikkje noko med 14 dagars oppseiingstid i prøvetida som pleier vere 6 mnd om ikkje anna er avtalt? Og fagforening har ikkje noko med kontrakt å gjere, det er noko ein ordnar på eiga hand. Eg har vore fagforent i vikariat og i fast jobb og utan jobb. Det er berre å ringe den rette fagforeninga, så ordnar det seg.

Kan ikkje forstå at nokon reagerer på "fersk" svettelukt i eit fysisk yrke!! Då er dei vel fisefine spør du meg.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det var min første tanke også, etter å ha lest første innlegget.

Mannen bør virkelig bli medlem i fagforeningen, for da står han så mye sterkere.

Gjest lilletroll
Skrevet

AKKURAT det som slo meg oså!!! Og jeg ble SÅ skuffet på deg og din manns vegne!! :-(

Gjest Safiya
Skrevet
Men hvis dere bruker noen spesielle krydder i maten kunne dere jo prøve å redusere dem for en kortere periode og se om det hjalp. :klø:

!!!!!!

(Men hvis de har noe i mot "utlendinger" så kunne de jo heller latt være å ansette ham i første omgang.)

Ærligtalt! Leste du igjennom hva du skreiv Cata?

Til Huff: Blir flau av å lese om sånn behandling. Flaut at det er sånn i Norge i 2005 for det er rasisme, og det er det ingen tvil om!

Jeg ville tatt kontakt med Senter Mot Etnisk Diskriminering ( http://www.smed.no/ ) og / eller Organisasjon Mot Offentlig Diskriminering ( http://www.omod.no/ ) for å rapportere og få råd.

Skrevet

Har egentlig ikke noen råd men herregud, tenk å si noe sånt! :o

Jeg hadde blitt kjempefornærmet. Skjønner godt at han ikke vil jobbe der lenger.

Håper dette order seg for dere. :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det siste han bør gjøre, dersom han ikke ønsker å slutte da, er å hause dette opp til en konflikt slik som enkelte foreslår ovenfor. En konflikt er ingen god begynnelse på et ansettelsesforhold.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det siste han bør gjøre, dersom han ikke ønsker å slutte da, er å hause dette opp til en konflikt slik som enkelte foreslår ovenfor. En konflikt er ingen god begynnelse på et ansettelsesforhold.

God dag, mann, hostesaft. Hvis man ikke skal kalle det en konflikt når sjefen ringer til din ektefelle og truer deg med oppsigelse pr. mellommann, vet jeg sannelig ikke hva som skal til.

Sjefen har allerede gjort to graverende feil:

- henvendt seg til den ansattes ektefelle i stedet for den ansatte, noe som i beste fall er inkompetent oppførsel fra en leder med personalansvar.

- lagt ut til ektefellen om mulig oppsigelse, uten at det foreligger noen advarsler til den ansatte, ja, ikke engang en beskjed!

Uten å ta stilling til mulig rasisme (og slett ikke til hvorvidt noen bør legge om kostholdet for å unngå at sarte sjeler blir sjenert av uvant krydderlukt), vil jeg absolutt si at han bør fagorganisere seg. Bedriftens fremgangsmåte i denne saken inngir ikke tillit.

Dessuten bør han rette opp ryggen, og ikke la noens (uriktige) påstander om hans personlige hygiene ta motet fra ham. Han kan også prøve å ta en saklig alvorsprat med sin sjef, men da med et vitne til stede, selvsagt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Detter virker definitivt som rasisme. Som nevn over, lukter ikke "ny" svette. Det er jo greit at han svetter da, når det er en fysisk tung jobb.. Og når han dusjer to ganger om dagen, virker det på meg som om de VIL at det skal lukte av han.

Sier som andre. Få han til å melde seg inn i fagforbundet!

God dag, mann, hostesaft.

?? Hostesaft?

- henvendt seg til den ansattes ektefelle i stedet for den ansatte, noe som i beste fall er inkompetent oppførsel fra en leder med personalansvar.

tror trådstarteren sa at de hadde prøvd å forklare han det, men de var ikke sikre på at han hadde forstått hva de sa, pga språket.

Skrevet

Hei

Noen mennesker har sterkere kroppslukt enn andre, og noen har dårlig hygiene. Og dette kan faktisk være et reelt problem, både overfor kunder og medarbeidere. Og jeg håper virkelig, hvis jeg noengang lukter vondt, at mine kollegaer forteller meg det slik at jeg kan gjøre noe med det.

Når det er sagt så blir jo saken en helt annen hvis han faktisk ikke lukter vondt, og hvis dette er en klage som brukes overfor ansatte man vil tråkke på i bedriften. Og jeg er helt enig i at det er uprofesjonelt å ringe den ansattes ektefelle, men hvis man lar "tvilen komme tiltalte til gode" så kan det hende at sjefen ville at du som kjenner mannen din godt og kan si det på en "riktig" måte, skulle ta det opp.

Jeg ville foreslått for mannen din at han ber om et møte med sjefen sin, slik at han kan fortelle at han ble såret over det som har skjedd, og høre om det er andre ting som ligger bak. I en slik samtale vil jeg, for hans egen del, anbefale at han går inn med en "hvordan kan vi ordne dette" holdning, og viser sjefen at han virkelig vil få ting til å fungere. I en slik situasjon vil sansynligvis/ forhåpentligvis sjefen bli mer ydmyk og de kan kanskje få klartnet luften seg i mellom. Men jeg skjønner at det kan være vanskelig, særlig hvis man ikke snakker samme språk, da kan lett misforståelser oppstå.

(og enten han har kontrakt eller ikke så har han de rettigheter arbeidsmiljøloven gir ham)

:blomst:

Lykke til.

tingeling

Skrevet

Han har nå snakket med sin gamle sjef. De sier at de har aldri fått slike tilbakemeldinger om ham og at alle har vært veldig fornøyd med ham. De har dessverre gitt hans gamle jobb til en annen, men de ville se hva de kunne gjøre for de har alltid vært så fornøyd med ham. Så nå avventer vi og ser. Min mann har ikke lyst til å lage noe bråk om dette, så han går på jobb og sier ingenting. Men hvis den gamle sjefen nå sier at han kan få jobben tilbake, så går han nok over igjen dit.

Det verste er at han nå har snakket med andre som jobber i dette firmaet og de har fått samme beskjed! :o Og når han snakket med kameratene sine, så sa de at dette var helt vanlig. De fleste har fått sånne beskjeder. Jeg synes at det begynner å lukte rasisme her, ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...