AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Gikk kveldstur med hunden min i går. Vi trener mye ute da han kan være utrygg i møte med f.eks andre hunder. Vi gikk på en sti like bak noen rekkehus. Det var ca 15m til dørene til rekkehusene. Det gikk i en dør og en mann kom ut og ropte inn igjen "jeg slipper xxx ut". Jeg forstod jo med en gang at det var snakk om en hund. Hunden min hadde akkurat plassert seg for å gå på do og jeg prøvde å gjøre klar en ok beskjed om hunden plutselig skulle løpt bort til oss. Hunden ble sluppet ut og den gikk mot oss. Den så ikke aggressiv ut eller noe, men den kom heldigvis ikke så nær at jeg måtte bryte ut med noe. Men det var tydelig at den var på vei mot oss. Og jeg vet mannen så meg og hunden min på stien (en åpen sti). Jeg ga han bare et strengt blikk og gikk videre med hunden min. Han tok ta hunden inn igjen. Jeg synes uansett det var litt merkelig å akkurat slippe hunden løs ut når vi sto like ved. Hadde ikke gjort med så mye om ingen var i nærheten. Dette er sikkert bare en bagatell, men hva gjør man i slike situasjoner? Hva sier man hvis f.eks hunden skulle kommet for nær oss? Det er jo også båndtvang. Stien jeg gikk på er kommunal også og hører ikke til eiendommene nedenfor. Synes det er greit å ha klar et par forslag til hva jeg evt. kan si om det skulle skje igjen både der og andre steder. Når jeg har sett løse hunder i borettslaget mitt så gir jeg alltid en ok beskjed om at det er båndtvang og at det også gjelder i borettslaget hele året. Det står også skilt om det. Men da synes jeg det er litt lettere å si i fra på en hyggelig måte fordi ikke alle vet om det gjerne (forbipasserende som tenker parken i borettslaget er fin å leke med hunden uten bånd ol.). Anonymkode: 2d782...dc6 1
Emmelise Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 I Bøkeskogen hvor jeg bor er det båndtvang hele året pga stor sykdomsfare i selve skogen og fordi det er populært turområde. Mens jeg virret rundt på stiene stoppet brått en mann opp og kalte på hunden sin og holdt den til vi hadde gått forbi. Jeg påpekte det var båndtvang tross alt og fikk som svar "Ja, det er derfor jeg kalte på henne" og hvorpå han så gikk sin vei. Uten at han fant frem båndet igjen. Riktignok en liten puddel, men det er gjerne folk med småhunder som er notorisk dårlig på dette. Det er mange som går tur med hundene sine i samme område og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk på DØD OG LIV tar båndet av hunden vel vitende om hvilket område de befinner seg i. Jeg har gitt opp "hyggelig", jeg sier ifra at det er båndtvang og de bør få på lenka brennkvikt eller fjerne seg fra området. Om de blir sure for det, så er det ikke mitt problem. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Jeg er SÅ lei av håpløse hundeeiere som lar hunden deres springe løs. Det bor en hund et sted jeg kjører forbi jevnlig, og når jeg er ute og kjører, så ligger den plutselig i grøftekanten. Er redd for å kjøre på den en dag. Anonymkode: bafa6...000 1
mlifjeld Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Båndtvang er ikke for å beskytte andre turgåere eller hunder, men for å beskytte ville dyr i skogen som har unger. Jeg sier ikke at det var greit av han å slippe ut hunden sånn (kunne jo lett vært rådyr der) Alle må jo selvfølgelig følge båndtvangen i den perioden det er, her hvor jeg bor er det f.eks kun båndtvang fra 1 april til 1 august. Men blir litt oppgitt av alle folk som tror båndtvangen er for å beskytte folk og deres hunder. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 Jeg sier: "Det er båndtvang nå altså." 🙄 Og så går jeg videre. Anonymkode: 2fcf9...772
Kontorotta Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 6 minutter siden, mlifjeld skrev: Båndtvang er ikke for å beskytte andre turgåere eller hunder, men for å beskytte ville dyr i skogen som har unger. Jeg sier ikke at det var greit av han å slippe ut hunden sånn (kunne jo lett vært rådyr der) Alle må jo selvfølgelig følge båndtvangen i den perioden det er, her hvor jeg bor er det f.eks kun båndtvang fra 1 april til 1 august. Men blir litt oppgitt av alle folk som tror båndtvangen er for å beskytte folk og deres hunder. Om det er båndtvang eller ikke, skal du ha full kontroll på bikkja di om den er løs. Det vil si at den ikke skal komme bort til meg, mine barn eller bikkja mi. Så om båndtvangen er for å beskytte ville dyr i skogen og ungene deres, betyr det ikke at du kan slippe bikkja de løs og la den springe fritt og eventuelt skremme mennesker og dyr når båndtvangen er opphørt. Du kan få bot for det, selv om det ikke er i båndtvangperioden. Skjedde senest i vår, her i byen. Det er ingen grunn til å slippe løs hunder på populære turstier, der unger leker, eller i trafikken generelt. Har du full kontroll, så skal du så klart få lov, men da må du være sikker på dette. 3
Kontorotta Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 Jeg pleier å nevne at det er båndtvang. Kan også si fra om at min hund er nervøs for andre hunder. En kollega sa at det var flaks han ikke var redd for hunder da en hund kom løpende mot ham, for han hadde kniven klar til selvforsvar. .... Eieren fikk hunden sin ganske raskt i bånd da.
Skiftenøkkel Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Sier ingen ting, passer mine egne saker. Om en løs hund plager meg eller mine derimot, blir det månelyst.
mlifjeld Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 50 minutter siden, Kontorotta skrev: Om det er båndtvang eller ikke, skal du ha full kontroll på bikkja di om den er løs. Det vil si at den ikke skal komme bort til meg, mine barn eller bikkja mi. Så om båndtvangen er for å beskytte ville dyr i skogen og ungene deres, betyr det ikke at du kan slippe bikkja de løs og la den springe fritt og eventuelt skremme mennesker og dyr når båndtvangen er opphørt. Du kan få bot for det, selv om det ikke er i båndtvangperioden. Skjedde senest i vår, her i byen. Det er ingen grunn til å slippe løs hunder på populære turstier, der unger leker, eller i trafikken generelt. Har du full kontroll, så skal du så klart få lov, men da må du være sikker på dette. Jeg er enig i det du sier. Selvfølgelig må man ha kontroll på hunden. Men ang de som fikk bot, det var jo utvidet båndtvang i vår pga all snøen, og dersom personen hadde hunden løs da fikk han/hun nok bot fordi personen brøt båndtvangen. Du får ikke bot om hunden går løs i skogen utenom båndtvangsperioden med mindre den angriper noen. Det at den skremmer kan variere fra person til person. Noen blir skremt av å bare se en løs hund uansett hvor lydig den er. Dette gjelder kun i skogen, i nærheten av boligområder og trafikk er det alltid båndtvang.
Kontorotta Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 12 minutter siden, mlifjeld skrev: Jeg er enig i det du sier. Selvfølgelig må man ha kontroll på hunden. Men ang de som fikk bot, det var jo utvidet båndtvang i vår pga all snøen, og dersom personen hadde hunden løs da fikk han/hun nok bot fordi personen brøt båndtvangen. Du får ikke bot om hunden går løs i skogen utenom båndtvangsperioden med mindre den angriper noen. Det at den skremmer kan variere fra person til person. Noen blir skremt av å bare se en løs hund uansett hvor lydig den er. Dette gjelder kun i skogen, i nærheten av boligområder og trafikk er det alltid båndtvang. De fikk ikke bot på grunn av den utvidede båndtvangen, men på grunn av at de ikke hadde kontroll på hunden. Og som hundeier bør man ta hensyn til dem som også er redde for bare synet av en løs hund. Jeg går aldri med min hund løs på populære turstier. for eksempel. Det finner jeg helt unødvendig, da får man heller velge ei rute hvor det ikke ferdes for mange andre hunder, barn eller hvor det er for folksomt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 Har en sak her i området og med hunder fra en eier som lar de løpe løse. Eieren mener at de er kjempe snille og at de aldri gjør noe galt. De pisser på alt som står ute, glefser etter dyr, biter min hund i pelsen og knurrer mot den, glefser, knurrer og biter etter meg. Verste var da baby satt i vippestol ute og de knurret prøvde å tisse på hn. De gir seg ikke, prøver jeg å vifte de vekk er jeg nær ved å bli bitt. Så jeg trampet tilslutt inn til eierne og spurte tydelig om de visste at det er båndtvang. Fruen sa "dette gidder jeg ikke" og gikk inn igjen. Jeg gikk etter å sa at jeg bryr meg ikke om hva du gidder eller ikke, det er båndtvang av en grunn. Det er 6 gangen de biter etter min hund, knurrer å glefser etter meg. Det verste er de gangene jeg er ute med barnevogn og de forfølger meg, de gir seg ikke. Det er båndtvang av en grunn. Ingen sa noe så jeg sa at nå har jeg sagt ifra, hadet. Fikk høre av to naboer etterpå at hundene var ufine mot flere hunder i området. De har også hoppet på og klort et lite barn, men det er kun jeg som har gitt beskjed. Nå går de i bånd eller står i hundegård. Anonymkode: 43ae7...538
mlifjeld Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 15 minutter siden, Kontorotta skrev: De fikk ikke bot på grunn av den utvidede båndtvangen, men på grunn av at de ikke hadde kontroll på hunden. Og som hundeier bør man ta hensyn til dem som også er redde for bare synet av en løs hund. Jeg går aldri med min hund løs på populære turstier. for eksempel. Det finner jeg helt unødvendig, da får man heller velge ei rute hvor det ikke ferdes for mange andre hunder, barn eller hvor det er for folksomt. så da var det i vinter da, siden den ekstraordinære båndtvangen (på Østlandet hvertfall) kom i begynnelsen av februar.. For om de hadde hunden løs etter det så brøt de jo selvsagt loven. Litt rart om de får bot pga løs hund (når det er båndtvang) og politiet ikke brydde seg om båndtvangen.. Selv så går jeg med løs hund når det ikke er båndtvang, nå roper jeg henne alltid inn når jeg ser noen fordi jeg stoler ikke på andre fremmede og evt deres hunder. (har en lydig hund selv men vet jo aldri hvordan andre er) har også hørt skrekkhistorier om hunder (og folk) som har angrepet hunder. Jeg gjør også som deg at jeg unngår populære områder og stier. Men syntes det er irriterende at folk blir irriterte fordi hunden er løs (om vinteren) bare fordi de ikke liker det, selv om jeg har kontroll på hunden min. Jeg bryter jo ingen lov. MEN forsvarer ikke de som har under som løper rundt og bjeffer og hopper på folk uten at eieren har kontroll.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Her har vi båndtvang 1 april til 20 august. Bruker langline selv og sier fra om jeg treffer på noen uten. Ellers er jeg heldig i den forstand at jeg har en stor hund, så han vil nok klare å forsvare seg om noen går på. Sier klart og tydelig ‘hvis din løse hund går på min, får du skylde deg selv!’ Og da har gjerne folk funnet frem båndet. Opplevde en tur i lysløypa da min var valp og et godt voksent par kom 20-30 meter bak sin puddelmix. Heldigvis er min vennlig, og jeg våken, ellers kunne det gått riktig så galt, da den sprang rett på oss, helt i ansiktet på min. I refleks sparket jeg til den, og den løp til eierene. De lo og sa ‘jammen han er jo bare snill’. Det hjelper ikke! Har du ikke kontroll på bikkja, så bruk bånd året rundt! De fikk noen gloser og tips om å lese seg opp om hundehold. Anonymkode: 6eafe...369 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Om jeg møter en hund som er løs, og som eier har kontroll på, sier jeg ingenting. Om noen slipper ut hunden på sin egen eiendom, og hunden ikke kommer bort til oss, sier jeg heller ingenting. Må da få slippe hunden ut av døra uten at noen må bry seg om det! Anonymkode: 3539f...1a8 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 5 timer siden, Emmelise skrev: I Bøkeskogen hvor jeg bor er det båndtvang hele året pga stor sykdomsfare i selve skogen og fordi det er populært turområde. Mens jeg virret rundt på stiene stoppet brått en mann opp og kalte på hunden sin og holdt den til vi hadde gått forbi. Jeg påpekte det var båndtvang tross alt og fikk som svar "Ja, det er derfor jeg kalte på henne" og hvorpå han så gikk sin vei. Uten at han fant frem båndet igjen. Riktignok en liten puddel, men det er gjerne folk med småhunder som er notorisk dårlig på dette. Det er mange som går tur med hundene sine i samme område og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk på DØD OG LIV tar båndet av hunden vel vitende om hvilket område de befinner seg i. Jeg har gitt opp "hyggelig", jeg sier ifra at det er båndtvang og de bør få på lenka brennkvikt eller fjerne seg fra området. Om de blir sure for det, så er det ikke mitt problem. Er så lei at vi med liten hund får skylda for alt... Vi med små hunder er liksom dårlige på alt, vi. Her jeg bor er det forresten kun store hunder som går løst, året rundt. Anonymkode: 7e19d...d38
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så lei at vi med liten hund får skylda for alt... Vi med små hunder er liksom dårlige på alt, vi. Her jeg bor er det forresten kun store hunder som går løst, året rundt. Anonymkode: 7e19d...d38 Men det er fordi dere ikke dresserer de små. De har også behov og er dyr sånn som de større hundene også. Slutt å behandle de små hundene som barn og leketøy, de blir stresset og ubalanserte av en eier som bare surrer og ikke vet hva de driver med. Hadde de hatt en strengere eier så hadde de ikke bjeffet og nappet fremmede i bildekanten osv. Har aldri hatt problemer med store hunder, de er som oftest veloppdragne osv. Anonymkode: 67aa5...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er fordi dere ikke dresserer de små. De har også behov og er dyr sånn som de større hundene også. Slutt å behandle de små hundene som barn og leketøy, de blir stresset og ubalanserte av en eier som bare surrer og ikke vet hva de driver med. Hadde de hatt en strengere eier så hadde de ikke bjeffet og nappet fremmede i bildekanten osv. Har aldri hatt problemer med store hunder, de er som oftest veloppdragne osv. Anonymkode: 67aa5...ebd Da har du enten lite erfaring med hunder eller så er du veldig forutinntatt og ser det du vil se. Vi med små hunder er ikke én monoton gruppe som alle oppdrar hundene våre likt, akkurat slik dere med store hunder ikke oppdrar deres likt. Vennligst slutt å behandle oss som om vi alle er like. Anonymkode: 7e19d...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå