AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Hei :) hvordan er reglene i forhold til når man kan begynne å bråke om morgenen? Vi har naboer som har to barn under 8 år og en hund. Det er en veldig høylydt familie som snakker høyt og mye, spesielt barna. Problemet vårt er at disse barna står veldig tidlig opp og er ute og leker med hunden fra klokken 6 om morgenen nå i sommerferien. Og ellers når barna skal på skolen/barnehagen er de ute ca samme tid. Problemet er ikke at de er ute men at de skriker uten stopp, de skriker på hverandre, skrikier på hunden og hunden bjeffer selvfølgelig. Er det ok å si ifra til foreldrene at vi synes det er litt tidlig? De har selv sagt til min lillesøster på 11 år at hun må gå inn klokken 21:30 da hun hoppet på trampolinen. Ikke noe bråk, men bare hoppet for seg selv mvh en trøtt familie hehe Anonymkode: 755b2...ab7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Du kan ikke be naboungene om å være inne eller stille og de kan ikke be søsteren din gå inn når hun hopper på trampoline. Dette er barn og det må man regne med følger bråk med. Hvis man våkner av barnebråk - jeg er enig at det er irriterende - så må du sove med ørepropper så du ikke hører dem. Eller så får du helt sikkert mange andre som svarer i tråden her og noen vil sikkert si at du må finne deg i det eller flytte et sted det ikke er bråkete barn. Anonymkode: a138a...20f 1
visp Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 De skriker ute klokka seks om morgenen? Ja, ville absolutt tatt en prat med foreldrene og sagt at lydnivået er litt høyt så tidlig. Hører jo faen meg ingen irettesette barna sine lengre for konstant skriking. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 2 minutter siden, visp skrev: De skriker ute klokka seks om morgenen? Ja, ville absolutt tatt en prat med foreldrene og sagt at lydnivået er litt høyt så tidlig. Hører jo faen meg ingen irettesette barna sine lengre for konstant skriking. Hører vel ingen irettesette barna sine for noe som helst lenger. Anonymkode: a3c79...659 1
Carrot Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 Det skal være nattero på offentlig sted mellom 23.00 og 06.00. Hvis barna ikke er ute før 06 er det vel egentlig fint lite dere kan gjøre hvis de ikke er slik at dere kan snakkemed dem? Og hvis det ikke gikk tror jeg at jeg ville la lillesøster hoppe så mye hun vil Jeg er skrudd sammen slik at jeg ville hoppet sammen med henne kveld etter kveld etter kveld.. 2
visp Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hører vel ingen irettesette barna sine for noe som helst lenger. Anonymkode: a3c79...659 Joda, men akkuarat støynivå har jeg reagert på. Før var det veldig vanlig å høre foreldre be barna om å dempe seg. Det hører jeg sjeldent idag. 1
Carrot Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, visp skrev: Joda, men akkuarat støynivå har jeg reagert på. Før var det veldig vanlig å høre foreldre be barna om å dempe seg. Det hører jeg sjeldent idag. innestemme - utestemme, det går igjen at man har lov å rope ute ja..
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Mine barn fikk ikke lov å gå ut før etter 09 når det var skolefri. Dette fordi folk må få lov å sove ekstra i ferien, bråkete leker fikk de ikke lov til før 11, dog dro vi på stranden ofte rundt 10. Har man naboer tar man hensyn. Dette burde da alle lære sine barn. Anonymkode: d0730...c1d 2
visp Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, Carrot skrev: innestemme - utestemme, det går igjen at man har lov å rope ute ja.. Utestemme får være høyere, den er grei, men her regner jeg med at det er skriking av en annen verden- det reagerer jeg også veldig på. Ville aldri, og har aldri, tillatt det som mor. Jeg ser ikke for meg et hvin i ny og ne, men den hjerne-sagen som gjør at man skvetter til hele tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 Jeg synes ikke det er greit å sende ut ungene sine kl 6 om morgenen. Når mine barn var små så fikk de ikke lov til å gå ut før kl 9 i feriene. Og når det ikke var ferie så var de ikke ute før bhg/skole. Synes det er helt greit å spørre foreldrene om det ikke går an å vente med å gå ut, nå som det er ferie. Man må ta hensyn til naboene sine. Anonymkode: 12524...95d 1
Gjest Mass Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 Kl 6 om morgenen på en fridag? Det hadde jeg reagert på dersom det skjedde regelmessig. Tenker at det er helt innafor å lære barn å vise hensyn. Man er ikke alene i denne verden.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 Seriøst. Ja, jeg syns du kan ta en prat med foreldrene om barna kan dempe seg. Syns det er alt for tidlig å la barna bråke ute. 😫 Har barn selv i den alderen, de får ikke gå ut før kl 09, og jeg minner dem alltid på å dempe stemmene sine og huske at folk kanskje sover, osv. (Å ta hensyn er noe jeg minner dem om flere ggr ila dagen, barn skriker og bråker mye.) Anonymkode: 8afec...bbf 3
solmåneogstjerner Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Natteroen er vel mellom 23 og 7? Uansett er det helt greit å ta en prat med dem. Om du kommer noen vei er en annen sak. Du kan jo si at det plager dere at de er ute og bråker kl 6 og poengtere at de ikke liker bråk på kvelden. Så kanskje dere kan komme til en enighet? F eks at dere skal være stille etter 21 og de skal være stille før 09. Går de ikke med på det så hadde jeg ikke tatt hensyn til dem på kvelden 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Hos ene naboen der jeg vokste opp måtte vi alltid være stille fra 12.00 til 14.00 i helgene fordi foreldrene hvilte middag. Og vi fikk kjeft om vi bråkte rundt det huset da. Jeg savner litt bygda med nabokona som oppdro deg nesten like mye som din egen mor. Hilsen født-på-åttitallet Anonymkode: fdc9a...cdd 2
Carrot Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 Nattero er ikke egentlig definert i loven ut over "omgivelsenes nattero" og derfor er en vurdering, men for eksempel har en del politidistrikt definert det i egne vedtekter der de tolker Straffeloven § 350 til å gjelde mellom 23:00 og 06:00. Politivedtektene til Oslo for eksempel nevner dette spesifikt: Kapittel 2. Orden på offentlig sted § 2-1.Ro og orden på offentlig sted På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen delta i oppløp, sammenstimling, støy eller bråk som forstyrrer den alminnelige ro og orden. Enhver som ferdes på eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted plikter å overholde nattero etter kl. 23.00 og til kl. 06.00. Lovdata
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 Ts igjen! Det er mange barn i nabolaget og vi har ofte barn på beskøk og tåler veldig godt vanlig barnelek, også hvis det er litt høylydt men det jeg skriver om er ikke «normal» barnelek. Typisk lek hos disse barna er å løpe på trampolinen og skrike konstant og ditte hverandre ned innimellom så de gråter litt før de fortsetter på å løpe rundt. Et annet eksempel er å løpe rundt bilen og skrike uten stopp, hunden løper etter og bjeffer uten stopp han også. Vi vil jo ikke at naboene blir sure på oss men dette blir bare for mye. Anonymkode: 755b2...ab7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå