FrøkenMims Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Ønsker å høre noen erfaringer fra dere som har fått barn med stor aldersforskjell. Jeg og min mann har en sønn på 9 år som vi fikk da vi var ganske unge(19 og 20),vi har alltid ønsket oss flere barn, men det har liksom aldri passet helt pga studier,lav inntekt osv. Nå derimot er vi 28 og 29 år med hus og god inntekt på plass, og kunne tenke oss ett barn til. Skulle jeg blitt gravid nå, vil det være 10 års aldersforskjell. Del gjerne deres erfaringer og opplevelser rundt det å ha søsken med stor aldersforskjell :)
Mymlen Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Storesøsteren min er 9 år eldre enn meg, og lillesøsteren min er 10 år yngre enn meg. Det positive med å ha så mange år mellom er mindre krangling, definitivt 8
FrøkenMims Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2018 Mindre krangling er jo selvfølgelig positivt:). Det jeg tror som kan være en ulempe er jo at de ikke vil få et nært ''søskenforhold'', og når jeg har diskutert dette med familie osv mener de fleste at hvis vi først skal få en til bør vi få to tette slik at de kan ''vokse'' opp sammen. Jeg har selv bare søsken i nær alder og derfor ingen erfaring med det selv 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Min eldste var 9 da jeg fikk tvillinger. Det var en stor omstilling for ham, og mye sjalusi. Det kom litt overraskende, for han var så positivt innstilt på å få søsken. Det går nok bra, men vær obs på at det kan bli noe sjalusi. Min eldste fant på mye rart de første årene, men det gikk seg til. Anonymkode: eb0a5...d3a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 10 år mellom meg og min søster, og vi har et veldig godt og nært forhold. Vi er i dag 21 og 31, og ser hverandre stadig vekk. Anonymkode: 3f662...8f7 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Mine søsken er 7, 8 og 11 år eldre enn meg. Har alltid hatt et godt forhold til alle. Da jeg var yngre var jeg veldig stolt av å ha eldre søsken som passet på! Aldri opplevd det som noe negativt. For samboeren min er det motsatt, han er 24 nå og har søsken på 14 og 8. Han er kjempeglad i de, tar de ofte med på aktiviteter osv. De blir kjempeglad når storebror kommer på besøk og synes også det er stas å få være en helg hos oss. Anonymkode: f1401...667 10 1
Stein-saks-papir Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 Har et søsken som er 10 år yngre, vi har vært veldig nære hele veien, og ser hverandre nesten hver dag nå som voksne. Vi har også et søsken som er ti år yngre enn det igjen (20 år yngre enn meg), og er veldig nær han også. 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Det å få to "ene" barn er flott for barna tenker jeg. Er ti år mellom mine, og de har fått all oppmerksomhet begge to, aldri dårlig samvittighet og nok tid til å følge opp. Anonymkode: 302d8...953 4
Aleriy Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 Min yngste søster er 11 år yngre enn meg, og mange av de morsomste minnene mine fra tiden jeg bodde hjemme innebærer henne. Det var enorm berikelse å få henne inn i familien, og jeg er på mange måter nærmere henne enn min andre lillesøster med tre års aldersforskjell. Mindre krangling, og jeg var en veldig stolt storesøster som likte å være med å hjelpe til med lillesøsteren min. 7
Lerke987 Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 Har et bedre forhold til lillebror som er 10 år yngre, enn lillebror som er 4 år yngre 🙂 2
FrøkenMims Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2018 Fint å høre at så mange har gode erfaringer med søsken med stor aldersforskjell Man kan jo selvfølgelig aldri vite hvordan søskenforholdet kommer til å bli, men vi satser på at det det blir en positiv opplevelse både for oss og vår sønn:) 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 Min yngste søster er 7 år yngre enn meg og jeg har tettere forhold til henne enn hun som er 2 1/5 år yngre. Det kommer helt an på personligheter. Nær alder er selvfølgelig greit om du vil at de skal vokse opp sammen, men det gir ingen garanti for at de faktisk kommer godt overens. Har også to yngre brødre jeg kunnet vært mamma for med tanke på aldersforskjell, og kommer godt overens med dem også. Anonymkode: a49bd...5f2 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min yngste søster er 7 år yngre enn meg og jeg har tettere forhold til henne enn hun som er 2 1/5 år yngre. Det kommer helt an på personligheter. Nær alder er selvfølgelig greit om du vil at de skal vokse opp sammen, men det gir ingen garanti for at de faktisk kommer godt overens. Har også to yngre brødre jeg kunnet vært mamma for med tanke på aldersforskjell, og kommer godt overens med dem også. Anonymkode: a49bd...5f2 Kan også legge til at det var stor stas for minstesøster etter jeg hadde flyttet ut, siden hun fikk lov å bo på hybelen min mens jeg var på tur 😂 Satte pris på fristed i noen dager med en veldig kosete katt hun fikk ansvaret for da jeg var borte. Anonymkode: a49bd...5f2 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Både stor og liten aldersforskjell har jo både fordeler og ulemper. Fordelen med stor aldersforskjell er mindre krangling og sjalusi, at den eldste får en omsorgsrolle overfor den yngste og kan passe ham/henne. De vil jo ikke få et så tett vennskapsforhold som barn pga aldersforskjellen, men når begge er voksne kan de jo bli gode venner. Om søsken blir gode venner som voksne har man ingen garanti for uansett om det er ett eller femten års aldersforskjell.
Ulrikke Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 Vårt felles barn har en bror som er 10 år eldre. Han har vært helten fra hun var veldig liten! Nå har han jo bare bodd her på deltid, samt at han flyttet ut for 4 år siden, men han er flink til å komme innom når han er hjemme, og det virker som om han setter veldig pris på henne også. På mange måter har det virket som om de store synes det har vært enklere med henne enn med hverandre, fordi de har vært såpass mye eldre og de har sluppet den evige søskenkranglingen mer jevnaldrende har.... Vår datter har også en håndfull venninner som har fått småsøsken rundt 10-årsalderen (da har det gjerne vært en partner som har vært byttet ut da, men ) og disse små er evige maskoter for de store. Man får ikke den "samme oppveksten" på et vis, i og med at det blir i to puljer, men man kan fint få et bra forhold allikevel! Og som voksen, om man er 30 og 40 spiller jo ingen rolle! De er ikke barn bestandig 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 På ungdomsskolen/videregående var vi fryktelig misunnelige på vår ene venninne som hadde en ti år eldre søster. De gjorde så kule ting sammen, gikk på konserter og festivaler, ut og spise, storesøsteren bodde alene og hadde jobb og var voksen. Hun sier selv at de var to enebarn i oppveksten, men nå i voksen alder har det jevnet seg ut. Anonymkode: ace97...cf5 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 Mine søsken er 8 og 10 år eldre enn meg. Selvsagt skulle jeg ønske at vi alle kunne vokse opp "sammen", men jeg tenker det er bedre å ha søsken enn å ikke ha søsken. Uansett hvor mye eldre eller yngre de er Anonymkode: 2d1cb...d4a 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 Jeg har en søster som er 8 år yngre enn meg og en søster som er 10 år yngre - og en bror som er 2 år eldre enn meg.Jeg har samme søskenfølelse for alle. Far var 10 år yngre enn søster - og 7 år yngre enn broren.. han ble aldri helt med i gjengen.. de så alltid på han som en liten gutt.. ble helt sjokket da han skulle gifte seg og bli far så det variere... Anonymkode: 808e3...9dd
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #19 Skrevet 4. juli 2018 Samboer har 7 år til mellomste i forskjell og 25 år til yngste forskjell på sine søsken. Han synes det er koselig. Anonymkode: 0e7e6...0c0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 Høres ut som oss bortsett fra at jeg fikk første med en annen mann da jeg var 19. Møtte vi nåværende samboer når jeg var 22 og han 21. Vi fikk vårt første felles barn når eneste var 12 år. Nå er minsten 16 mnd å vi tenker å få en til. Eneste negative med stor aldersforskjell er at det er vanskelig å finne felles aktiviteter. Jeg ville nok valgt å få barn tidligere om jeg kunne men det var ikke et alternativ for oss. Eldste vil jo være ute av huset når minstemann begynner på skolen så derfor ønsker vi å prøve å få enda et barn så han slipper å vokse opp som enebarn han også. Uansett mange fordeler med stor aldersforskjell. Angrer ikke 👍 Anonymkode: 271d0...014 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå