Gå til innhold

Vi har ett barn..vurderer å få ett til..eller være fornøyd med det ene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vanskelig tema pga. det er mange som har ett barn fordi de rett og slett ikke KAN få flere barn.. i skyggesiden og nesten ulovlig å mene har jeg slått meg til ro med å ha ett barn fordi jeg IKKE VIL ha flere barn.
Uplanlagt graviditet, svangerskapsdepresjon, hard fødsel, fikk ikke til amming, mistet jobben, og fikk fødseldepresjon ca 1 år..før den kom tilbake igjen ett år senere.
Vi var søvnløse ca 3 år før barnet begynte å sove.
Nå elsker jeg alderen ( snart 4 år) ingen bleier, babymat, vogn etc. 
Jeg er livredd for å bli gravid..når jeg ser veninner eller damer på gaten med baby tenker jeg umiddelbart "stakkars dame..som må slite med en baby!" jeg takler ikke barnegråt og bli vekket på natten..jeg var et monster og en skygge av meg selv og følte babyen tappet meg for krefter.

Spørsmålet om søsken og flere barn dukker opp ofte og jeg undrere meg over hva andre tenke rom temaet. Er det flere som har ett barn pga de ikke VIL a flere? Kommer jeg noensinne til å få lyst på flere barn?

Anonymkode: 9d30e...6be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For barnets del så få et til

Anonymkode: 2d5c1...921

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det mange som har ett barn fordi de ikke ønsker flere. Det er ikke uvanlig, selv om kanskje tobarnsfamiliene dominerer og noen ikke kan få flere enn et. Uansett betyr det null og niks hva andre gjør. Så lenge du tenker "stakkars deg" når du ser mødre med babyer høres det ikke ut som et barn til bør være et prosjekt for deg med det første. Kanskje det endrer seg med tiden, kanskje ikke. Du får nesten bare vente og se :)

Anonymkode: f103e...e96

• Liker 26
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For barnets del så få et til

Anonymkode: 2d5c1...921

Ja det tenker jeg mye på ( da både meg og mannen min har 3 søsken hver og har stor glede av det) men jeg må også ha krefter selv. Er så utrolig sliten og har vært mye deprimert at jeg tenker at jeg også må være frisk for å være en god mor.

Skrevet

Selvsagt er det mange som har ett barn fordi de ikke ønsker flere. Det er ikke uvanlig, selv om kanskje tobarnsfamiliene dominerer og noen ikke kan få flere enn et. Uansett betyr det null og niks hva andre gjør. Så lenge du tenker "stakkars deg" når du ser mødre med babyer høres det ikke ut som et barn til bør være et prosjekt for deg med det første. Kanskje det endrer seg med tiden, kanskje ikke. Du får nesten bare vente og se :)

Anonymkode: f103e...e96

venter i spenning ;) er så utrolig fornøyd med tilværelsen nå med en fantastisk 4 -åring. Endelig begynt å bli med selv igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg, bare at jeg heller ikke kan få flere i tillegg til å ikke ønske det. Jeg personlig synes det er helt i orden å bare ikke ville, men når temaet kommer opp så pleier jeg bare å si at jeg ikke kan. Det er sannheten, men ikke hele, men føler mange dømmer meg om jeg sier jeg ikke vil.

Sønnen min som nå er 7 er fornøyd med å være enebarn. Vi har bosatt oss sånn at han har mange å leke med, og han stortrives med å kunne velge selv når han vil være sammen med andre barn og kunne trekke seg tilbake og være helt alene når han ønsker det. Jeg tenker han kanskje kommer til å savne søsken mer når han blir voksen, men man kan jo ikke få barn uten å ønske det pga det. (For min del trøster jeg meg med at jeg ikke kunne gjort noe med det selv om jeg hadde villet, men får jo likevel litt dårlig samvittighet for at jeg ikke vil.)

Anonymkode: 782b0...1b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått og sterilisert meg hadde jeg vært i din situasjon. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bli gravid igjen og jeg hadde aldri fått et barn til.

Jeg syns det blir helt feil å få barn for å gi søsken til det man allerede har. Vil man ha flere barn så burde det være fordi man ønsker det selv og vet at dette er noe man får til og vil få til. 

Med den dårlige erfaringen du hadde sist, TS, så ville jeg sterkt frarådet å få et barn til. Enebarn kan ha det helt fint de også, man MÅ ikke ha søsken. Hadde du vært min venninne og spurt meg så hadde jeg sagt at det nok er best å si seg ferdig med å få barn nå.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er ung og kan få barn i mange, mange år til så hadde det kanskje gått an å få en til når du har "glemt" hvordan det var de 3 årene før du begynte å like å ha barn. Du har i hvert fall ikke hastverk med å bestemme deg. 

Anonymkode: d86bd...90b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn nå (noen uker gammel) og har vurdert å ha bare det ene barnet. Sannsynligvis blir det nok et til, men jeg skjønner deg TS, og mener at hvor mange barn man vil ha er opp til de som får barna, og ikke alle andre rundt dem! Selvsagt kommer noen til å kommentere det, men det må man bare lære seg å ikke bry seg om isåfall. 

Anonymkode: 86836...b4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet om søsken og flere barn dukker opp ofte og jeg undrere meg over hva andre tenke rom temaet. Er det flere som har ett barn pga de ikke VIL a flere? Kommer jeg noensinne til å få lyst på flere barn?

Anonymkode: 9d30e...6be

Selv var jeg veldig klar på at jeg ønsket meg to tette, og var så heldig å få det også. Men jeg har flere venninner som bare har et barn, og da har det vært fordi de ikke ville ha flere :)   Overhodet ikke noe å ha dårlig samvittighet for, og ikke tenk at det er trist å være enebarn. Ikke alle søsken som har en god relasjon, og gode venner er en god erstatning.  Det er også dyrt å ha flere barn, så enebarn vil ofte få mer av både ting og opplevelser. 

Anonymkode: 92b3b...ae3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kun 1 barn, h*n er voksen nå, og jeg tenker mye på at h*n er alene i verden på en måte, har ingen søsken å støtte seg til, en/ei å ha en annen relasjon med enn hva man har med foreldre. Jeg skulle gitt mye nå for å gått tilbake i tid for å gi h*n et søsken.

Anonymkode: b4b71...dea

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt. Selv valgte jeg å få nr 2 på tross av en vanskelig tilværelse med nr 1, med innstillingen og håpet om at ting ikke nødvendigvis trengee å bli like dårlig igjen. Det ble en heeelt annen tilværelse og en drøm av en baby og permisjon. Nå har jeg også fått nr. 3. For ditt barns del ville jeg ha fått en til, da de har så mye glede av hverandre. 

Anonymkode: b3742...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 5 åring og kjenner på akkurat det samme. Jeg synes babyer er fryktelig søte, men da jeg holdt min venninnes nyfødte her om dagen var det enestejeg tenkte; "gleder meg til vi skal få oss katt. :fnise:". Når andre spør sier jeg bare at jeg er ferdig. De mener jeg vil ombestemme meg men det tviler jeg på. Koser meg med en.

Anonymkode: e4255...e3b

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville gått og sterilisert meg hadde jeg vært i din situasjon. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bli gravid igjen og jeg hadde aldri fått et barn til.

Jeg syns det blir helt feil å få barn for å gi søsken til det man allerede har. Vil man ha flere barn så burde det være fordi man ønsker det selv og vet at dette er noe man får til og vil få til. 

Med den dårlige erfaringen du hadde sist, TS, så ville jeg sterkt frarådet å få et barn til. Enebarn kan ha det helt fint de også, man MÅ ikke ha søsken. Hadde du vært min venninne og spurt meg så hadde jeg sagt at det nok er best å si seg ferdig med å få barn nå.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er ung og kan få barn i mange, mange år til så hadde det kanskje gått an å få en til når du har "glemt" hvordan det var de 3 årene før du begynte å like å ha barn. Du har i hvert fall ikke hastverk med å bestemme deg. 

Anonymkode: d86bd...90b

32 år ;)

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har en 5 åring og kjenner på akkurat det samme. Jeg synes babyer er fryktelig søte, men da jeg holdt min venninnes nyfødte her om dagen var det enestejeg tenkte; "gleder meg til vi skal få oss katt. :fnise:". Når andre spør sier jeg bare at jeg er ferdig. De mener jeg vil ombestemme meg men det tviler jeg på. Koser meg med en.

Anonymkode: e4255...e3b

hahaha :P helt fantastisk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enebarn og har aldri tenkt på det som noe fælt. Har det helt fint. Synes ikke du burde få flere barn med mindre du har et ønske om å oppdra flere barn. "Men ungen min må jo ha et søsken" er ikke en veldig god grunn.. 

Anonymkode: 70ce1...b10

• Liker 8
Skrevet

Hvis dere ikke ha flere er det selvsagt helt greit. Deres valg. :)

Personlig ville vi ha to, så de har hverandre, men vi kommer begge fra store familier med mange søsken - og å gå gravid er noe av det beste jeg har opplevd! Og jeg synes babytiden er helt, helt fantastisk! 

Vi har også ei på 17 år, så de er jo tre søsken, men pga aldersspranget valgte vi to små. 

• Liker 2
Gjest Savannah86
Skrevet

Vi har to. Kunne jeg valgt om igjen hadde jeg nok stoppet på 1. Allikevel er vi veldig glad i begge barna såklart.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke få flere barn om du ikke er klar for det. Enebarn klarer seg helt fint om foreldre gir dem ordentlig oppdragelse osv. Jeg har en datter på 6 år, nærmer seg syv. Av og til skulle jeg ønske hun hadde søsken, men jeg vil ikke ha flere nå. Men jeg er tante til 2 jenter og de er små. Hun ene er tre og hun andre er 1 år. Det er gøy å ha de til låns, men jammen godt å slippe den alderen igjen. Våkenetter og småbarnsalder er ikke noe for meg. Haha... jeg har endelig begynt å bli meg selv igjen etter mange år med fokus på min datter. Hun blir mer og mer selvstendig av seg og hun kan prate og uttrykke seg på en helt annen måte enn småbarn kan.  Hun kommer mest sannsynlig til å forbli enebarn, men møter jeg den rette, så kan det hende det blir en til...jeg får se når den tid kommer. 

Man skal ha tid, overskudd og lyst om man ønsker flere barn. Det er ikke som å kjøpe et kjæledyr.. 😂 

Jeg elsker den alderen hun er i, og hun har god kontakt med kusinene sine. Så jeg får ikke dårlig samvittighet for at hun er enebarn. Jeg selv har søsken og ser jo fordelene med det. Men som skrevet tidligere så kan man ikke få barn fordi barnet ønsker søsken og mor ikke er klar..

Anonymkode: 7ef42...f70

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enebarn. Datteren min er delvis enebarn (har eldre "halv"søsken som er såpass store at de ikke har hatt et skikkelig søskenforhold på noen år nå, men jeg regner med at de får et godt forhold når de blir eldre siden de har det nå også til tross for aldersforskjellen).

Jeg tror ikke jeg ville valgt å få et barn til i din situasjon. Et søsken kan ikke kompensere for en mor som ikke funker, satt på spissen... Siden både du og mannen har søsken har kanskje barnet kusiner og/eller fettere dere heller kan bygge nære forhold til? Sånn med tanke på at du tenker på at barnet blir "alene" som voksen....

Vi har liten familie, men jeg kunne ikke tenkt meg det annerledes allikevel! Det har vært perioder da jeg har ønsket meg søsken, men det har jo aldri vært en mulighet, og da innfinner man seg med det, på et vis... Det er ikke noe jeg går og savner i dag.

Jeg hadde selv en vanskelig fødsel med mitt barn og fikk nok en slags depresjon etterpå (skjønte jeg senere). Egentlig var jeg glad for at mannen min mente han hadde nok barn og ikke ville ha flere, da slapp jeg å gå og vurdere som deg. Sannsynligvis hadde vi endt med dette ene uansett.

Enebarn har det fint! Ja, de får all oppmerksomhet osv, men er man bevisst på det trenger ikke det være en dårlig ting. Vårt barn får utelukkende gode skussmål ute "blant folk" for høflighet og inkluderingsevne og empati ihvertfall. Det eneste hun ikke er god på er sure miner og konflikter, fordi hun ikke har vokst opp med søskenkrangling sannsynligvis, kombinert med personlighet. Men det finnes verre ting enn å mislike konflikter, kjenner jeg....

Hva sier mannen din da? Ønsker han seg en til, eller er han også fornøyd? Hvis han er fornøyd med tingenes tilstand ville jeg slått meg til ro med livet som det er nå. Katastrofetanker så klart, men man VET ikke om det neste barnet er friskt... Man vet heller ikke om man plutselig står der med tvillinger... (en nabo av oss hadde to, ble uplanlagt gravid, valgte å beholde fordi de klarte et barn til, og fikk tvillinger). Dette er selvfølgelig satt på spissen, men man vet hva man har og ikke hva man får....

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min babytid. Gutten er nå 7, og jeg er gravid igjen. Vi har begynt å glemme den forferdelige babytiden,  ellers hadde vi nok ikke gjort det igjen. 🤣 Vent noen år og se :)

Anonymkode: d6750...ffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...