aHtCM Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 (endret) Hei! Jeg lurte litt på om noen kunne hjelpe meg litt med når man har lov til å si nei til ekstravakter på toppen av vanlig turnus som assistent. På forhånd tusen takk for svar! Endret 27. desember 2018 av aHtCM
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Man skal selvfølgelig ha lov til å si nei til ekstravakter utover 100%. Du har krav på ordentlig hvile mellom skiftene (både for din og pasientenes skyld) og du har rett på et privatliv som er ditt, uten å måtte forsvare det. Tenk om du hadde hatt barn hjemme, da hadde jo den type uforutsigbarhet vært helt krise. Om arbeidsgiver ikke har nok folk til å fylle vaktene, så må hun ansette flere vikarer, og i hvert fall ikke være sur på deg. Dette er hennes problem, ikke ditt. Bare stå på ditt, og ikke si ja til ekstravakter du ikke ønsker eller orker. Det er ingen som kommer til å gi deg noen medalje for å ha tatt på deg altfor mye, så i arbeidslivet gjelder det å passe på seg selv. Anonymkode: 9b3fb...b35 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Noen avdleingsledere blir småsure ved nei, men det går over altså. Føler det slik på min jobb også, de FÅ gangene jeg sier nei, blir jeg boikottet en uke etterpå😂 Jeg har dog 75% fast, så null problem å ikke ta på meg ekstravakyer, tar kun på meg for å hjelpe, og at leder da skal bli sur finner jeg litt morsomt. Er det krise kan leder (kun hvis du har fast stilling) beordre, da MÅ du jobbe. Si nei med god samvittighet, man må ikke ta på seg noe som helst, og enda mindre når leder blir sur. Er det kirse må leder beordre. Så enkelt er det. Anonymkode: 34fbc...963 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Du har lov å si nei til ekstravakter når det ikke passer. Og du, enten er du sykepleier eller så er du assistent. Er du ikke ferdig utdannet (siden du har en eksamen igjen) så er du assisten. Anonymkode: ce547...060 4
I Grosny Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 5 minutter siden, aHtCM skrev: Hei! Jeg lurte litt på om noen kunne hjelpe meg litt med når man har lov til å si nei til ekstravakter på toppen av vanlig turnus som sykepleier/assistent. Jeg har nylig begynt å jobbe 100 % turnus på sykehus, og forrige uke hadde jeg i utgangspunktet 37,5 timer. Jeg hadde en aftenvakt mandag, dagvakt tirsdag, og skulle egentlig ha en dagvakt onsdag. Like før dagvakten tirsdag var slutt ble jeg imidlertid bedt om å ta en nattevakt (som forskjøvet vakt, så dagvakt onsdag ble strøket) som da ville starte senere samme dag. Siden jeg fortsatt er ny føler jeg ikke helt jeg har rett til å si nei til sånt, så sa det var greit selv om de ikke hadde hørt med noen andre ennå. Men jeg hadde som vanlig sovet lite mellom aftenvakten og dagvakten, og fikk så under 7 timer på å reise hjem (som tar ca. 1 time), sove, reise tilbake og jobbe 10 timer. Nattevakten var dessuten en fastvakt som var ganske krevende, så var veldig sliten onsdags morgen. Fikk da spørsmål om jeg kunne jobbe en natt til, igjen uten at de hadde hørt med noen andre først. Arbeidsgiver gjorde det klart at dette ville komme i tillegg til vanlig turnus, og jeg ville da ende opp med å ha ca. 50 timer den uken. Siden jeg var veldig sliten, trøtt, og egentlig har en eksamen å lese til takket jeg nei. Men opplevde da at arbeidsgiver virket irritert, og hun ville ha meg flere ganger til å svare på "Ja, så det er altså helt uaktuelt at du jobber da?" Sitter nå med enormt dårlig samvittighet, og føler at arbeidsgiver er mer kjølig mot meg enn hun var før. Så lurer egentlig på om jeg gjorde noe feil her? Har jo egentlig lyst å gjøre et godt inntrykk, men følte rett og slett det ble for mye, og vet de fant noen andre til å ta vakten. Er det slik at jeg har lovt til å si nei i slike situasjoner, eller må jeg ha en bedre grunn? Er det noen med lignende erfaringer som kan lette litt på samvittigheten min? På forhånd tusen takk for svar! Sett deg ned og snakk med sjefen. Si at du er interessert i å stille opp i stor utstrekning etter eksamen og fortell når denne eksamenen er. Si også at du er avhengig av å få til ett brukbart sovemønster for å fungere på lang sikt. Du jobber fullt, og har ikke sykefravær. Det alene er gull. Ekstrajobbing må de bare ta som en bonus. 1
stemorsblomsten Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Hei! Klart du har lov å si nei! I tillegg jobber du 100%, da utløser det overtid og tillegg dersom du jobber ekstra. Har du kopi av tariffen? Der står det nok regler ift.forskøvet arbeidstid. En god arbeidsgiver presser ikke sine ansatte til å jobbe. Ta kontakt med verneombud eller tillitsvalgt hvis dette gjentar seg.evt forbundet ditt. 2
princeofithilien Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 Jeg jobber også som assistent innen helsevesenet, i en mye lavere stilling enn deg, og har lov til å si nei til ekstravakter når som helst, ikke noe problem. Så du har absolutt lov til å si nei, og jeg vil jo si at du hadde en god grunn også - du må jo ha vært utslitt! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Så klart har du lov til å si nei. Hvis de MÅ ha deg på jobb så får de beordre deg, ellers står du fritt til å si nei. Du har rett på et liv utenom jobb å trenger ikke å unskylde deg for det. Ikke la deg bli bøllet til å ta masse ekstra jobb, da er det til slutt bare deg de spør fordi de veit at du sliter med å si nei. Anonymkode: 7d90b...ad7 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 Du har alltid lov å si nei til ekstravakter! Du trenger ikke ha en grunn engang. Og arbeidsgiver burde egentlig ikke bli sur for det, men de har sin jobb som går ut på å dekke opp vaktene. Og å spør deg om å ta en ekstra natt når du allerede hatt tatt en natt, er gjerne det første de gjør, for flere synes at når de først tar en natt så kan de lett ta en til, istedenfor at noen andre skal begynne å snu døgnet også. Jeg har full forståelse for at du valgte å ikke ta vakten, og jeg hadde nok gjort det samme. Anonymkode: 69481...9c1 3
Vannballongkrig Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 Kjære deg. Du blir manipulert. Hvorfor tror du at poliklinikkene er befolket med damer på 50 og 60? Fordi de har vært lenge nok i systemet til å nettverke seg til posisjon. Hvis du er fornøyd med å være operasjonssykepleier, så er det også et sannsynligvis koselig og oppnåelig mål, litt avhengig av hvor du jobber. Ellers ville jeg kommet meg langt vekk ifra det yrket. Hvor mange år av livet ditt har du kastet bort på å bli sykepleier? 3? 4? Herregud, jeg vet om leger som har kastet bort 6 år i en spesialitet og som endte opp som fastleger etter å ha falt i unåde på sykehus og samtidig blitt låst pga family. Jeg vet om folk som blir 40 og tenker at "faen, jeg skulle blitt ingeniør." Vær glad for at du har fått en smak på hva som venter deg av takknemmelighet og holdninger i yrket ditt. La oss ta en quick recap. Du kommer til å bli møtt med at du er en sutrefitte som er utakknemmelig, fordi du har et yrke som handler om å hjelpe mennesker, og derfor bør du føle deg priviligert. Du bør ikke kreve mer lønn, fordi den får du i himmelen. Du bør ikke kreve en arbeidsplan som er epifyse-vennlig og sunn, fordi yo-yo-vakter er en nødvendighet når man skal hjelpe mennesker, spesielt når man er sykepleier. Glemte jeg å nevne at du er priviligert. Jeg skjønner ikke hvorfor dere av og til er så jævla engler. Er det NSF som prioriterer interessene til avdelingsledere og ikke til fotfolket, fordi dere er unge, relativt kunnskapsløse på arbeidsrett og uviktige? Du har en fuckings kontrakt. Pass på at du kommer tidsnok på jobben. Pass på at du har meningsfeller som kan gå god for at du gjør en faglig solid jobb om du havner i retten. Ikke avviksmeld kollegaer/skaff deg fiender. Kom på god fot med yngre overleger og lege i spesialisering. Ha de på facebook. Så sier du bare nei, nei, nei til sjefen, og sparer litt hver måned som du kan bruke til en eventuell rettssak. Aldri jobb overtid. Dersom du må jobbe overtid for å bli ferdig med dokumentasjon - noe som ser ut til å være vanlig, så går du faen meg sammen med de andre du har god kontakt med, og melder arbeidsgiver til arbeidstilsynet, fordi det er brudd på arbeidsmiljøloven!!! Si lite. Si bare nei takk. Legg til takk, fordi da formulerer du deg som om du betrakter det som et tilbud, ikke en forpliktelse. Stå sammen. Den kjerringa som har valgt å være leder, har valgt å bli en manipulerende og slem fitte. Det er ikke din feil. Gjentar: Det er ikke din feil. Denne kjerringa er ikke viktigere enn typen din, barna dine, familie og fritid. Det er ikke din feil at avdelingen bruker for lite penger på sykepleiere. Det er ikke din feil at dokumenteringsbehovet eksploderer, at det tar tid å finne fram medisiner. Det er sykehusets feil. De får ansette flere i 100% I motsatt tilfelle, så jobber du ræva av deg, slik at avdelingslederen din kan få klatre i systemet. Herregud. Unnskyld. Føler med deg, altså. Men igjen. Herregud. Hvor er de erfarne kollegaene som kan hjelpe de yngre på jobben din????? Det er da ikke riktig å bli utnyttet sånn. 2
aHtCM Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2018 Tusen takk for svar, alle sammen! Har hjulpet veldig på humøret ❤️ Må nok fortsatt jobbe litt med å klare å si nei, men hvertfall stor lettelse å lese at det skal være rom for det av og til.
aHtCM Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 4. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har lov å si nei til ekstravakter når det ikke passer. Og du, enten er du sykepleier eller så er du assistent. Er du ikke ferdig utdannet (siden du har en eksamen igjen) så er du assisten. Anonymkode: ce547...060 Hei, tusen takk for svar! Og ja beklager, du har helt rett; jeg skulle vært mer tydelig her. Jobber som assistent, men blir sykepleier om ikke så lenge, så lurte egentlig både på om dette var noe som gjaldt for assistent-yrket og sykepleier-yrket. Håper jo at jeg ikke trenger å ha så fryktelig dårlig samvittighet nå, men også at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet hvis tilsvarende situasjoner oppstår når jeg er ferdig utdannet. ... Vet ikke om jeg er så flink å forklare her heller, men håper det hjalp litt 😅
stemorsblomsten Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 4 timer siden, Vannballongkrig skrev: Kjære deg. Du blir manipulert. Hvorfor tror du at poliklinikkene er befolket med damer på 50 og 60? Fordi de har vært lenge nok i systemet til å nettverke seg til posisjon. Hvis du er fornøyd med å være operasjonssykepleier, så er det også et sannsynligvis koselig og oppnåelig mål, litt avhengig av hvor du jobber. Ellers ville jeg kommet meg langt vekk ifra det yrket. Hvor mange år av livet ditt har du kastet bort på å bli sykepleier? 3? 4? Herregud, jeg vet om leger som har kastet bort 6 år i en spesialitet og som endte opp som fastleger etter å ha falt i unåde på sykehus og samtidig blitt låst pga family. Jeg vet om folk som blir 40 og tenker at "faen, jeg skulle blitt ingeniør." Vær glad for at du har fått en smak på hva som venter deg av takknemmelighet og holdninger i yrket ditt. La oss ta en quick recap. Du kommer til å bli møtt med at du er en sutrefitte som er utakknemmelig, fordi du har et yrke som handler om å hjelpe mennesker, og derfor bør du føle deg priviligert. Du bør ikke kreve mer lønn, fordi den får du i himmelen. Du bør ikke kreve en arbeidsplan som er epifyse-vennlig og sunn, fordi yo-yo-vakter er en nødvendighet når man skal hjelpe mennesker, spesielt når man er sykepleier. Glemte jeg å nevne at du er priviligert. Jeg skjønner ikke hvorfor dere av og til er så jævla engler. Er det NSF som prioriterer interessene til avdelingsledere og ikke til fotfolket, fordi dere er unge, relativt kunnskapsløse på arbeidsrett og uviktige? Du har en fuckings kontrakt. Pass på at du kommer tidsnok på jobben. Pass på at du har meningsfeller som kan gå god for at du gjør en faglig solid jobb om du havner i retten. Ikke avviksmeld kollegaer/skaff deg fiender. Kom på god fot med yngre overleger og lege i spesialisering. Ha de på facebook. Så sier du bare nei, nei, nei til sjefen, og sparer litt hver måned som du kan bruke til en eventuell rettssak. Aldri jobb overtid. Dersom du må jobbe overtid for å bli ferdig med dokumentasjon - noe som ser ut til å være vanlig, så går du faen meg sammen med de andre du har god kontakt med, og melder arbeidsgiver til arbeidstilsynet, fordi det er brudd på arbeidsmiljøloven!!! Si lite. Si bare nei takk. Legg til takk, fordi da formulerer du deg som om du betrakter det som et tilbud, ikke en forpliktelse. Stå sammen. Den kjerringa som har valgt å være leder, har valgt å bli en manipulerende og slem fitte. Det er ikke din feil. Gjentar: Det er ikke din feil. Denne kjerringa er ikke viktigere enn typen din, barna dine, familie og fritid. Det er ikke din feil at avdelingen bruker for lite penger på sykepleiere. Det er ikke din feil at dokumenteringsbehovet eksploderer, at det tar tid å finne fram medisiner. Det er sykehusets feil. De får ansette flere i 100% I motsatt tilfelle, så jobber du ræva av deg, slik at avdelingslederen din kan få klatre i systemet. Herregud. Unnskyld. Føler med deg, altså. Men igjen. Herregud. Hvor er de erfarne kollegaene som kan hjelpe de yngre på jobben din????? Det er da ikke riktig å bli utnyttet sånn. Veldig enig med deg på mange punkter. Saken er at kvinnedominerte yrker preges av dårlige vilkår og ,særlig innen helse/omsorg. sykepleiere- dere gjør en utrolig innsats for samfunnet. En skam at dere jobber under slike forhold!! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Såklart skal du si nei hvis det ikke passer. Pass på at du ikke blir utnyttet siden du er ny, leder hadde ingen grunn til å bli sur for at du sa nei til nattevakt nr 2. Egentlig skulle leder ha kommet tidligere med forespørselen slik at du kunne avslutte dagvakten tidligere (en har krav på åtte timers hvile mellom dag- og nattevakt). Og husk å føre opp forskyvningen på kort varsel, da blir forskyvningstillegget 100% (og ikke 50%). Kort varsel er under 24 timer før forskjøvet vakt, så det har du krav på. Anonymkode: cd156...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #15 Skrevet 5. juli 2018 Slike arbeidsgivere er veldig vanlig i helsevesenet. Her må man bare ha evne til å si nei. Hvis ikke vil du jobbe døgnet rundt. I helsevesenet skal man ikke ha dårlig samvittighet for å si nei til tilbud om ekstravakter. Anonymkode: 77519...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #16 Skrevet 5. juli 2018 På 4.7.2018 den 13.19, Vannballongkrig skrev: Kjære deg. Du blir manipulert. Hvorfor tror du at poliklinikkene er befolket med damer på 50 og 60? Fordi de har vært lenge nok i systemet til å nettverke seg til posisjon. Hvis du er fornøyd med å være operasjonssykepleier, så er det også et sannsynligvis koselig og oppnåelig mål, litt avhengig av hvor du jobber. Ellers ville jeg kommet meg langt vekk ifra det yrket. Hvor mange år av livet ditt har du kastet bort på å bli sykepleier? 3? 4? Herregud, jeg vet om leger som har kastet bort 6 år i en spesialitet og som endte opp som fastleger etter å ha falt i unåde på sykehus og samtidig blitt låst pga family. Jeg vet om folk som blir 40 og tenker at "faen, jeg skulle blitt ingeniør." Vær glad for at du har fått en smak på hva som venter deg av takknemmelighet og holdninger i yrket ditt. La oss ta en quick recap. Du kommer til å bli møtt med at du er en sutrefitte som er utakknemmelig, fordi du har et yrke som handler om å hjelpe mennesker, og derfor bør du føle deg priviligert. Du bør ikke kreve mer lønn, fordi den får du i himmelen. Du bør ikke kreve en arbeidsplan som er epifyse-vennlig og sunn, fordi yo-yo-vakter er en nødvendighet når man skal hjelpe mennesker, spesielt når man er sykepleier. Glemte jeg å nevne at du er priviligert. Jeg skjønner ikke hvorfor dere av og til er så jævla engler. Er det NSF som prioriterer interessene til avdelingsledere og ikke til fotfolket, fordi dere er unge, relativt kunnskapsløse på arbeidsrett og uviktige? Du har en fuckings kontrakt. Pass på at du kommer tidsnok på jobben. Pass på at du har meningsfeller som kan gå god for at du gjør en faglig solid jobb om du havner i retten. Ikke avviksmeld kollegaer/skaff deg fiender. Kom på god fot med yngre overleger og lege i spesialisering. Ha de på facebook. Så sier du bare nei, nei, nei til sjefen, og sparer litt hver måned som du kan bruke til en eventuell rettssak. Aldri jobb overtid. Dersom du må jobbe overtid for å bli ferdig med dokumentasjon - noe som ser ut til å være vanlig, så går du faen meg sammen med de andre du har god kontakt med, og melder arbeidsgiver til arbeidstilsynet, fordi det er brudd på arbeidsmiljøloven!!! Si lite. Si bare nei takk. Legg til takk, fordi da formulerer du deg som om du betrakter det som et tilbud, ikke en forpliktelse. Stå sammen. Den kjerringa som har valgt å være leder, har valgt å bli en manipulerende og slem fitte. Det er ikke din feil. Gjentar: Det er ikke din feil. Denne kjerringa er ikke viktigere enn typen din, barna dine, familie og fritid. Det er ikke din feil at avdelingen bruker for lite penger på sykepleiere. Det er ikke din feil at dokumenteringsbehovet eksploderer, at det tar tid å finne fram medisiner. Det er sykehusets feil. De får ansette flere i 100% I motsatt tilfelle, så jobber du ræva av deg, slik at avdelingslederen din kan få klatre i systemet. Herregud. Unnskyld. Føler med deg, altså. Men igjen. Herregud. Hvor er de erfarne kollegaene som kan hjelpe de yngre på jobben din????? Det er da ikke riktig å bli utnyttet sånn. Ikke for å pirke på uvesentligheter, men hva er greia med å bruke "fitte" som et skjellsord? Synes bare det er så utrolig teit og ikke så rent lite misogynistisk heller. Det går vel an å få frem poenget uten å snakke ned det kvinnelige kjønnsorgan, spesielt på et kvinneforum. Anonymkode: 9b3fb...b35 4
Vannballongkrig Skrevet 5. juli 2018 #17 Skrevet 5. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å pirke på uvesentligheter, men hva er greia med å bruke "fitte" som et skjellsord? Synes bare det er så utrolig teit og ikke så rent lite misogynistisk heller. Det går vel an å få frem poenget uten å snakke ned det kvinnelige kjønnsorgan, spesielt på et kvinneforum. Anonymkode: 9b3fb...b35 Spør en språkforsker. Noen steder går banning mer på familie, andre steder går det på avføring og endetarm, andre steder kjønnsorganer. Det hørtes litt mindre stygt ut enn å skrive "drittkjerring." Kjerring er jo også et ord som er underlagt ekstrem stor variasjon i Norge, hvor det brukes vanlig i områder av Nord-Trøndelag, og i Bergen er det utelukkende synonym med bitch. Selv om ordet rent etymologisk sikkert slekter på "min kjære". Jeg elsker avsporinger. Litt sånn som da neger kunne få internett til å gløde, og folk som hadde brukt det ordet hele livet plutselig fant ut at de var rasister.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #18 Skrevet 6. juli 2018 På 4.7.2018 den 10.08, AnonymBruker skrev: Du har lov å si nei til ekstravakter når det ikke passer. Og du, enten er du sykepleier eller så er du assistent. Er du ikke ferdig utdannet (siden du har en eksamen igjen) så er du assisten. Anonymkode: ce547...060 Noen blir høy på å være sykepleier allerede før de er ferdig utdannet 🖕 Tør ikke tenke på hvordan denne sykepleierassistenten blir som ferdig utdannet 😂 Anonymkode: 4959e...d28
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #19 Skrevet 6. juli 2018 Handler bare om penger. Alt skal spares. Ender jo bare i sykemeldinger og da koster det og. Få nok folk på jobb i krevende yrker og sykefraværet ville blitt halvert. Prøv. Anonymkode: c077a...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #20 Skrevet 6. juli 2018 På 4.7.2018 den 18.21, stemorsblomsten skrev: Veldig enig med deg på mange punkter. Saken er at kvinnedominerte yrker preges av dårlige vilkår og ,særlig innen helse/omsorg. sykepleiere- dere gjør en utrolig innsats for samfunnet. En skam at dere jobber under slike forhold!! Dette er så sant, så sant, og er grunnen til at vi dessverre ikke har likestilling i arbeidslivet i dag. Typiske mannlige yrker har jo langt bedre vilkår og bedre lønn. Det bør kjempes hardt for bedre omstendigheter i helseyrker, fordi det blir viktigere og viktigere at vi har mange flink folk i disse yrkene fremover! Anonymkode: adaa6...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå