Gå til innhold

Hvordan ostesmørsbrod pleier dere å lage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åt opp restene etter catering i går, loffskiver, og valgte da å lage ostesmørbrød i stekeovnen. Vet at noen også lager dem i mikro, men blir jo da veldig seige og bløte, mye bedre i steikeovnen.

Selv har jeg ketchup nederst, river så opp en fårepølse, deretter ett lag med ost på før jeg tar sennep på, så 1,5 lag med ost oppå der igjen, skivene legges «motsatt» vei ift første gang.

Samboeren min derimot hadde ostegrill nederst, kun sennep og ikke ketchup, og oregano på toppen! Har jeg aldri hørt om, så tok ikke sjansen.

Hvordan gjør dere det? :)

Anonymkode: 08957...584

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig enkelt, loff, smør, ketchup og ost. Grillkrydder.

Anonymkode: d5350...df5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig enkelt, loff, smør, ketchup og ost. Grillkrydder.

Og i stekeovn, aldri i mikro.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

liker med sene, skinke og ost.lager to like og legger de oppå hverandre lager gjere i sånn ostegrill eller panini jern. ellers steker jeg det i ovnen da legger jeg de ikke sammen. hvis jeg lager med ketchup har jeg salami på og grillkryder. kjempe godt det og. kjempe godt og også ha finhakket rødløk under osten. har jeg noen maiskorn rester i kjøleskapet må det på og (ikke på den me sennep da)

Anonymkode: 2cbb2...851

Gjest Overrasket
Skrevet

Samboeren din har rett. Ost og ketchup er en usedvanlig dårlig smakskombinasjon.

Skrevet

Rister skivene i brødrister først. Pesto, spekeskinke, 50/50 parmesan og brie.  Grillfunksjon i sstekeovnen.
Spiser ostesmørbrød veldig sjeldent, så når jeg først lager skal det være godt ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hva jeg har i kjøleskapet, men blir typisk brødskive smurt med et lag pesto, litt spekeskinke, toppet med Jarlsberg og parmesan og et oreganodryss. Steker i stekeovn til det blir gyldent. 

Anonymkode: 4e60d...f76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Monstrum skrev:

Rister skivene i brødrister først.

Er det nødvendig? Blir vel sprø nok i stekeovnen?

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nødvendig? Blir vel sprø nok i stekeovnen?

Det er først og fremst fordi jeg bruker glutenfritt brød, som ofte smuler en del, men også fordi jeg bruker såpass "bløtt" pålegg (pesto og brie) at jeg ofte opplever at brødskivene blir litt "soggy" i midten hvis jeg ikke har dem i risteren først :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker skinke og ost. Steiker de i stekepanna med mye smør, legger ostesiden ned først og lar de ligge til osten har smeltet og blitt litt crispy og brun, dette kan ta noen minutter. Så snur jeg de forsiktig (hvis ikke ligger all osten og skinka igjen) og steiker de på den andre siden. Dette er favoritten, men har alltid vært glad i ostesmørbrød så har et lite utvalg av fremgangsmåter. 

Anonymkode: ff4a5...e6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Steker i pannen med smør, har lokk på. Brødskive, smør, salami og ost. Har oregano og ketsjup på til slutt. Har vært tradisjon siden barndommen å lage det slik, så for meg er smaken forbundet mest med positive minner. Sikkert mange bedre måter å lage det på 😅

Anonymkode: 06a6b...9a4

AnonymBruker
Skrevet

Brødskive, dansk-salami, ost og en brødskive oppå der igjen. Bruker toastjern. 

Anonymkode: e3d57...598

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er du så nysgjerrig på det?

Anonymkode: b6611...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I toastjern. Da med to loffskiver og ost. Stort sett grillkrydder inni, noen ganger en skinkeskive. 

Eller

I stekepanna, to loffskiver med ost, paprikakrydder på utsiden på begge sider. Dødsgodt 

Anonymkode: 686ad...ffb

AnonymBruker
Skrevet

Bruker non ganger kun ost. Noen ganger ost og skinke. varierer om jeg steker dem i panna. eller i mikro eller inn i ovnen. Før brukte jeg ketchup på. men det er så søtt for tennene. Så nå har jeg kuttet ut det. Null hull så lenge det varer.. får håp det blir lenge.(sluttet med pommes Fritz å. Skadelig for tennene)

Anonymkode: eb3a3...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Aller best i stekepanna med valgfritt brød, sennep, salami og ost. Og pepper :) . Må stekes i meierismør. Siden dette tar så lang tid, lager jeg som regel vanlige brødskiver, ost, krydder (hvitløk, pepper, spisskummen, paprika, basilikum etc), løk i strimler på toppen. Innimellom også Cherrytomater, wienerpølser i skiver, champignon på toppen. Steker på 250 grader varmluft med grill (Går superkjapt, så må passe på). Spiser som regel som det er, men godt med noen skiver avocado, taco saus eller rømme.

Anonymkode: af87b...0d7

Skrevet

Steker loff i panne med smør og hvitløk til det er sprøtt. Topper så med gruyere, salt, pepper og timian. Inni ovnen på grillfunksjon til det har smeltet passelig :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du så nysgjerrig på det?

Anonymkode: b6611...60d

Hvordan det? Var bare at vi hjemme har ulike tradisjoner, lurte på andre sine, hvordan de er!

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet

Brød med smør, så salami, ketchup, løkringer, ost og oregano. I stekeovnen på 210 grader i 8-10 min. Nam! Barna elsker det (minus løkringer), men forsyner meg i mellom jeg også.

Skrevet

Det vanligste: sennep, kokt skinke/salami/pepperoni (en av dem), jarlsbergost og oregano. Stekt i stekeovnen. 

For øvrig er ostesmørbrød for meg mat av typen «man tar det man har, eller er fysen på», så det kan havne både oliven, tomat, sopp og rester av pastasaus på mine ostesmørbrød. Fellesnevneren er brødskive underst og ost på toppen. Øvrige ting havner i kategorien «ting som kan passe sammen med smeltet ost». 

Synes for øvrig det er litt søtt at du «hadde aldri hørt om, så tok ikke sjansen» på pølser og oregano. :fnise: Hvor galt kan det gå, liksom? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...