AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Har hatt en skade i hofte og bekken siden mars/april. Er glad i løping, men har ikke løpt siden skaden oppsto. Legen antyder at jeg kan gradvis trappe opp løping igjen fra ca. oktober-november, men da KUN på mykt underlag. Men så har jeg begynte å tenke på... La oss si at jeg kan starte opptrappingen i november. Da kan det jo være elendig føre ute, og jeg skjønner ikke hvordan jeg da skal løse utfordringen med "kun på mykt underlag". Bor midt i sentrum, og har bare et par steder å løpe på mykt underlag (slags "nedtråkket jord", hvis det gir mening). Men i november kan det jo være at også dette underlaget er blitt ganske hardt pga. lave temperaturer, og i tillegg kan det jo være kommet snø?! Blir da løsningen å måtte vente helt til våren? Eller kan jeg jogge på disse stedene selv om det er kaldt og eventuelt snø? Vet jeg kan spørre legen om dette, men virker ikke som at han forstår hvor glad jeg er i å løpe og hvor lyst jeg har til å løpe igjen så snart som mulig. Derfor håper jeg noen her kan gi meg råd Anonymkode: 31ea4...828
penny_ Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Hva slags skade? Noe du har fått pga trening? Jeg ville ikke spurt fastlegen eller en allmennlege om råd angående trening. Heller fysioterapeut eller en annen spesialist.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 2 minutter siden, penny_ skrev: Hva slags skade? Noe du har fått pga trening? Jeg ville ikke spurt fastlegen eller en allmennlege om råd angående trening. Heller fysioterapeut eller en annen spesialist. Ja, stressfraktur pga. overbelastning. Jeg har rett og slett ikke råd til fysioterapeut, da jeg er student og har ingen penger til overs. Derfor hadde jeg håpet at jeg med litt sunn fornuft kan greie opptreningen på egen hånd. Anonymkode: 31ea4...828
penny_ Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, stressfraktur pga. overbelastning. Jeg har rett og slett ikke råd til fysioterapeut, da jeg er student og har ingen penger til overs. Derfor hadde jeg håpet at jeg med litt sunn fornuft kan greie opptreningen på egen hånd. Anonymkode: 31ea4...828 Med mykt underlag så kan det hende at legen mente andre underlag enn asfalt. Er det løpebane der du bor? Her jeg bor er det både utendørs og innendørsbaner som er åpen for alle. Du har sikkert tenkt på det, men sykling/spinning og elipse kan jo være et alternativ. Endret 4. juli 2018 av penny_
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 5 minutter siden, penny_ skrev: Med mykt underlag så kan det hende at legen mente andre underlag enn asfalt. Er det løpebane der du bor? Her jeg bor er det både utendørs og innendørsbaner som er åpen for alle. Du har sikkert tenkt på det, men sykling/spinning og elipse kan jo være et alternativ. Det er utendørs løpebane, men jeg tenker at dette er minst like hardt som å løpe på snø eller hard sti? Sykling og ellipsemaskin er den alternative treningen jeg har gjort helt siden skaden oppsto. Nå er det snakk om når jeg gradvis kan begynne å løpe igjen, som legen ser for seg blir rundt oktober/november. Anonymkode: 31ea4...828
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #6 Skrevet 5. juli 2018 Med kneskaden min fikk jeg lignende beskjed samt at jeg skulle bruke to par sportsokker ved normal belastning og tre par den første tiden ved mer belastning. Det har fungert utmerket da jeg ofte må gå turer på asfalt fremfor i skog. Bruker vanlige nike, adidas, umbro etc. Anonymkode: cee44...d7b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med kneskaden min fikk jeg lignende beskjed samt at jeg skulle bruke to par sportsokker ved normal belastning og tre par den første tiden ved mer belastning. Det har fungert utmerket da jeg ofte må gå turer på asfalt fremfor i skog. Bruker vanlige nike, adidas, umbro etc. Anonymkode: cee44...d7b Hva mener du med sportsokker? Anonymkode: 31ea4...828
CoolSistah Skrevet 5. juli 2018 #8 Skrevet 5. juli 2018 Kan du ikke ta kollektivt til utenfor byen og løpe i skogen? Jeg gjør det - leggene mine tåler ikke løping på asfalt. Ellers vil det jo være mykere å løpe på snødekket asfalt, da.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #9 Skrevet 5. juli 2018 Har du også joggesko med god heldemping? Anonymkode: 4b21a...3b5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #10 Skrevet 5. juli 2018 15 minutter siden, CoolSistah skrev: Kan du ikke ta kollektivt til utenfor byen og løpe i skogen? Jeg gjør det - leggene mine tåler ikke løping på asfalt. Ellers vil det jo være mykere å løpe på snødekket asfalt, da. Jeg må ta buss ganske langt hvis jeg skal komme til skog. Og sent på høsten og vinteren blir det vel ikke særlig gunstig å jogge der uansett? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du også joggesko med god heldemping? Anonymkode: 4b21a...3b5 Ja, håper det. Har også kjøpt et par innleggssåler som visstnok skal øke dempingen. Anonymkode: 31ea4...828
CoolSistah Skrevet 5. juli 2018 #11 Skrevet 5. juli 2018 (endret) Skjønner. Det blir jo uansett litt ekstra tiltak. Plutselig tar treningen to timer Isteden for 45 minutter🙄 Hva med parker? De har ofte asfalterte veier men med en bitteliten sti ved siden av. Evt rundt (Og rundt. Og rundt. Og r...) fotballbaner? Eller mølle på treningssentre? Endret 5. juli 2018 av CoolSistah
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #12 Skrevet 5. juli 2018 2 minutter siden, CoolSistah skrev: Skjønner. Det blir jo uansett litt ekstra tiltak. Plutselig tar treningen to timer Isteden for 45 minutter🙄 Hva med parker? De har ofte asfalterte veier men med en bitteliten sti ved siden av. Evt rundt (Og rundt. Og rundt. Og r...) fotballbaner? Eller mølle på treningssentre? Kan løpe fram og tilbake i park ja, men det er jo også veldig kjedelig (og ser merkelig dumt ut?). Har tilgang til tredemølle på senter. Men er ikke dette for hardt underlag? Hører så mye om at mølle ikke er bra for beina og kroppen. Anonymkode: 31ea4...828
CoolSistah Skrevet 5. juli 2018 #13 Skrevet 5. juli 2018 Mølle er ikke supermykt, men litt bedre enn asfalt/betong er det jo, heldigvis. Om du googler tror jeg du finner lister over hvor harde de forskjellige underlagene er i forhold til hverandre😊
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 På 5.7.2018 den 15.53, AnonymBruker skrev: Hva mener du med sportsokker? Anonymkode: 31ea4...828 Vanlige hvite sokker i bomull. Jeg bruker mest nike men har adidas, umbro, kappa, fila med mere. Fila har dårlig søm over tørne som er for tykk. I dag har jeg adidas under og nike over. Anonymkode: cee44...d7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå