Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Halloi, jeg står ovenfor et dilemma og aner ikke hva jeg skal gjøre med det,, Jeg bor for tiden i utlandet sammen med en 3 år gammel tsjekkoslovakisk ulvehund. Denne er av en eller annen merkelig grunn ulovlig i Norge, og jeg har nå fått lyst til å flytte tilbake. Hva vil konsekvensene være dersom jeg tar han med hjem og han blir oppdaget? Evt. hva ville du gjort? Jeg vil ikke gi han bort, og jeg vil hvertfall ikke avlive han..
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Ingen merker, behold han! værste som kann skje er at politi tar den fra deg. Nei, du før ikke fengsel! Anonymkode: 0667c...692
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen merker, behold han! værste som kann skje er at politi tar den fra deg. Nei, du før ikke fengsel! Anonymkode: 0667c...692 Vil ikke politi få han begjært avlivet, vil jeg evt. få mulighet til å ta han med ut av landet?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Hvis det står på passet hva slags rase den er vil du vel ikke få den inn i landet? Anonymkode: 64058...247 5
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det står på passet hva slags rase den er vil du vel ikke få den inn i landet? Anonymkode: 64058...247 Vel joa, men er forsåvidt ikke noe problem å få skrevet på en rase som ligner.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 1 minutt siden, pokijh said: Vel joa, men er forsåvidt ikke noe problem å få skrevet på en rase som ligner. Ok, da vil jeg tro det blir veldig vanskelig å oppdage at den skal være akkurat den rasen. Jeg vet om noen som har pitbull, de snakker bare ikke så høyt om det. Men om det blir oppdaget blir hunden avlivet. Om hunden blir f.ex. anmeldt for noe, hva som helst, kan du regne med at den blir avlivet pga den ligner på en ulovlig rase. Anonymkode: 64058...247 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 4 minutter siden, pokijh skrev: Vel joa, men er forsåvidt ikke noe problem å få skrevet på en rase som ligner. Den likner jo ikke på noen annen rase - om den likner på noe, så er det ulvehybrid. Anonymkode: 92c53...884
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den likner jo ikke på noen annen rase - om den likner på noe, så er det ulvehybrid. Anonymkode: 92c53...884 Fordi det er en ulvehybrid det. Er en helt spesiell rase ja, men kan forveksles med f.eks sarloos for et utrent øye.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 9 minutter siden, pokijh skrev: Vel joa, men er forsåvidt ikke noe problem å få skrevet på en rase som ligner. Da kan du igjen få et nytt problem.. nemlig dokumentforfalskning. Anonymkode: c23c9...fde 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 Omplasser hunden der nede før du flytter hos fine nye eiere som hunden/ulven nok blir like glad i. En eller annen merkelig grunn? Tsjekkoslovakisk ulvehund er resultatet av et kynologisk forsøk som ble gjennomført mellom 1950 og 1965 i den tidligere tsjekkoslovakiske republikken. Formålet med forsøket var å studere flere generasjoners avkom etter ulv og schæferhund. Er bare å google "killed by wolf-dog hybrid" så kommer det mange historier opp om hund/ulv mikser som eierne trodde de hadde kontroll på. Child killed by wolf-dog hybrid http://www.timberwolfinformation.org/child-killed-by-wolf-dog-hybrid/ A 3-year-old boy is in serious condition after his family’s “wolf-dog hybrid” attacked the child, biting off his hand. https://q13fox.com/2017/04/04/parents-of-3-year-old-bitten-by-wolf-hybrid-breed-wolf-dogs-say-law-enforcement/ Anonymkode: e286b...9a9 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 De to hunderasene er jo klin like, så jeg kan ikke skjønne at noen skal kunne oppdage det. Med mindre du kommer i trøbbel med hunden da. Da ligger den tynt an. Anonymkode: 64058...247
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 Det er en kjedelig situasjon du er i. Du vil selvfølgelig gjerne ha hunden, men er det viktigst hva du vil eller at hunden skal være trygg? Tar du hunden med til Norge setter du den i fare, omplasserer du den vet du at den er trygg. Men med ulvehybrider spesielt har mange av de problemer med å knytte seg til nye eiere, så dumt at du ikke vurderte dette som en mulighet før du fikk den. Anonymkode: d22fd...748 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Flytt til Sverige! Det planlegger jeg å gjøre med mine ulovlige ( idioti lov) hunder i nær fremtid! Anonymkode: 46711...0f3 1
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en kjedelig situasjon du er i. Du vil selvfølgelig gjerne ha hunden, men er det viktigst hva du vil eller at hunden skal være trygg? Tar du hunden med til Norge setter du den i fare, omplasserer du den vet du at den er trygg. Men med ulvehybrider spesielt har mange av de problemer med å knytte seg til nye eiere, så dumt at du ikke vurderte dette som en mulighet før du fikk den. Anonymkode: d22fd...748 Nettopp. Helt tilfeldig faktisk at jeg har fått lyst til å flytte tilbake, bl.annet familiære årsaker. Jeg har ikke noe problem om å bli dersom det er det som må til, men kan jo alltid være greit å forhøre seg med andre som kanskje har vært i lignende situasjon selv.
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omplasser hunden der nede før du flytter hos fine nye eiere som hunden/ulven nok blir like glad i. En eller annen merkelig grunn? Tsjekkoslovakisk ulvehund er resultatet av et kynologisk forsøk som ble gjennomført mellom 1950 og 1965 i den tidligere tsjekkoslovakiske republikken. Formålet med forsøket var å studere flere generasjoners avkom etter ulv og schæferhund. Er bare å google "killed by wolf-dog hybrid" så kommer det mange historier opp om hund/ulv mikser som eierne trodde de hadde kontroll på. Child killed by wolf-dog hybrid http://www.timberwolfinformation.org/child-killed-by-wolf-dog-hybrid/ A 3-year-old boy is in serious condition after his family’s “wolf-dog hybrid” attacked the child, biting off his hand. https://q13fox.com/2017/04/04/parents-of-3-year-old-bitten-by-wolf-hybrid-breed-wolf-dogs-say-law-enforcement/ Anonymkode: e286b...9a9 Latterlig at du legger fram en sak hvor en har blitt bitt av noe som er tilnærmet 100% ulv. Min hunderase har gjerne ikke så mye som 30% ulveblod i seg. Dersom man så skulle tro på "farlige hunderaser" så havner denne langt unna de listene, og det er også merkelig at da ikke andre ulvehybrider også er ulovlig, som sarloos og lupo italiano.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 Har Svergie/Finland andre lover? Mulig å flytte så nært hjemstedet du kommer, pendle for å besøke og finne en egnet hundepasser? Anonymkode: d22fd...748 1
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har Svergie/Finland andre lover? Mulig å flytte så nært hjemstedet du kommer, pendle for å besøke og finne en egnet hundepasser? Anonymkode: d22fd...748 Norge er det eneste landet i verden hvor rasen er forbudt..
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 § 2.Dokumentasjonskrav Dersom det er tvil om et dyr er en farlig hund etter § 1 kan politi og tollmyndigheter kreve at hundeholderen dokumenterer dens rase eller type. Som minstedokumentasjon etter at en hund er blitt fire måneder gammel, kreves at hunden er identitetsmerket med microchip og at dette identitetsmerket knytter hunden til et registreringsbevis påført DNA-koding med en tilknyttet stamtavle. Dersom ikke fremlagt bevis fjerner tvilen på stedet, regnes hunden som en farlig hund. Ved slik tvil som nevnt kan politiet eller tollmyndigheter ta hånd om hunden straks, jf. hundeloven § 24 § 4.Avliving mv. Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med denne forskrift kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet, jf. hundeloven § 19 femte ledd. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-08-20-1204 §28 Straff Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som forsettlig eller uaktsomt a) unnlater å etterkomme pålegg og forbud nedlagt av politiet i samsvar med lovens § 17, eller b) overtrer forbud gitt ved §§ 19, 21, 22 eller ved forskrifter eller enkeltvedtak gitt etter disse bestemmelsene. På samme måte straffes forsøk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_6 Anonymkode: e286b...9a9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #19 Skrevet 4. juli 2018 Sarloos ble vel rimelig nylig en tillatt rase, så kan hende det er rett det hjørnet for Tsjekkoslovakisk også? Er din betydelig lik rasestandarden? Anonymkode: d22fd...748
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 7 minutter siden, pokijh skrev: Latterlig at du legger fram en sak hvor en har blitt bitt av noe som er tilnærmet 100% ulv. Min hunderase har gjerne ikke så mye som 30% ulveblod i seg. Dersom man så skulle tro på "farlige hunderaser" så havner denne langt unna de listene, og det er også merkelig at da ikke andre ulvehybrider også er ulovlig, som sarloos og lupo italiano. Bryr meg egentlig ikke om hva du synes. Vi har ekspert-utvalg som jobber for å utforme disse reglene, og der er ikke du med. Anonymkode: e286b...9a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå