AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Heisann folkens! Jeg er en jente på 20 år, jeg vil selv si at jeg er overvektig. Det som er at jeg var en aktiv jente fra jeg var 8år til jeg var 16 år med handball. Etter jeg startet på videregående sluttet jeg med handball, men også all annen trening. Det var da alt begynte å gå nedover for min del. På de fire årene som har gått, har jeg gått opp ca 25 kg. Så nå veier jeg 95 kg. Jeg er flau over meg selv og hvordan jeg ser ut fordi jeg var en aktiv jente før og det er jeg ikke nå lengre. Jeg startet opp med treningen nå som jeg starta på høyskolen nå i høst, men fra oktober 2017 til nå har jeg ikkje hatt noe fremgang fordi treningen min har vert så av og på. Nå er jeg blitt veldig lei av å se ut som jeg gjør, men jeg klarer ikkje å finne motivasjonen for å begynne skikkelig med effektiv og bra trening. Det er selvfølgelig ikke bare på grunn av utseende jeg vil slanke meg, men også pga helsa. Jeg vil komme meg i form. Jeg klarer å starte og holde på i noen dager, men før den første uka er unnagjort så har jeg gitt meg med treningen. Skjønner ikkje hvordan jeg skal klare å finne motivasjonen. Det går bare en vei med vekta, og den går oppover 😔 Jeg spiser heller ikke mye som er sunt, det har en del med at jeg er sykt kresen men også fordi jeg liker så godt pizza og sånne ting.. det blir ofte brus til maten, men det prøver jeg å jobbe med. Er blitt mye flinkere å drikke vann👏🏼 Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre lenger, kom gjerne med tips om gode og morsomme øvelser eller tips til motivasjon! Også gode og sunne mattips. Takk på forhånd!😊 Anonymkode: 0b3fe...790
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Du snakker om at du holder noen dager, så jeg mistenker at du går altfor hardt ut, kan det stemme? Det er i såfall veldig vanlig blant folk som tidligere har vært aktive. Man starter igjen som om man aldri har hatt pause, så er det tungt og jævlig, og man slutter like fort som man begynte. Hvis jeg var deg, ville jeg begynt med å fokusere på hverdagsaktivitet. Ting som er enkelt og gir glede. Og så er det viktig å huske at maten avgjør vekta, trening har veldig lite å si for den. Det er flott at du har tatt tak i brusdrikkingen. Det er også veldig lurt å ta tak i én vane av gangen, prøver du å gjøre alt på en gang, er det lett for å mislykkes. Når du har fått god kontroll på brusdrikkingen, så kan du f.eks. prøve å innføre én sunn ting om dagen. Det kan være havregrøt til frokost, én frukt som mellommåltid, en grønnsak til middagen. Du sier selv at du vet at du ikke spiser sunt, da vet du også hva som er sunt, men ikke prøv å endre alt på en gang. Ta ting gradvis. Det er mine tips. Og jeg har vært akkurat der du var. For min del ble det små endringer i kosten kombinert med at jeg liker å jogge som gjorde utslaget. Lykke til Anonymkode: 274de...77f 2
matrobot Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Da jeg gikk ned i vekta, var det primært kostholdet jeg fokuserte på. Jeg passet på hvor mye jeg spiste. Trening var bare et "bonus". Begynn heller rolig med trening (gåturer o.l.). Hvis du vil begynne med sunnere mat, anbefaler jeg deg å begynne med å bruke MyFitnessPal eller LifeSum (eller eventuell Vektklubb.no). Det er lurt å lære seg hvor mye kalorier diverse mat har. Jeg oppdaget f.eks. at en spiseskje med smør inneholder mer kalorier enn 3-4 agurker. Det ble mye aha-opplevelser for meg. Etterhvert lærte jeg om protein, karbohydrater og fett. Det tok en stund å endre matvaner - litt etter litt byttet jeg ut matvarer til noe sunnere.
Inwe Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 (endret) Dette her er sikkert ikke helt hva du vil høre, men jeg synes det virker som du er helt der at du har lyst til å ofre noe for å gå ned i vekt. Du klarer kun å trene en liten stund og du spiser pizza med brus til ofte. Dette er jo ikke en god oppskrift på å gå ned i vekt. Det finnes masser av informasjon på internett om du leter, både til kost (hvordan du faktisk kan spise pizza hver eneste dag uten at det er usunt) og nybegynner treningsprogrammer. Det er ikke lenger vanskelig å gå ned om du er villig til å gjøre jobben, for det er en helvetes jobb. Du kan få alt gratis på nett, eller du kan kjøpe både tilpassede og generelle programmer som er noe bedre. Da jeg begynte min vektnedgang kjøpte jeg standardiserte kost- og treningsprogrammer fra Silje Mariela, det hjalp på motivasjonen min og ikke la pengene være bortkastet. Ellers kan det være lurt å gjøre en ting av gangen. Begynn med kosten, det vil gjøre mye! Gå turer. Vær glad for at du gjør litt istedet for å bli sur fordi du ikke klarer å gjøre alt. Ikke straff deg selv og for all del ikke gi opp fordi du har en dårlig dag. Du kommer til å ha mange dårlige dager, men så lenge de bra er flere enn de dårlige går det riktig vei. Det kan faktisk være kosten din som gjør at du ikke orker fortsette treningen. Jeg hadde ikke orket å trene så mye som jeg gjør på pizza og brus. Hvor sunnere jeg spiser jo mer energi har jeg. Nå har jeg tatt den så langt at jeg er blitt veganer, men også når jeg spiste alt hadde kosten mye å si for hvor mye jeg orker å trene. Det hadde faktisk mer å si når jeg ikke var veganer. Nå kan jeg fint trene etter en kveld med øl, pizza og potetgull og ha mye energi. Jeg tenker ikke lenger på hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser, jeg holder vekta og blir i bedre form uansett på dette kostholdet (da jeg lager det meste selv og ikke bare spiser junk, men det har jeg aldri spist mye av uansett). Beklager for krast innlegg, men selv klarte jeg ikke å gå ned i vekt før nok var nok (da veide jeg 130 kg). Og jeg hadde trengt en krass beskjed for å komme igang før. Endret 4. juli 2018 av Inwe 1
Tvist Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 Finn noe gøy å trene. Ta dansekurs/bli med på DNT turer /meld deg på kampsport, eller bli med i rødekors om du foretrekker det(tror de er ganske aktive). Jeg teller i tillegg kalorier, og det blir mye enklere når jeg trener og kan spise mer de dagene. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #6 Skrevet 8. juli 2018 Last ned MyFitnessPal, legg inn målene dine og mål for vektnedgang. Deretter registrerer du matinntak og aktivitet hver eneste dag. Dette er lurt av to grunner: 1) Du får oversikten over hva du får i deg. Det er fort gjort å undervurdere kalorimengde når man ikke har peiling. Du vil antakelig få deg en vekker når du ser at en halvliter brus spolerer mye i løpet av ek dag, og sannsynligvis bli motivert av det. 2) Du blir forhindret i å gå for hardt ut. Det er ingen vits å tenke at du skal spise lite eller ingenting en dag, for dette er et maraton, ikke en sprint. Når du begynner å gå ned, kan det godt være motivasjonen kommer. Det er en mestringsfølelse når man knekker koden. Men ikke legg altfor stor vekt på motivasjon. Det er disiplin som er viktigst av alt her. Du kommer til å være sliten i blant, du kommer i blant til å være sulten og oppgitt. Men du kommer etterhvert til å føle deg bedre og bedre. Du er vant til dine 95 kilo nå, men det er altfor mange kilo for de fleste kvinner. Etterhvert som de sniker seg på, tenker man ikke over dem. Men det kommer til å bli en lettelse å bli kvitt dem! Lykke til Anonymkode: c9372...68a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 Gjør ting du liker, er mitt beste tips. Hva med å begynne med håndball igjen? Eller lek med ballspill generelt. Få med en gjeng og spill beachvolleyball, eller basket om der er en bane i nærheten. Gjør treningen til en lek, bare så du kommer igang med å bevege deg. Sommerhalvåret er en kjempeflott tid å begynne med uteaktiviteter som jeg har nevnt. Studiestedet ditt har sikkert en egen idrettsforening hvor du kan melde deg inn til høsten. Anonymkode: 2216f...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå