AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Går til behandling. Både psykolog og fysioterapaut. Kjøper dere en liten oppmerksomhet til deres behandlere i forbindelse med ferien? Isåfall hva? Vet jo ikke hva de liker heller. Anonymkode: 80626...2aa
solmåneogstjerner Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 Du bør ikke gi gave, utenom evt en liten blomst og et kort med fine ord. De har ikke lov til å ta imot noe mer fra pasienter heller. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #3 Skrevet 3. juli 2018 Du betaler dem for en tjeneste. Kan ikke komme på en god grunn til å gi dem gaver i tillegg. Anonymkode: 34f17...88c 4
Gjest aell Skrevet 3. juli 2018 #5 Skrevet 3. juli 2018 (endret) Personlig hadde jeg ikke kjøpt en gave til en behandler. Det hadde vært litt merkelig for meg å gjøre dette. Da en behandler ikke har noe personlig engasjement i pasientene sine, kun profesjonelt. Men for all del, en behandler kan bety mye for en pasient, men disse følelsene blir sjeldent gjengjeldt. Derfor hadde jeg personlig følt at å kjøpe noe til en behandler hadde overskredet rammene for relasjonen. At en ikke vet hva behandleren ens liker, tenker jeg at er et "tegn" på at en kanskje burde la være å kjøpe noe. Men hvis du vil så skader det nok ikke å kjøpe en bukett med blomster. Endret 3. juli 2018 av aell
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 Kjøpte blomster til en psykolog jeg hadde i 2,5 år som hjelp meg gjennom helvetet, når jeg skulle slutte hos henne. Anonymkode: b1410...fe6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 Du skal selvsagt ikke gi dem noen gave. Særlig ikke en sommergave. Avslutningsgave hadde vært litt mer ok. Anonymkode: 720d7...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 On 7/4/2018 at 1:04 AM, aell said: Personlig hadde jeg ikke kjøpt en gave til en behandler. Det hadde vært litt merkelig for meg å gjøre dette. Da en behandler ikke har noe personlig engasjement i pasientene sine, kun profesjonelt. Men for all del, en behandler kan bety mye for en pasient, men disse følelsene blir sjeldent gjengjeldt. Derfor hadde jeg personlig følt at å kjøpe noe til en behandler hadde overskredet rammene for relasjonen. At en ikke vet hva behandleren ens liker, tenker jeg at er et "tegn" på at en kanskje burde la være å kjøpe noe. Men hvis du vil så skader det nok ikke å kjøpe en bukett med blomster. Joa, det er vel delvis riktig. Men behandlere er jo mennesker de også, og noen av dem føler at jobben er mer meningsfull når de klarer å hjelpe noen som sliter. Jeg tenker et lite kort eller noen blomstrer ville føltes bra for behandler. I noen tilfeller vil behandler ha mer "personlige følelser" der den føler seg glad når pasienten gjør det bra Anonymkode: 676da...389 1
sølvdryss Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Gave er upassende. Som regel har ikke behandlere/helsepersonell lov til å ta i mot gaver og det kan sette de i en ubehagelig situasjon. Om du absolutt MÅ gi en gave, så gir du en felles gave til hele kontoret (om de er flere). F.eks noe godt de kan kose seg med: fruktfat, konfekt, blomster til pauserommet el. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 2 minutter siden, sølvdryss said: Gave er upassende. Som regel har ikke behandlere/helsepersonell lov til å ta i mot gaver og det kan sette de i en ubehagelig situasjon. Om du absolutt MÅ gi en gave, så gir du en felles gave til hele kontoret (om de er flere). F.eks noe godt de kan kose seg med: fruktfat, konfekt, blomster til pauserommet el. Det er helt innafor å gi kort og blomster. Det er lov å akseptere gaver av "ubetydelig verdi" som regnes rundt 1000kr (kanskje det har økt de siste årene) https://tidsskriftet.no/2003/05/rett-og-urett/gave-fra-pasient-til-lege Anonymkode: 676da...389
Gjest aell Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joa, det er vel delvis riktig. Men behandlere er jo mennesker de også, og noen av dem føler at jobben er mer meningsfull når de klarer å hjelpe noen som sliter. Jeg tenker et lite kort eller noen blomstrer ville føltes bra for behandler. I noen tilfeller vil behandler ha mer "personlige følelser" der den føler seg glad når pasienten gjør det bra Anonymkode: 676da...389 Ja, det kan du ha rett i. Dog tenker jeg at slike gaver passer bedre å gi når man avslutter behandlingen, som et slags "takk for hjelpen". De fleste behandlere vil nok føle en viss glede over pasientenes bedring, og være glad på pasientens vegne. Det gjør dog ikke relasjonen i seg selv mer personlig. Selv har jeg hatt jobb i helsevesenet, og snakket med mine kollegaer om dette. Jeg har også snakket med flere psykologer og psykiatere som bekrefter akkurat dette. En psykiater sa blant annet til meg at verken hun, eller kollegene hennes bekymret seg for pasientene når de gikk hjem fra jobb. De husket pasientene i bakhodet, men de brukte ikke tid på å tenke på dem. Noe som i grunn er helt nødvendig for å kunne takle en jobb i helsevesenet.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 Ser jeg er alene om det i denne tråden, men jeg gir en liten gave hver sommer og før jul. Syns ikke det er noe galt i å vise at man setter pris på folk selv om det er jobben deres å hjelpe deg. Eksempler på hva jeg har gitt: Blomster, en finere sjokolade, karameller, limonade eller alkoholfri cider som kom i pen flaske, en god ost og syltetøy, te. Anonymkode: a8e68...53f 2
Eliza Doalot Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 Jeg har en forelder som er behandler, og det er ikke uvanlig at pasienter kommer med oppmerksomheter (blomster, sjokolade, vin osv) til jul, ved avslutning før sommeren, i forbindelse med runde bursdager og andre større anledninger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå