AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Hei. Jeg regner med jeg ikke er den eneste som er veldig dårlig med økonomi. Jeg ligger bakpå økonomisk hver måned, dette tiltross for at jeg har en inntekt som tilsier at jeg ikke burde gjøre det. Det som er litt trist er at jo eldre jeg blir, jo blir, jo dårligere blir jeg med penger. Pengen bare strømmer ut. Rett etter lønning. Så da er det kredittkort som gjelder i tre til to uker frem til ny lønning. Nå har jeg bestemt meg for å virkelig ta grep, og få orden på personlig økonomi! Jeg er så lei av å alltid være blakk. Nå skal jeg ha fullstendig shoppestopp i tre måneder. Ikke så mye som et par sokker skal jeg kjøpe, heller ingen sminke. Skal også prøve å selge litt klær. Det er der min største og mest ufornuftige utgiftspost ligger. Klær. Hadde jeg jeg ikke shoppa så mye så kunne jeg faktisk spart til å dratt på kule ferier og opplevelser, men istede så blakker jeg meg helt på dumme impulskjøp. Merker jeg skammer meg litt over hvor mange dårlige valg jeg tar økonomisk. Men nå er det stopp! I denne tråden tenkte jeg vi kan motivere hverandre til å være smarte økonomisk, og spare til ting som vi virkelig ønsker oss istede! Anonymkode: fe1fe...c2d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 Jeg føler med deg, ts. Det er som å lese om meg selv. Heldigvis har jeg klart å ta tak i selv. Dumme impulskjøp er det ikke så mye igjen av. Motivasjonen min har vært forskjellige, men mest slike overfladiske ting. Det startet med at jeg ville unne meg noe dyrt, men for å komme til målet, måtte jeg gjennom ett stort milepæl for hver gang jeg skal unne meg noe. Det startet med Michael Kors og milepælet jeg måtte komme over var egenkapital til bolig. Neste var en Celine veske, når jeg har betalt 500k på lånet osv osv😂 Jeg jobber mye og alt går å betale ned lånet. Da jeg betalte 1mill av lånet, unnet jeg meg en chanelveske. Og sånn går dagan. Når lånet er nedbetalt, blir det en Birkin😂 Kredittkort bruker jeg bare til å betale for veskene for å få bonus og betaler kredittgjelden før det påløper renter. Det er ikke sikkert at dette funker for deg, men funker for meg😊 Anonymkode: ea088...0cf 2
Nuttery Skrevet 3. juli 2018 #3 Skrevet 3. juli 2018 Nå er jeg god med økonomi, så kan ikke relatere meg til DEN biten, men: Det er sykt deilig når man begynner å få en grei sparekonto og en god økonomisk situasjon, slik at man kan spontant bestille sydentur eller kjøpe seg noe annet uten at det i det hele tatt merkes på hverdagsøkonomien 6
Zienna Skrevet 3. juli 2018 #4 Skrevet 3. juli 2018 Jeg har stålkontroll på økonomien, og det lærte jeg tidlig at var nødvendig. Som student måtte jeg spise brød med ost (frokost, lunsj og middag) i flere måneder fordi jeg lot meg friste til å kjøpe en skinnjakke jeg ikke hadde råd til. To ordtak har fulgt meg. Det ene er å "ikke selge skinnet før bjørnen er skutt". Å planlegge med penger som ikke er der enda, er gambling! Det andre ordtaket er at "Mange bekker blir en stor å". Det er så lett å overse at alle de små tingene blir mye når de summeres. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #5 Skrevet 3. juli 2018 Sørg for å bli hekta på sparing i stedet for å være hekta på shopping Anonymkode: b7ec3...39d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #6 Skrevet 3. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så da er det kredittkort som gjelder i tre til to uker frem til ny lønning. gubban Lønnen din er gjennomsnittlig men du bruker den opp på ca 2uker?! Bra du tar grep nå før det går galt. *heier* aldri hatt kredittkort, kommer aldri til å ha det heller. Men jeg var også en ekstrem shopper i mange år 😔 Surt å tenke på alle pengene man kunne reist for, betalt ned boliglån... Jeg er av typen som aldri kan ha kredittkort, kjenner meg selv for godt. Start med å klippe kredittkortet i to. Har du autotrekk på alle faste regninger som går ut? velg dato så det blir rett etter lønningsdagen. Mitt viktigste råd, spre så lønnen på forskjellige kontoer. Gjør det rett etter lønningsdag. Gikk fra å være et økonomisk rotehue til en som har god oversikt nå pga det, beste rådet jeg har fått. Jeg har en konto som heter "bil", en konto som heter "uforutsette regninger" og ja, bare du vet hvor pengene går. Tilslutt en fast sum til en sparekonto som er låst. Når disse kontoene har fått sin faste mnd- sum, lar du en viss sum være igjen på kontoen du har bankkort på (spyl det hersens kredittkortet ned i do). Da prøver du å leve på den summen resten av mnd. Vær realistisk og regn ut ca hvor mye du bruker på mat, cafe osv i mnd. Om jeg går over den summen jeg har satt av på bankkortkontoen tar det bare noen minutter å overføre fra de andre kontoene på nettet. men det gir meg en jævlig bismak. Så det skjer ikke så ofte lenger. Nå er sparing blitt en livsstil og det hadde jeg aldri trodd!!! Anonymkode: e91c3...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 Gå inn på pengevett.com Der finner du mange andre som har vært og er i din situasjon. Anonymkode: 70260...fd2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Har hatt det slik jeg også, en gang hadde jeg 200 kr som skulle vare 16 dager, og jeg tjener bra og har barn.. det skyldes en uforutsett utgift jeg ikke hadde sparepenger til. Jeg tok også i bruk et kredittkort iforbindelse med innkjøp av ting til huset. Etter dette har jeg gjort noen grep. Kredittkortet er lagt inn i en hylle i huset. Automatisk trekk til sparekonto på lønningsdato på 500 kroner. Jeg har nå også en egen brukskonto hvor jeg overfører 1000 kr hver uke til mat og div, da sitter det lengre inne å impulskjøpe noe fra lønningskontoen eller overstige beløpet. Jeg har sagt opp verisure, kuttet ut kjøpekaffe, snus og røyk. Lunsjen består ikke lengre av mat fra varmdisken men av frukt eller banan/rundstykke og vann(ned fra 70-90,- til 12-14,- ca) Jeg bruker matilbud appen aktivt og kjøper kun tilbudsvarene på andre butikker enn kiwi, på rema kjøper jeg mine topp10 produkter. Synes nå det er litt gøy å være sparsommelig, befriende å si til andre at nei jeg vil heller bruke pengene på noe annet om jeg blir invitert med på dyre konsertreiser og slikt. Anonymkode: aa0d9...ab8 4
Frostrose Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 Jeg ringte banken og ba dem se over lånene våre. Nevnte at jeg skulle forhøre meg litt med andre banker hva de kunne tilby. Jeg ble oppringt igjen dagen etter. De kunne oppjustere boligens verdi (pga boligprisene i området), noe som førte til at topplån kunne tas bort (det hadde rente på over 4%, så det var deilig!). Jeg fikk også lavere rente på billånet og resten av huslånet. Vi sparer ca 30 000 i året på denne endringen. I tillegg har jeg sett over forsikringer og abbonementer. Der fikk jeg kuttet med ca 1000kr pr. mnd, men jeg tok litt for hard i, så jeg kommer til å rebestille noe av det... Likevel kommer det til å bli noen tusen i året. Anbefaler alle å gjøre det samme! Jeg frøs også studielånet mitt et år, og betalte det jeg pleier å betale der til billånet med mye høyere rente. Har ikke regnet på hvor mye jeg sparer på akkurat dét, men på sikt blir det noen lapper der også. Akkurat nå sløser jeg mest på mat. Vi er 2 voksne og en baby, og bruker sikkert 10-12 000 i mnd. Det er veldig mye mer enn referansebudsjettet. Jeg vurderer å begynne å ukeshandle. Gjør det i perioder, og sparer utrolig mye da. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 Trikset som har hjulpet meg hele livet er å tenke "er det verdt det?", i stedet for "har jeg råd?". Eller i det hele tatt tenke seg om. Finner man en bukse man liker holder man den opp (før man prøver den), og tenker "Har jeg noe som ligner?", "hvor ofte bruker jeg forrige plagget jeg kjøpte?", "for 400 kroner kunne jeg alternativt kjøpt...." Fast trekk fra lønnskonto dagen etter lønning. 1 000 til pensjonssparing, noen tusenlapper til sparing. Det er mye å spare på mat. Vi ukeshandler. Jeg setter en plan hver søndag, etter å ha sett over tilbud på Coop og Meny, øvrig handles på Rema med Æ. Så går det mye linser og brun ris fra innvandrerbutikk, og mye sesongbasert, og ikke minst gjennomtenkt mat. Som eksempel kjøper sikkert mange påleggskinke for 3-400 kr kg. jeg kjøper kalkun for 29 kr kg, steker opp, skjerer i tynne skiver, vakuumpakker og fryser. Gjør tilsvarende med annet kjøtt på tilbud. Svinenakke til 20 kr kg blir til utmerket pulled pork, som holder til 4-5 middager for to med burgere/fajitas/+++. Og så videre, jeg trur nordmenn sløser enormt på mat, og lar seg lure til å kjøpe ting til hinsides kilopriser. Anonymkode: c222c...55b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå