Gå til innhold

Tanter som avlyser besøk igjen og igjen. Skal jeg slutte å invitere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 8 mnd gammel baby og er singel- jeg og bf var aldri sammen. Jeg har tre søstre som bor i nærheten av meg, to bor 30 min unna med kollektivtransport, mens en bor ca 2,5 time kjøretur unna. Moren vår er død og faren vår bor langt unna med fly. Mine søstre + far er den eneste familien jeg har.

Søstrene som bor her har besøkt meg og baby 3 ganger hver. Søsteren som bor lengre unna har besøkt oss en gang, da baby var 1 måned. Samtlige søstre har fått flere invitasjoner enn de de har kommet på. De har takket ja, og så har de avlyst. De som bor nærmest avlyste på 1 times varsel. Hun som bor et stykke unna med en dags varsel. Jeg har ikke fått noen invitasjoner til dem.

Jeg synes dette er ufattelig sørgelig på babys vegne. Jeg forsøker å gjøre det koselig hver gang. Kjøper inn mat og shiner hele huset. Gleder meg til at baby skal få noen fra slekta å le sammen med mens jeg lager mat.

Denne gangen hadde jeg kjøpt inn ingredienser til en fancy tre- lags- kake. Den sitter jeg og eter alene nå. Jeg forsøker å fokusere på at jeg har venner med barn som vi kan være med noen timer i uka. Men jeg blir så ulykkelig over den sosiale situasjonen som baby vokser opp i. Hvor familie knapt har interesse av hverandre. Jeg forstår det ikke. Hvordan ville du forholdt deg til denne situasjonen? Kan jeg fortolke det som skjer på annen måte? Hvorfor blir vi bortprioritert hele tiden?

Anonymkode: 9e6f7...fbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

💔

Det var trist lesing! Jeg hadde prøvd å invitere andre og ikke bli lei meg, men vet av erfaring (med venninne) at det er vanskelig. 

Snakk gjerne også med søstrene dine. Si "Jeg baker kake til du kommer" slik at de vet at det er en innsats bak besøket, så blir det ikke like lett å avlyse. Fortell at babyen nå husker to uker (?) frem i tid, så  nå begynner han kanskje å huske dem (selv om dette ikke stemmer helt kan det bli en vekker. Ønsker de et godt forhold til babyen må de møtes ofte nok til at han kjenner dem igjen)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å fortelle søstrene dine at du blir såret og at du har så utrolig lyst til at babyen din skal få ett nært forhold til dem siden det er den familien hin har? Man kommer langt med å være ærlig? 

Anonymkode: 862ba...2df

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

har de helseplager? jeg var supertante til min første niese for 18 år siden, og var veldig nære i barneårene hennes. så ble jeg syk, og mine to siste nevøer (1 og 3 år)

har jeg ikke energi til dessverre.

har tre timer reisevei, som innebærer mye smerter. min sykdom er usynlig, så dette har vært vondt for meg(og søsteren min) at jeg og barna ikke knytter kontakt

Anonymkode: 3f7fc...060

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke babyen din bryr seg. 

Anonymkode: 4fb66...745

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å fortelle søstrene dine at du blir såret og at du har så utrolig lyst til at babyen din skal få ett nært forhold til dem siden det er den familien hin har? Man kommer langt med å være ærlig? 

Anonymkode: 862ba...2df

Jeg skriver det samme hver gang: Det var synd, vi hadde gledet oss, vi tar det igjen! Jeg skriver ikke noe nærmere om at det hadde vært så fint hvis babyen ble tettere knyttet til dem, fordi jeg er redd for at de skal føle at jeg gir dem skyldfølelse. Da vil de ihvertfall ikke komme.  

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen råd, men forstår deg godt. Tenker mye på slikt selv. Ønsker at barna skal vokse opp med ett godt nettverk og sosial arena rundt seg.

Anonymkode: a706f...bdf

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har de helseplager? jeg var supertante til min første niese for 18 år siden, og var veldig nære i barneårene hennes. så ble jeg syk, og mine to siste nevøer (1 og 3 år)

har jeg ikke energi til dessverre.

har tre timer reisevei, som innebærer mye smerter. min sykdom er usynlig, så dette har vært vondt for meg(og søsteren min) at jeg og barna ikke knytter kontakt

Anonymkode: 3f7fc...060

Nei, men to av søstrene er mye yngre enn meg og lever et liv hvor studier, arbeid og festligheter tar stor del. Den tredje har stor familie med mann og barn og mange husdyr og har mye med det. De er jo travelt opptatte med sitt liv, jeg ser jo det.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke babyen din bryr seg. 

Anonymkode: 4fb66...745

Hahah! Beste svaret så langt 😄 Vet du hva, det gjør han faktisk ikke og det er det jeg skal fokusere på 😄 Og nå gidder jeg ikke bry meg selv heller! Jeg har ganske kule venner og nå skal jeg fokusere på de og alt jeg har istedenfor! Topp, tusen takk du anonyme menneske som sitter der ute et sted!

• Liker 15
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hahah! Beste svaret så langt 😄 Vet du hva, det gjør han faktisk ikke og det er det jeg skal fokusere på 😄 Og nå gidder jeg ikke bry meg selv heller! Jeg har ganske kule venner og nå skal jeg fokusere på de og alt jeg har istedenfor! Topp, tusen takk du anonyme menneske som sitter der ute et sted!

Dette tror jeg burde være holdningen. Babyen bryr seg ikke om stor familie, han vil ha seg og gjerne en baby eller to han kan sosialisere med. Etterhvert vokser hsn til og får venner. Familie er ikke noe man må ha for enhver pris. Jeg hadde latt det være opp til dem nå. 

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Dette tror jeg burde være holdningen. Babyen bryr seg ikke om stor familie, han vil ha seg og gjerne en baby eller to han kan sosialisere med. Etterhvert vokser hsn til og får venner. Familie er ikke noe man må ha for enhver pris. Jeg hadde latt det være opp til dem nå. 

TAKK! Dette var utrolig godt å høre ❤️ Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men to av søstrene er mye yngre enn meg og lever et liv hvor studier, arbeid og festligheter tar stor del. Den tredje har stor familie med mann og barn og mange husdyr og har mye med det. De er jo travelt opptatte med sitt liv, jeg ser jo det.

Mine barn har et par tanter som studerer og lever livet, slik som de også skal og bør i den alderen! Men de er likevel engasjerte tanter, som inviterer oss på besøk, jeg inviterer de til oss, de inviterer seg selv til oss, ringes via FaceTime og oppdaterer hverandre via meldinger og bilder. Dette har nok mest å gjøre med deres interesse for barna, men også mine "krav" til de. Jeg forventer at mine søsken har vanlig folkeskikk, og det er ikke å avlyse en avtale like før, bare fordi. At de er studenter betyr ikke at de bør slippe å forholde seg til voksenlivet og ikke holde avtaler som blir inngått. Dette er adferd som jeg forventer av mine barn også, har de takket ja til å komme i f.eks. bursdag, får de ikke lov å droppe det bare fordi det kom en invitasjon som høres morsommere ut!

Anonymkode: bd7d1...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De to yngste har kanskje ikke så mye interesse av barn- og familieliv akkurat nå. Tenker det endrer seg når de blir eldre og de føler dere har mer til felles. Slik som det er nå blir du kanskje litt mer "mor" enn "søster" siden du allerede har barn og er "voksen". De forstår gjerne ikke at du planlegger og ser frem til besøket, da ungdom kan leve litt mer i nuet og leve litt mer spontant der de gjør hva de føler for. Det er selvsagt ikke bra at de ikke forstår at de skuffer når de oppfører seg sånn, men... Du kan alltids si at det er greit at de melder avbud, men at du neste gang foretrekker at de avlyser litt tidligere siden du bruker lage kake eller lignende til de skal komme

Den siste søsteren er det litt rarere med om hun avlyser i siste liten. Om hun er for travel til å komme, ok, men om hun avlyser etter å ha sagt ja er det litt rart. Med mindre hun sliter med angst e.l der hun plustelig kan føle seg for dårlig til å komme

Anonymkode: 281a5...71b

• Liker 1
Skrevet

Babyen er bare 8 mnd gammel. Jeg syns det er bra at de nærmeste har besøkt deg 3 ganger og hun lengst unna 1 gang på den tiden. Fortsetter de å besøke deg 3-4 ganger per år, så vil de få et nært forhold til barnet. Når barnet blir eldre så vil det huske dem. Jeg syns søstrene dine har vært flinke, jeg. Hvis du har veldig lyst til å besøke dem, så foreslå det selv, ikke gåog vent på invitassjon.

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme problemet. Jeg har bare sluttet å invitere. Jeg later som om jeg ikke hører kommentarene om at mitt barn vil være den perfekte barnevakt (gratis, selvfølgelig) når de får barn. De kjenner ikke hverandre, så for meg så føles det ekstremt unaturlig at de skal gjøre sånt. 

Skrevet (endret)

TS, du savner at babyen har kontakt med familie. Hva med den andre delen av babyens familie, farsiden? Har du noen kontakt med  faren? Har han foreldre og søsken? Trolig er det et besteforeldrepar der som veldig gjerne vil bli kjent med barnebarnet sitt. Det kan være tanter og onkler der som det kan være veldig lurt av deg å kontakte. Både for at babyen skal få ha kontakt med familien sin, og for at du senere skal kunne få barnevakt.

Endret av Hulderen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her avhenger det jo litt av hvilket forhold dere hadde før du fikk barn, det er ikke naturlig å skulle bli bestisser med søsken man knapt har hatt noe forhold til fordi det er kommet et barn til verden. Så tenker jeg at når du velger å få barn alene så bør det være en del av et valg å vurdere om man har et nettverk, og hvem dette reelt sett består av. Barnet har jo en far, hvor er hans familie i dette?

Anonymkode: 0c30a...d6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres lite ut med tre besøk hver på 8 mnd! Spesielt ikke når de to yngre er opptatte med sine ting og er i en annen livssituasjon enn du er. Du har nå all verdens tid til å tenke på dette, og til å savne nettverk rundt deg og ungen. Mes de er oppi en hektisk hverdag hvor barn ikke er noe de forholder seg til ennå, og de har ikke hatt sjansen til å reflektere over familiens betydning på den måten. Den eldste har stor familie fra før, og er sikkert minst like opptatt, og har kanskje flere barn selv - og har kanskje glemt hvordan det var å bli mor for første gang. Var du flink til å besøke henne når hun fikk sitt første barn?

Ikke mas på søstrene dine. Ta en trilletur nært studiestedet til småsøstrene dine og spør om de blir med på en kopp kaffe i kaffebaren? Bruk andre enn familien nå i starten. Har du ikke en barselgruppe? Dette var noe jeg satte stor pris på, i allefall, andre som var i akkukrat samme situasjon og gikk gjennom samme ting.

Anonymkode: 1f728...0f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke send mld"det var synd, vi tar det en annen gang". Det betyr jo "den er grei". Ring dem, og si det som det er: "du hadde gledet deg, du er skikkelig skuffet, du har bakt kake og er lei deg, du ønsker mer kontakt og vil at babyen skal få kontakt. Siden hun ikke kom i dag, da når? Og når passer det at du kommet til henne, og når skal dere møtes på kafé?"

Anonymkode: 97287...515

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette TS :) Babyen din bryr seg ikke så ikke la det ødelegge din dag heller! Fokuser på de gode vennene du har og la de bli gode tanter og onkler for babyen! Plutselig en dag skal du se at de to yngste søsknene dine vokser opp og kommer tassende :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...