AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Straffene de får hvis de blir tatt er jo helt insane, og kan jo ende med dødsstraff. Så hvorfor er det så mye mord og sånn der borte? Jeg vet at det er mye fattigdom, arbeidsløshet etc. men likevel da, hvis du vet at du kan få dødsstraff, hvorfor bestemme seg for å drepe naboen eller foreta en skoleskyting? Anonymkode: 449d4...b0d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 Det er jo flere og forskjellige grunnet til at folk utøver kriminalitet. Folk som ender opp med å foreta en skoleskyting har gjerne blitt "splitter pine gale", kanskje etter mange års eksklusjon i skolegården, på jobben (hvis de har fått jobb i det hele tatt), har opplevd mobbing og utestengelse i stor grad etc. Annen type kriminalitet handler om gjenger og det å føle seg sett, og det er et slippery-slope liv siden gjenger ofte krever at man må utføre stadig grovere kriminalitet. Kanskje er naboen medlem i en rivaliserende gjeng, og man blir "beordret" til å ta livet av han/henne som følge av hevn eller kamp om områder eller dominans. Atter annen kriminalitet dreier seg om fattigdom og arbeidsløshet. Mange bedriver ikke kriminalitet med det formål å ta livet av noen i seg selv, men det finnes jo mange ran og overfall "gone wrong" som ender med et dødelig utfall. Med det manglende sosiale sikkerhetsnettet i USA, har jeg ingen problemer med å forstå statistikken der USA har flest fengslede per innbygger. Anonymkode: abc45...022
Example Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Store klasseforskjeller er en av grunnene. En annen er feilslått politikk på flere områder, og den siste er kultur. Mange av drapene i USA skyldes at gjengkultur har fullstendig overtatt mange av forstedene i de fleste amerikanske byer. Særlig i typiske "svarte områder", hvor mennene sitter i fengsel, mens damene får barn flere forskjellige menn den perioden disse mennene ikke sitter inne. Barna vokser opp uten stabile familieforhold og en mor som enten jobber mange lavinntektsjobber eller mottar welfare checks. Deres forbilder blir de kule eldre gutta i nabolaget, som selger dop og har tilgang på raske penger. Mange av gutta vokser opp med å bli del av den livsstilen, mens jentene vokser opp med å få nye barn med disse, og syklusen fortsetter. Utdanningsnivået blir da også svært dårlig, da de beste lærerne ikke ønsker å jobbe i disse områdene med dårlig betalt og farlige elever. Disse barna blir overhodet ikke dannede nok til å forstå konsekvensene av egne handlinger, og ender ofte med dårlige avgjørelser. Den rå gjengkulturen krever vold og drap for å opprettholdes. Situasjonen blir da ofte også ganske håpløs. Politiet prioriterer ikke disse områdene, og gjengene får ofte herje fritt. Også er det selvfølgelig ikke å stikke under en stol at det florerer av våpen i landet, men det alene forklarer ingenting. Norge er et av landene med høyest våpentetthet, men har svært få drap med skytevåpen. Kulturen er veldig annerledes og verdiene også det samme. Penger og velstand er et mål i seg selv, i alle samfunnslag. Lavlønte jobber har enda mindre prestige enn her i landet, og det samme med lønningene i disse jobbene. Mange ser på "fast money" som et mål i seg selv, og kortene de er utdelt med er ikke gode fra barndommen av. Mor knuller doplangere, mens far sitter inne for det samme. 1
Gjest pokijh Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Straffene de får hvis de blir tatt er jo helt insane, og kan jo ende med dødsstraff. Så hvorfor er det så mye mord og sånn der borte? Jeg vet at det er mye fattigdom, arbeidsløshet etc. men likevel da, hvis du vet at du kan få dødsstraff, hvorfor bestemme seg for å drepe naboen eller foreta en skoleskyting? Anonymkode: 449d4...b0d Jeg mener det er sterkt overdrevet. Man må se på definisjoner, størrelse på land osv. osv. jeg mener at I et stort land som USA er det riktig å skille statene fra hverandre Ser du på statistikker ligger USA ikke topp 50 engang i antall drap pr. innbygger. Det bor over 300 mill mennesker der, og flere av statene er større enn mange store europeiske land. Jeg mener at det blir dumt å dra konklusjonen til liberale våpenlover, da Norge og Sveits f.eks er i verdenstoppen hva gjelder verdenstoppen uten noe særlig kriminalitet. Noe som er interessant er å sammenligne våpenlover i stater med kriminalitet i de samme statene. Sjekk f.eks Texas og Chicago. hvor det i Chicago er strenge våpenlover og mye kriminalitet, mens det i Texas er liberale lover og lite kriminalitet. Jeg mener fattigdom, mental helse og kultur bl.a. er årsakene til "mye" kriminalitet,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå