Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har til tider vært litt usikker på dette, så hvordan ber man? Eller hvordan ber dere? 

Anonymkode: 7e5af...83d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På knærne ved senga, med hendene foldet slik at de hviler på senga.

Anonymkode: 1defc...ea5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På en måte mener jeg at det ikke er en spesefikk plass eller rituale du MÅ utføre for å be i kristendommen, men dette er ulikt fra hvilken "kristendom" du snakker om. i den katolske kirke så er det viktigere å gå til kirken å be og ofte mener jeg de tar vann fra et hellig vann og lager et kors, og deretter ber eller lignende. i den protetantiske kirken er det et allmentprestedømme som betyr at kirken er mindre viktig men heller den indre troen og en personlig religion. men er vansklig å si fordi dette er noe individuelt for hver enkelt og hver retning innenfor det store mangefoldet av kristne. Er ikke som i islam, hvor man har regler som må følges før en skal be.

Anonymkode: 276e4...2eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er å gjøre det på soverommet sitt på knærne med hendene hvilende på senga, men du kan gjøre det akkurat på den måten som passer deg.

Anonymkode: 94ee3...51b

Skrevet

Be kan du gjøre når som helst og hvor som helst. Høyt eller inne i deg.  Fadervår er den viktigste kristne bønnen, men det finnes mange andre å ta av, og du kan be fritt. Både Den norske kirke og Den katolske kirke har egne bønnebøker med bønner som du kan ta utgangspunkt i. Bønn kan være alt fra ferdig formulerte setninger, frie formuleringer til taus meditasjon.  Om kvelden ber jeg og mannen Fadervår og  sammen- Jeg kan også be uten ord når jeg tenner et lys i kirka. Noen ganger. når det bare er fortvilelse og rådløshet og jeg ikke har egne ord, brukler jeg et av de eldste kristne bønneropene,  Kyrie eleison, (som betyr Herre, miskunn deg - og som er ord vi har fra fortellingen da Jesus helbredet den blinde tiggeren). 

Den norske kirkes hjemmesider om bønn:  https://kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kristen-tro/bonn/

Den katolske kirkes hjemmesider om bønn: http://www.katolsk.no/praksis/bonn

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2018 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Har til tider vært litt usikker på dette, så hvordan ber man? Eller hvordan ber dere? 

Anonymkode: 7e5af...83d

Dette: 

Er ellers en veldig god podcast hvis folk er nysgjerrige på kristendom.

Anonymkode: 2253f...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Ved å føle det intenst i hjertet det jeg ber om. Føle sterk takknemlighet. På knærne eller sittende eller liggende. Konsentrere meg om bønnen og ikke bare si/tenke/be noe mens jeg egentlig tenker på flere ting av gangen. 

Og føler jeg det ikke i hjertet og ber med hjertet så er det ikke noe vits å be. Gud er ingen robot som svarer på alt man vil, men en kraft av kjærlighet som har skapt kjærlighet i oss og føler når vi føler. 

Anonymkode: 7875f...1d6

Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Ber fra hjertet.. fader vår. Hvor det er og metoden er ingen betydning. :) 

Anonymkode: f9872...deb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...