Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min beste venninne har en super idee med å starte ette eget foretak i ett felt vi begge er ganske kvalifiserte for. Men vi aner ingenting om hvordan man setter igang. Kan noen hjelpe meg her. Hvordan begynner jeg? 

Anonymkode: 53525...4e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke starte et firma. Du kan ikke skrive engang. Først skole, så jobbe. Get it?!

Anonymkode: 7fc14...507

• Liker 6
Skrevet

Det er enkelt å opprette et firma (samordnet registermelding) men mange ting å tenke på.

Foretaksform og personlig ansvar? (AS vs DA, ANS eller ENK). 

Hvem skal investere hva?

Hvordan skal eierskap fordeles?

Avtale mellom eierne? 

Hvordan skal ansvar fordeles? 

Har dere tid og økonomi til dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke starte et firma. Du kan ikke skrive engang. Først skole, så jobbe. Get it?!

Ha ha ok greit tusen takk for informasjonen men jeg har både utdannelse og erfaring innen det jeg ønsker å drive med;) ellers takk:) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha ok greit tusen takk for informasjonen men jeg har både utdannelse og erfaring innen det jeg ønsker å drive med;) ellers takk:) 

Og så skriver du på denne måten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, isw skrev:

Det er enkelt å opprette et firma (samordnet registermelding) men mange ting å tenke på.

Foretaksform og personlig ansvar? (AS vs DA, ANS eller ENK). 

Hvem skal investere hva?

Hvordan skal eierskap fordeles?

Avtale mellom eierne? 

Hvordan skal ansvar fordeles? 

Har dere tid og økonomi til dette?

Ja vi tenker fælt her. Til nå har jeg avslått mye av hennes ønsker om å starte opp sammen. Men nå føler jeg at tiden er inne til å gjøre det. Det blir litt nå eller aldri situasjon egentlig. Sånn sett trenger vi i første omgang ikke noe mer enn en PC og smart telefon helt i første omgang. Jeg er forberedt på mye og hardt arbeid. Vi er bare så usikre på dette med å begynne. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og så skriver du på denne måten? 

Du nå må du gi deg! Jeg skriblet ned noe kjapt på telefonen mens jeg spiste middag. Jeg forstår virkelig at dette plager deg, og jeg ser i etterkant at det var en god del feil der. Men jeg kan berolige deg at firma jeg ønsker å starte ikke har noe som helst med skriveferdighetene mine å gjøre ;)

• Liker 4
Skrevet

Ja vi tenker fælt her. Til nå har jeg avslått mye av hennes ønsker om å starte opp sammen. Men nå føler jeg at tiden er inne til å gjøre det. Det blir litt nå eller aldri situasjon egentlig. Sånn sett trenger vi i første omgang ikke noe mer enn en PC og smart telefon helt i første omgang. Jeg er forberedt på mye og hardt arbeid. Vi er bare så usikre på dette med å begynne. 

Hvor gamle er dere? Hvor mye regner du med å omsette for? Hvordan ser du på kostnadsbildet?

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med regnskapsfører. De kan gi råd og hjelpe dere å stifte et AS. Det er mange forpliktelser som hører med å drive et selskap og dere får hjelp til hva dere må huske på osv og til å føre regnskapet. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 08c7a...d5c

Skrevet (endret)

Ta kurs... skal dere ha arbeidstakere?

https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/kemnerkontoret/kalender-kemnerkontoret/

Og les dere opp på tvangsmulkt. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/frister-gebyrer-og-tilleggsskatt/tvangsmulkt/

Jeg har troen på alle som har med seg god kompetanse i ryggen. 

Endret av Wonders
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, isw skrev:

Hvor gamle er dere? Hvor mye regner du med å omsette for? Hvordan ser du på kostnadsbildet?

Vi er begge i 30 årene så har både erfaring og er etablerte. I første omgang vet jeg jo at det vil koste mye å sette igang. I tillegg blir det lite lønning i starten dette er vi begge klar over. Kostnadsbilde beror jo en del på antall kunder. Dette er ett «nisje» produkt selv om det er en tjeneste. Så reklame blir nok veldig viktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Wonders skrev:

Ta kurs... skal dere ha arbeidstakere?

Nei det blir oss to i første omgang. Det kommer nok til å ta mange år før vi eventuelt er kommet så langt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge i 30 årene så har både erfaring og er etablerte. I første omgang vet jeg jo at det vil koste mye å sette igang. I tillegg blir det lite lønning i starten dette er vi begge klar over. Kostnadsbilde beror jo en del på antall kunder. Dette er ett «nisje» produkt selv om det er en tjeneste. Så reklame blir nok veldig viktig.

Før dere bruker en eneste krone på oppstartskostnader må dere gjøre skikkelig forarbeid. «Reklame blir nok veldig viktig». Lag markedsplan. Budsjett. Med worst case scenario. Test ut ideen deres på folk. Kapre noen første kunder før dere begynner å faktisk bruke penger. 

Anonymkode: ae82e...e8c

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nå må du gi deg! Jeg skriblet ned noe kjapt på telefonen mens jeg spiste middag. Jeg forstår virkelig at dette plager deg, og jeg ser i etterkant at det var en god del feil der. Men jeg kan berolige deg at firma jeg ønsker å starte ikke har noe som helst med skriveferdighetene mine å gjøre ;)

FYI! Jeg bruker telefonen hele tiden, at du ikke kan skrive kan du ikke klandre telefonen for. Det er en latterlig dårlig unnskyldning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

FYI! Jeg bruker telefonen hele tiden, at du ikke kan skrive kan du ikke klandre telefonen for. Det er en latterlig dårlig unnskyldning. 

Du nå er det takk til deg altså. Jeg har forstått jeg tar det til meg, men nå er det ikke morsomt lenger. Jeg har mest sannsynlig høyere utdanning og lønn en deg så nå er det nokk.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før dere bruker en eneste krone på oppstartskostnader må dere gjøre skikkelig forarbeid. «Reklame blir nok veldig viktig». Lag markedsplan. Budsjett. Med worst case scenario. Test ut ideen deres på folk. Kapre noen første kunder før dere begynner å faktisk bruke penger. 

Anonymkode: ae82e...e8c

Ja absolutt reklame er alfa og omega. Jeg gir ikke opp jobben min heller før noe er sikkert. Har ganske god lønn så det er ikke bare bare å gi det opp. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Wonders skrev:

Tusen takk :) 

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste bedriftene som opprettes går konk innen kort tid. Dere må kunne å drive bedrift før dere begynner og dere må kunne markedsføring. Finnes en rekke kurs på nett. Det finnes til og med egne kurs i forhold til å komme høyt opp på googleresultat

Anonymkode: eb4a7...36c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FYI! Jeg bruker telefonen hele tiden, at du ikke kan skrive kan du ikke klandre telefonen for.

Og det var en latterlig dårlig setning.

Anonymkode: 80056...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...