Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende, men jobber kun for et selskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som personlig trener og er selvstendig næringsdrivende. Før jobbet jeg helt selvstendig, fant mine egne kunder og ikke gjennom noe firma. Nå jobber jeg kun for et treningssenter, men som selvstendig næringsdrivende og ikke som vanlig ansatt. Jeg får ikke lov til å jobbe for noen andre mens jeg jobber for det senteret, men de ønsker ikke å ansette meg. Jeg får jo litt drahjelp og kunder gjennom senteret og ønsker derfor å fortsette. 

Spørsmålet mitt er, kan de kreve at jeg kun jobber for dem når jeg er selvstendig? Når jeg kun jobber for dem, stiller ikke det litt som en vanlig ansettelse? 

Anonymkode: 95bed...212

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har bare enn kunde, så skal du være ansatt og ikke drive for deg selv. Det der er bare unndragelse av arbeidsgiveravgift.

Anonymkode: 1b569...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har bare enn kunde, så skal du være ansatt og ikke drive for deg selv. Det der er bare unndragelse av arbeidsgiveravgift.

Men er det en lov som sier dette og evt hvilken? 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen spesifikk lov, men om det blir kontroll fra kemneren kan det bli reaksjoner.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den første der gjør at jeg som PT er litt i gråsonen. Jeg bestemmer jo over mine egne dager, arbeidstider, når jeg har ferie, osv. Er jo også ansvarlig for arbeidsresultatet. 

AnonymBruker
Skrevet

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/

Å bare få lov til å jobbe for en kunde står ikke i lenken over, men det kan trekke i retning av at du er ansatt. Som firma skal man ha mulighet til å ha de kundene man ønsker. Ville kontaktet skatteetaten og få belyst det ved hjelp av dem, for det er skatteetaten som har det endelige ordet når det gjelder vurderingen av hvorvidt man skal være ansatt eller næringsdrivende - ikke du eller kunde/arbeidsgiver. 

Anonymkode: a549f...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg startet som selvstendig håndverker, så skulle jeg hovedsaklig få jobber fra min tidligere læremester. Men regnskapsføreren min sa at det var viktig at jeg hadde noen egne kunder ved siden av så ikke ALL jobb kom fra kun et sted. 

Anonymkode: 64751...881

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...