Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan krabbing på parkett ødelegge knær? Barnet mitt har skikkelih blåe knær som kommer av krabbing. Virker ikke som at han har det vondt, men jeg synes det ser fælt ut.

Jeg er førstegangs mor og aner ikke om dette er normalt eller ei. 

Anonymkode: f898e...064

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, har ikke jeg vært borti. Dette har jeg aldri opplevd verken med mine barn eller de jeg har hatt hos meg. Ville tatt det opp med lege, for sikkerhets skyld bare.

Anonymkode: 38ad4...d6b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan krabbing på parkett ødelegge knær? Barnet mitt har skikkelih blåe knær som kommer av krabbing. Virker ikke som at han har det vondt, men jeg synes det ser fælt ut.

Jeg er førstegangs mor og aner ikke om dette er normalt eller ei. 

Du bør kontakte helsestasjjonen eller fastlegen i morgen. Krabbing på hardt underlag skal ikke kunne gi uttalte blåmerker - les blødninger under huden, hos friske små barn.

Få tatt en blodprøve der de undersøker om barnet er blodfattig eller mangler andre produkter i blodet som er av betydning for koagulering. 

Anonymkode: 175af...a6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kontakte helsestasjjonen eller fastlegen i morgen. Krabbing på hardt underlag skal ikke kunne gi uttalte blåmerker - les blødninger under huden, hos friske små barn.

Få tatt en blodprøve der de undersøker om barnet er blodfattig eller mangler andre produkter i blodet som er av betydning for koagulering. 

Nå vart jeg litt bekymra. Han skal til barnelege neste uke så jeg tenker jeg tar det opp da. 

Jeg vet at barnet har litt jernmangel, men har fin blodprosent. 

Barnet krabber med knærna ganske hardt, og løfter føtene bak seg. Litt vanskelig å forklare, men han krabber rart med trykk på knærna. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, har ikke jeg vært borti. Dette har jeg aldri opplevd verken med mine barn eller de jeg har hatt hos meg. Ville tatt det opp med lege, for sikkerhets skyld bare.

Anonymkode: 38ad4...d6b

Usj, litt bekymra nå. Skal til lege til uka så tar det opp da. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Herregud alle mine fire barn har fått blåe knær i krabbealderen og samme med ungene i de forskjellige barselgruppene. Minstemann på 16 mnd krabber sjeldent nå lenger så knærne hans begynner endelig å få litt hudfarge tilbake.

Snakk om å bekymre en førstegangsmor.

Anonymkode: faea3...284

• Liker 3
Skrevet

Min eldste ble også blå når han krabbet. Ser at minsten begynner å få samme merker. Hun krabber ikke enda, men står ofte i krabbestilling. Vil tro det er helt normalt. Jeg har friske og fine barn😊

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå vart jeg litt bekymra. Han skal til barnelege neste uke så jeg tenker jeg tar det opp da. 

Jeg vet at barnet har litt jernmangel, men har fin blodprosent. 

Barnet krabber med knærna ganske hardt, og løfter føtene bak seg. Litt vanskelig å forklare, men han krabber rart med trykk på knærna. 

TS

Hva mer er underaøkt enn jernmangel? Bakenforliggende årsak til lite jern? 

Jernmangelen alene kan gi barnet økt blødningstendens, og dermed blåmerker på knærne. 

Hvor lenge har barnet hatt blåmerkene og hvor store er de? Har det vært slik noen uker eller er det nyoppstått? 

Ta en telefon til Helsestasjonen og forhør deg der de kan spørre relevante spørsmål for å vurdere situasjonen. Denne typen spørsmål burde vært forbudte her inne, fordi svarene er mer til bekymring enn til opplysning grunnet vanskelig vurdering. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi skiftet gulvet  mens lillegutt lærte å krabbe. Plutselig fikk han blåmerker på knærne. 

Ellers helt frisk og fin

Anonymkode: 83f80...c43

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mer er underaøkt enn jernmangel? Bakenforliggende årsak til lite jern? 

Jernmangelen alene kan gi barnet økt blødningstendens, og dermed blåmerker på knærne. 

Hvor lenge har barnet hatt blåmerkene og hvor store er de? Har det vært slik noen uker eller er det nyoppstått? 

Ta en telefon til Helsestasjonen og forhør deg der de kan spørre relevante spørsmål for å vurdere situasjonen. Denne typen spørsmål burde vært forbudte her inne, fordi svarene er mer til bekymring enn til opplysning grunnet vanskelig vurdering. 

Gutten har en del allergier og er småspist, grunnet dette ble det tatt blodprøver. Han hadde også litt forhøyede verdier av lymfocytter, men disse har begynt å redusere seg.

Blåmerkene har blitt mere merkbare nå ettersom han går rundt om i bare body og får ingen demping av bukser. Har ellers hatt slike knær siden han begynte å krabbe. Er like store som kneskålen, mest på undersiden. Kan nevne at det er mere misfarget som i rødt og gult enn blått egentlig.

Han er ellers en ganske aktiv og blid gutt som er sjeldent syk. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst dere? Har dere ikke hørt om krabbeknær? Er vel et ganske kjent fenomen at krabbere får litt blå knær innimellom. Krabb hele dagen dere så kan dere se hvordan knærne ser ut etterhvert. TS, du kan godt forhøre deg med legen, men mest sannsynlig så er det de gode gamle krabbeknærene. Har en på 10 måneder selv som titt og ofte får blåmerker på knærne!

Anonymkode: 3dc04...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten har en del allergier og er småspist, grunnet dette ble det tatt blodprøver. Han hadde også litt forhøyede verdier av lymfocytter, men disse har begynt å redusere seg.

Blåmerkene har blitt mere merkbare nå ettersom han går rundt om i bare body og får ingen demping av bukser. Har ellers hatt slike knær siden han begynte å krabbe. Er like store som kneskålen, mest på undersiden. Kan nevne at det er mere misfarget som i rødt og gult enn blått egentlig.

Han er ellers en ganske aktiv og blid gutt som er sjeldent syk. 

TS

Når du lar barnet krabbe rundt uten klær på, og heller ikke opplyser om dette i hovedinnlegget, så blir jeg temmelig oppgitt av deg. Både av manglende ivaretakelse av barnet og av å lage et problem av noe du selv burde se en opplagt løsning på, nemlig å redusere krabbingen og å få på barnet en tynn bukse før han også får brannsår/gnagesår på  i huden på knærne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du lar barnet krabbe rundt uten klær på, og heller ikke opplyser om dette i hovedinnlegget, så blir jeg temmelig oppgitt av deg. Både av manglende ivaretakelse av barnet og av å lage et problem av noe du selv burde se en opplagt løsning på, nemlig å redusere krabbingen og å få på barnet en tynn bukse før han også får brannsår/gnagesår på  i huden på knærne. 

Er mere merkbart misfarging i huden nå som det er varmt og han går i kun body ja, men det betyr ikke at han manglet blåmerker/misfarging når han krabbet med klær på. Jeg har svart deg at han har hatt merker siden start av krabbing, spm er noen mnd siden nå. En tynn bukse demper ikke mye dessverre ellers hadde han selvsagt hatt en på for å løse "problemet". 

Gutten krabber heller ikke dagen lang, han står oppreist og går ved å holde seg i møbler og gåvogn. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare svare en gang til da jeg finner svaret ditt urettferdig. Det er å ta ganske hardt i at du mener det er manglende ivaretakelse av at et barn som går ikke uten klær, men i en tynn body med korte ermer grunnet at han blir ukomfortabel og svett med mer klær på. Redusere krabbing er virkelig ikke lett, han liker å være selvstendig, utforske og utfolde seg. Igjen han er oppreist og går en god del med assistanse.. Hvordan mener du jeg skal begrense krabbingen?

Tynn bukse eller uten så har/hadde barnet blåmerker som har oppstått ved krabbing og det at han nå krabber mest uten bukse forandrer ikke spørsmålet mitt om det er mulig å skade knærna og om blåmerker ved krabbing er normalt.

Synes folk er så rask med å angripe og snakke ned på folk. Er urettferdig å dra dårlig mor kortet.. 

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...