AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Vi har en hannhund på snart 7 år. Tidligere har han kun reagert på lyder som feks smell av nyttårsraketter (som jeg tenker er helt normalt) men de siste kanskje 2 årene har han tydeligvis utviklet en slags «angst» for flere typer lyder og det begynner å drive oss smått til vanvidd fordi han bjeffer og bjeffer og gir seg ikke.. det gjelder spesielt lyder fra barnet vårt om han hoster, snufser eller viser tegn på at han er syk egentlig. Det hunden vår virkelig reagerer på er.. hikking! Altså han bryter nesten helt sammen, skal klatre oppå deg og skjelver! Hva kan man gjøre med dette? Vi har forsøkt å ignorere bjeff, forsøkt å roe han ned med kos og rolig stemme, avlede, ingenting fungerer egentlig før hoste eller hikke opphører.. Noen med god kunnskap om hund som vil dele noen tips? Anonymkode: a063c...9a0
Tabris Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 Du kan trene det som kalles motbetinging, dvs assosiasjonsendring. Hver gang hunden hører den lyden den reagerer på så sier du "bra!" og gir en godbit. Fortsett og si "bra!" og gi godbit helt til hunden ikke lenger bryr seg om lyden og bare fokuserer på deg og godbitene. Hvis hunden blir så redd at den ikke tar godbiter, så ville jeg startet litt mer kontrollert. Dvs spill inn en av lydene han reagerer på, eller se om du finner den på f.eks YouTube, og start med å spille av lyden lavt med hunden på god avstand. "Bra!" og belønn med en gang lyden blir avspilt, igjen og igjen. Først når hunden ikke bryr seg om lyden på svært lavt volum, kanskje til og med ser forventningfullt på deg for godbit når den hører lyden, så skrur du et lite hakk opp og gjentar prosessen til hunden ikke lenger reagerer/evt bare ser på deg osv.
Gent82 Skrevet 3. juli 2018 #3 Skrevet 3. juli 2018 Hør med fastlegen om han kan skrive resept på Zoloft til den. Det hadde vært quick-fix det
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 10 timer siden, Tabris skrev: Du kan trene det som kalles motbetinging, dvs assosiasjonsendring. Hver gang hunden hører den lyden den reagerer på så sier du "bra!" og gir en godbit. Fortsett og si "bra!" og gi godbit helt til hunden ikke lenger bryr seg om lyden og bare fokuserer på deg og godbitene. Hvis hunden blir så redd at den ikke tar godbiter, så ville jeg startet litt mer kontrollert. Dvs spill inn en av lydene han reagerer på, eller se om du finner den på f.eks YouTube, og start med å spille av lyden lavt med hunden på god avstand. "Bra!" og belønn med en gang lyden blir avspilt, igjen og igjen. Først når hunden ikke bryr seg om lyden på svært lavt volum, kanskje til og med ser forventningfullt på deg for godbit når den hører lyden, så skrur du et lite hakk opp og gjentar prosessen til hunden ikke lenger reagerer/evt bare ser på deg osv. Takk for tips! Skal forsøkes Anonymkode: a063c...9a0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 10 timer siden, Gent82 skrev: Hør med fastlegen om han kan skrive resept på Zoloft til den. Det hadde vært quick-fix det «Ha ha» Anonymkode: a063c...9a0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Hunden min som også er nervøs og bjeffer på mye ble bedre etter jeg begynte med dette: https://www.hawaiipharm.com/veterinary-liquid-herbal-extracts/for-dogs/[a][145]/antiaggression-pet-extract Vet ikke om de har en for ren frykt eller om den for aggresjon virker for begge tilstander. Min hund kunne få "anfall" i bilen av å se dyr som katter og rådyr, men igår kveld kjørte vi forbi både katt og rådyr uten at hun reagerte noe særlig. Kan ikke si at reaksjonene har forsvunnet, men de har uten tvil blitt mye mer "normale". Har bare brukt opp en flaske til nå (hun er en ganske stor hund så den varte ikke så lenge). Man må trene også, men tror nok dette kan gjøre treningen enklere. Anonymkode: 29523...0e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå