AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Bør alle på trygd flytte ut av Oslo for å overleve? https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2018/07/03/195412369/sosial-boligpolitikk-jeg-er-last-fast-i-et-utenforskap Quote Atle Wilhelmsen ble nylig tildelt kommunal bolig i Oslo. Nå frykter han at den blir en ren fattigdomsfelle. Han er 100 prosent ufør og får rundt 14.500 kroner utbetalt i måneden. For leiligheten som han fikk tildelt av kommunen, må han betale 11.505 kroner i månedsleie. Strøm, nett og andre utgifter kommer i tillegg. – Husbanken brukte halvannen måned på søknaden min. Jeg endte med å få rundt 500 kroner i måneden, som er et meningsløst tall. Oslo kommune tar markedspris på leilighetene de leier ut, mens boutgiftstaket til Husbanken er på rundt 7.500 kroner. Det går jo ikke opp. – Alle politiske partier vil at flest mulig skal ut i arbeid, men for meg har det direkte negative økonomiske konsekvenser. I dag har jeg en bruttoinntekt på 19.351 kroner. Får jeg en inntekt som er noen hundrelapper høyere, mister jeg den statlige bostøtten som er grunnlaget for den kommunale støtten. Da må jeg tjene veldig mye hvis jeg skal få det til å gå rundt med den husleien jeg har. Sånn det fungerer i dag, er jeg låst fast i et utenforskap: Jeg kan ikke jobbe, selv om uføretrygden er utformet slik at jeg i prinsippet kan jobbe så mye jeg klarer. Jeg kan heller ikke delta på kulturaktiviteter i samfunnet fordi jeg har så lite penger igjen etter at jeg har betalt for hjemmet jeg bor i. Anonymkode: b6590...851 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 Det er helt tragisk!!! Anonymkode: 9d8d5...43a
Leo Skrevet 3. juli 2018 #4 Skrevet 3. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør alle på trygd flytte ut av Oslo for å overleve? Anonymkode: b6590...851 Det er i hvert fall det Oslo kommune signaliserer at de ønsker når de setter husleiene på boliger man skulle tro var beregnet på dem som ikke har mulighet til å kjøpe eller leie på egenhånd så høyt at de ikke har råd til å bo der. Nå er det selvfølgelig ingen menneskerett å bo sentralt på Oslo Vest, men hvis kommunen ikke ønsker at trygdede skal kunne bo der så bør de heller ikke eie og leie ut leiligheter der. Merkelig opplegg, men nok et eksempel på at den ene hånden ikke aner hva den andre gjør. 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #5 Skrevet 3. juli 2018 17 minutter siden, O.G. skrev: At kommunale boliger er billige er løgn. De var billige. Før i tiden. Han burde undersøke muligheten for å få kjøpt seg en liten ettroms med startlån og tilskudd fra kommunen istedenfor. Men ut av Oslo må han uansett. Heldigvis er det mange passende steder med slike leiligheter nær sentrumskjerner her og der. Anonymkode: 789c5...c3a 1
Example Skrevet 3. juli 2018 #6 Skrevet 3. juli 2018 Da bør man flytte ut av Oslo. Hvorfor på død og liv bo midt i den dyreste gryta når man ikke har råd? 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #7 Skrevet 3. juli 2018 3 minutter siden, Example skrev: Da bør man flytte ut av Oslo. Hvorfor på død og liv bo midt i den dyreste gryta når man ikke har råd? Det er da vel et politisk spørsmål som er større enn enkeltindividene her. Det er lett å si at alle med dårlig økonomi bare skal "flytte ut av Oslo", men vil vi virkelig ha norske storbyer som ikke har plass til folk med ulik bakgrunn, ulike livsførsler og som kan bo der uten å tjene fett? Det er jo tross alt ikke bare uføretrygda som ikke har råd til å bo i Oslo lenger. Gradvis har det blitt verre og verre for lavtlønnede, nyetablerte barnefamilier, aleneforsørgere, kunstnere og andre økonomisk ustabile grupper å finne seg et ålreit bosted der. Resultatet på sikt blir at byens diversitet blir ødelagt, det er kun én type mennesker (øvre middelklasse, folk med arv og overklasse) som kan bosette seg sentralt. Det er ikke spesielt positivt for en mangfoldig bykultur. Noe av meningen med en by er nettopp at det vrimler av ulike typer mennesker. Man bør lære av tendenser i andre store byer som f.eks. New York og London, som tidligere var spennende og innovative bysentrum, men som nå er blitt solgt ut til finanseliten i stadig større grad. Da er det bare rikfolk og turister igjen etterhvert. Det er det som skjer på sikt når boligpolitikken er usosial. Heller enn å bestandig be folk om å flytte et annet sted, så er det kanskje på tide å se på de økonomiske strukturene som bidrar til den negative tendensen, og prøve å minske de økonomiske forskjellene mellom folk? Anonymkode: 0f3b6...1e6 8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #8 Skrevet 3. juli 2018 15 minutter siden, Example said: Da bør man flytte ut av Oslo. Hvorfor på død og liv bo midt i den dyreste gryta når man ikke har råd? Er ikke kommunale leiligheter for vanskeligstilte? Anonymkode: b6590...851
Gjest GiftMann38 Skrevet 3. juli 2018 #9 Skrevet 3. juli 2018 18 minutter siden, Example said: Da bør man flytte ut av Oslo. Hvorfor på død og liv bo midt i den dyreste gryta når man ikke har råd? Helt enig. Går du på trygd så har du i det minste den fordelen at du ikke må bo i nærheten av en arbeidsplass.
Example Skrevet 3. juli 2018 #10 Skrevet 3. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da vel et politisk spørsmål som er større enn enkeltindividene her. Det er lett å si at alle med dårlig økonomi bare skal "flytte ut av Oslo", men vil vi virkelig ha norske storbyer som ikke har plass til folk med ulik bakgrunn, ulike livsførsler og som kan bo der uten å tjene fett? Det er jo tross alt ikke bare uføretrygda som ikke har råd til å bo i Oslo lenger. Gradvis har det blitt verre og verre for lavtlønnede, nyetablerte barnefamilier, aleneforsørgere, kunstnere og andre økonomisk ustabile grupper å finne seg et ålreit bosted der. Resultatet på sikt blir at byens diversitet blir ødelagt, det er kun én type mennesker (øvre middelklasse, folk med arv og overklasse) som kan bosette seg sentralt. Det er ikke spesielt positivt for en mangfoldig bykultur. Noe av meningen med en by er nettopp at det vrimler av ulike typer mennesker. Man bør lære av tendenser i andre store byer som f.eks. New York og London, som tidligere var spennende og innovative bysentrum, men som nå er blitt solgt ut til finanseliten i stadig større grad. Da er det bare rikfolk og turister igjen etterhvert. Det er det som skjer på sikt når boligpolitikken er usosial. Heller enn å bestandig be folk om å flytte et annet sted, så er det kanskje på tide å se på de økonomiske strukturene som bidrar til den negative tendensen, og prøve å minske de økonomiske forskjellene mellom folk? Anonymkode: 0f3b6...1e6 Joda, men samtidig synes jeg kanskje regningen blir litt vel stor for oss andre om vi skal betale for alt dette. Det er jo ikke akkurat gratis å sponse boliger til folk i de dyreste strøkene. Det presser jo prisene opp for andre grupper også. De som potensielt kanskje hadde hatt en mulighet til å betale for å bo der får ikke råd hvis kommunen går inn og kjøper opp boligene. 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. juli 2018 #11 Skrevet 3. juli 2018 (endret) . Endret 6. august 2018 av Herr Heftig
Leo Skrevet 3. juli 2018 #12 Skrevet 3. juli 2018 Men det er jo kommunen som har kjøpt leiligheten(e) og jeg antar de var ment for vanskeligstilte så hvorfor kritisere enkeltpersoner. Det må jo i så fall være kommunens boligpolitikk det er noe galt med. Og så må man jo bestemme seg for hvem man vil ha boende i bydelene og om kommunen skal fungere som en støttespiller for de som har det vanskelig eller opptre som en hvilken som helst annen eiendomsinvestor og utleier. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #13 Skrevet 3. juli 2018 Jeg jobber fullt og har ikke råd til å bo i Oslo. Hvem skal sponse meg? Anonymkode: afa3d...071 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #14 Skrevet 3. juli 2018 3 minutter siden, Example skrev: Joda, men samtidig synes jeg kanskje regningen blir litt vel stor for oss andre om vi skal betale for alt dette. Det er jo ikke akkurat gratis å sponse boliger til folk i de dyreste strøkene. Det presser jo prisene opp for andre grupper også. De som potensielt kanskje hadde hatt en mulighet til å betale for å bo der får ikke råd hvis kommunen går inn og kjøper opp boligene. Men et viktig prinsipp er jo at man skal integrere og spre trygdede rundt omkring i byen blant alle andre borgere. Det er ikke spesielt positivt for et samfunn om det å bli uføretrygdet (som mange blir av gode grunner, ulykker og så videre) betyr at man er henvist til randsoner av byen, mens bysentrum er fritt for alle syke, uføre og økonomisk uheldige. De fleste som har reist litt i Europa har jo sett hvordan det ender opp: store sosialblokk-ghettoer utenfor byen hvor ingen andre enn beboerne selv noen gang beveger seg. Jeg er for at kommunen skal tilby leiligheter rundt omkring i byens ymse bydeler, til en grei pris for brukerne, uten opphopninger. Jeg tror det er nødvendig at vi lever tett på andre i ulike livssituasjoner, og må forholde oss til dem som har det trangt økonomisk. Og samtidig arbeide politisk mot en mer sosial boligpolitikk for alle, som hindrer eiendomshaier å styre byen fullstendig og gjør prisene mer overkommelige for alle som vil bo i byen. Anonymkode: 0f3b6...1e6 5
Grandidosa83 Skrevet 3. juli 2018 #15 Skrevet 3. juli 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør alle på trygd flytte ut av Oslo for å overleve? https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2018/07/03/195412369/sosial-boligpolitikk-jeg-er-last-fast-i-et-utenforskap Anonymkode: b6590...851 Når jeg ser nedover svarene i denne tråden er jeg forsåvidt ikke uenig i at det skal være rom for flere enn de aller rikeste i storbyene osv.. men for å være helt ærlig er vel ikke dette den trygdede jeg synes mest synd på. Som tung rusmisbruker over flere år har han nok belastet samfunnet for mangfoldige millioner allerede, så da blir det litt krokodilletårer for min del når han nå skal grine på nesen for at vi ikke gir han muligheten til å bo midt i gryten med gode økonomiske forhold. Og for all del: kudos til mannen for å ha kvittet seg med rusen! 1
Leo Skrevet 3. juli 2018 #16 Skrevet 3. juli 2018 1 minutt siden, Grandidosa83 skrev: Når jeg ser nedover svarene i denne tråden er jeg forsåvidt ikke uenig i at det skal være rom for flere enn de aller rikeste i storbyene osv.. men for å være helt ærlig er vel ikke dette den trygdede jeg synes mest synd på. Som tung rusmisbruker over flere år har han nok belastet samfunnet for mangfoldige millioner allerede, så da blir det litt krokodilletårer for min del når han nå skal grine på nesen for at vi ikke gir han muligheten til å bo midt i gryten med gode økonomiske forhold. Og for all del: kudos til mannen for å ha kvittet seg med rusen! Har du lest artikkelen? Han er klar over at han ikke har råd og beklager seg ikke over det, men kan ikke takke nei fordi det da betyr at han også takker nei til å bli tildelt kommunal bolig på generelt grunnlag. På minstesats AAP er han også relativt sjanseløs på det private markedet. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #17 Skrevet 3. juli 2018 1 time siden, Example skrev: Da bør man flytte ut av Oslo. Hvorfor på død og liv bo midt i den dyreste gryta når man ikke har råd? Ja + at du kan spe på inntekten din med å jobbe litt. Det er fullt mulig å kombinere jobb + uføretrygd, så sant det er forenelig med diagnosen din. Kommer du over 0,4 G, blir du riktignok trukket noe,men du vil uansett sitte igjen med mer enn bare trygd. Prøv å se litt muligheter, og ikke bare syt. Jeg er selv ufør, så jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: f4093...e64
Example Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men et viktig prinsipp er jo at man skal integrere og spre trygdede rundt omkring i byen blant alle andre borgere. Det er ikke spesielt positivt for et samfunn om det å bli uføretrygdet (som mange blir av gode grunner, ulykker og så videre) betyr at man er henvist til randsoner av byen, mens bysentrum er fritt for alle syke, uføre og økonomisk uheldige. De fleste som har reist litt i Europa har jo sett hvordan det ender opp: store sosialblokk-ghettoer utenfor byen hvor ingen andre enn beboerne selv noen gang beveger seg. Jeg er for at kommunen skal tilby leiligheter rundt omkring i byens ymse bydeler, til en grei pris for brukerne, uten opphopninger. Jeg tror det er nødvendig at vi lever tett på andre i ulike livssituasjoner, og må forholde oss til dem som har det trangt økonomisk. Og samtidig arbeide politisk mot en mer sosial boligpolitikk for alle, som hindrer eiendomshaier å styre byen fullstendig og gjør prisene mer overkommelige for alle som vil bo i byen. Anonymkode: 0f3b6...1e6 Problemet er vel at for mange kommunale kjøp av leiligheter presser opp prisene, og det blir mer kamp om de boligene som nyetablerende og barnefamilier for eksempel kan ha råd til. Jeg forstår absolutt poenget ditt, men jeg tenkte mer på at det er unødvendig at f.eks. uføre på død og liv må bo i Oslo. I bo midt i gryta av Oslo er noe som koster, og mange av oss har ikke råd til det. Jeg kan heller ikke fatte at en person heller velger å leve på 3000 kroner i måneden etter husleie heller velger å gjøre det, enn å flytte et sted hvor leieprisene er langt, langt lavere, og fort kunne tredoblet kjøpekraften sin. Hva poenget med kommunale leiligheter er også når man tar slike blodpriser på leia, er for meg også et mysterium. Sannsynligvis i et forsøk på å flytte nye landsmenn fra øst til vest i byen, men de fleste innvandrere ønsker vel heller å bo i øst, til langt lavere priser. Ghettotilstandene kan man i stor grad unngå i Oslo, om man kutter ut offentlige ytelser til mennesker som velger å bo i hovedstaden. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #19 Skrevet 4. juli 2018 10 timer siden, Example skrev: Joda, men samtidig synes jeg kanskje regningen blir litt vel stor for oss andre om vi skal betale for alt dette. Det er jo ikke akkurat gratis å sponse boliger til folk i de dyreste strøkene. Det presser jo prisene opp for andre grupper også. De som potensielt kanskje hadde hatt en mulighet til å betale for å bo der får ikke råd hvis kommunen går inn og kjøper opp boligene. Det sjuke er jo at staten sponser for flere innvandrere. Har sykt mange i blokka her, og jeg bor på Oslo vest. Helt sinnsykt at det skal være så forskjell på norsk og innvandrer. Den norske stat opptrer rasistiske mot egen rase😕 Han trenger det like mye som de, men fordi han er fra Norge må han altså betale nesten 15.000! Anonymkode: 585d9...d4c 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #20 Skrevet 6. juli 2018 På Wednesday, July 04, 2018 den 1.42, AnonymBruker skrev: Det sjuke er jo at staten sponser for flere innvandrere. Har sykt mange i blokka her, og jeg bor på Oslo vest. Helt sinnsykt at det skal være så forskjell på norsk og innvandrer. Den norske stat opptrer rasistiske mot egen rase😕 Han trenger det like mye som de, men fordi han er fra Norge må han altså betale nesten 15.000! Anonymkode: 585d9...d4c Er ikke bare boliger som blir sponset for innvandrere. Kommunen jeg bor i sponser flere familier som kommer fra blant annet Afghanistan og Somalia for ett år eller to siden. De har nå ett par barn som går i barnehagen og på barneskolen. I tillegg til bolig og andre utgifter, så sponser kommunen faktisk taxi både til barnehagen og skolen. Samtidig som norske barn faktisk er nødt til å ta buss, eller bli fulgt av foreldrene. Men innvandrere får altså betalt drosje. Når sjåførene skal hente disse barna, så må de jo være med inn i barnehagen for å hjelpe med påkledning ettersom barns er alt for små til å klare alt sammen selv. Samtidig som taksameter surrer og går, så drosje-selskapene tjener jo selvfølgelig en del på denne praksisen..... Anonymkode: 4ab5a...7b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå