Gå til innhold

Barnebidrag når mor ikke har inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i dag barnebidrag beregnet med navs bidragsveileder. Min inntekt og samværsavtale er grei, men jeg har i det siste lurt på om det er riktig å bruke kr. 0,- på mors inntekt? Hun driver å kjemper med nav om å få uføretrygd, er sporadisk på diverse tiltak eller hos legen for å dokumentere diverse plager. Hva hun faktisk får inn på kontoen pr. Måned har jo ikke jeg innsyn i selvsagt. (Og jeg regner med jeg ikke får mer informasjon fra mor enn det som måtte passe henne)

Det jeg egentlig lurer på er skal mors inntekt skjønnsfastsettes, eller skal vi regne med kr. 0,-? Hun har tidligere jobbet deltid her og der i kiosk o.l. har ikke fullført vgs.

Har noen her uten utdanning eller særlig jobberfaring fått skjønnsfastsatt inntekt? I tilfelle hva landet det på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav henter vel inn opplysninger om hva mor har i inntekt fra skatteetaten? Er iallefall slik jeg har forstått det. Det gjelder vel far også. Inntekt og hvor mange døgn i året du har barnet

Anonymkode: 08636...556

AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo en eller annen inntekt? Jeg regner med AAP (høres sånn ut). Det skal også telles med. Hun har også kanskje overgangsstønad. Tilsammen blir det en god del i året.

Det beste her er å bare la NAV fastsette for dere. Da kan du også krysse av for at du ønsker at det skjønnsfastsettes, men er usikker på om blir gjort når mor har AAP eller lignende.

Anonymkode: f3ba7...4cb

• Liker 4
Skrevet

La NAV regne det ut. De får innsyn i hva slags inntekter og stønader hun har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun er ute av jobb pga sykdom, og ikke frivillig, vil nok inntekten hennes variere fram til en evt uføretrygd. Spørsmålet er jo da om hun er helt eller delvis ute av arbeidslivet?

Skjønnsfastsetteles brukes i hovedsak når en person frivillig går ned i inntekt, enten pga redusert stilling, utdanning o.l

Dersom du tar en beregning via nav, altså at de skal regne ut, vil det nok bli mest riktig da de har innsikt i hennes inntekt. Det koster dog rett over 1000 kr pr pers.

Anonymkode: 85f8f...6cb

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, Skiftenøkkel skrev:

Vi har i dag barnebidrag beregnet med navs bidragsveileder. Min inntekt og samværsavtale er grei, men jeg har i det siste lurt på om det er riktig å bruke kr. 0,- på mors inntekt? Hun driver å kjemper med nav om å få uføretrygd, er sporadisk på diverse tiltak eller hos legen for å dokumentere diverse plager. Hva hun faktisk får inn på kontoen pr. Måned har jo ikke jeg innsyn i selvsagt. (Og jeg regner med jeg ikke får mer informasjon fra mor enn det som måtte passe henne)

Det jeg egentlig lurer på er skal mors inntekt skjønnsfastsettes, eller skal vi regne med kr. 0,-? Hun har tidligere jobbet deltid her og der i kiosk o.l. har ikke fullført vgs.

Har noen her uten utdanning eller særlig jobberfaring fått skjønnsfastsatt inntekt? I tilfelle hva landet det på?

Hun har vel neppe null registrert bruttoinntekt. Hvis hun hadde det har hun sultet og bodd på gaten. Noe trygd mottar hun . Null bruttoinntekt har hun nok ikke. Det er forsøk på å lure deg. Forsøker hun dette vet du hvor du har henne. Nav kan innhente opplysninger om hennes bruttoinntekt. 

Får hun ikke trygd skulle hun ha jobbet. Det er vanlig å beregne 80 % av hva hun ville hatt i inntekt i forhold til udanning og  arbeidserfaring.  Det samme vil NAV gjøre hvis du gikk på loffen og ikke ville jobbe. 

Endret av Peter007
Skrevet

Takk for svar.

Det store spørsmålet er, hva er 80% inntekt for en uten utdanning eller erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville kontaktet nav og fått de til å regne ut bidrag. Koster ca 100kr på hver av dere, men er vel anvendte penger.

Tviler på at hun har 0kr i inntekt, noe form for inntekt må hun ha. Gjetter på aap.

Anonymkode: b10ed...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville kontaktet nav og fått de til å regne ut bidrag. Koster ca 100kr på hver av dere, men er vel anvendte penger.

Tviler på at hun har 0kr i inntekt, noe form for inntekt må hun ha. Gjetter på aap.

Siterer meg selv,

1000kr, ikke 100

AnonymBruker
Skrevet

On 7/3/2018 at 10:17 PM, Skiftenøkkel said:

Takk for svar.

Det store spørsmålet er, hva er 80% inntekt for en uten utdanning eller erfaring. 

En butikk kiosk, bensinstasjon, vaske - jobb. Men er hun på app ol gjelder selvfølgelig ikke skjønnsfasetting. Det kommer du ikke noen vei med. Det gjelder kun når man frivillig går ned i inntekt. AAP, uføretygd er ikke frivillig på den måten. 

Anonymkode: ca4be...9c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt horibelt at en som ikke evner å tjene til livets opphold for foreldreretten.. økonomi er er vesentlig- og har den ene foreldren inntekt som gjør at AS Norge ikke trenger å spytte inn tusenvis av kroner i husstanden burde det vært automatikk i at denne fikk omsorgen for barnet..

Anonymkode: f79f4...a4b

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er helt horibelt at en som ikke evner å tjene til livets opphold for foreldreretten.. økonomi er er vesentlig- og har den ene foreldren inntekt som gjør at AS Norge ikke trenger å spytte inn tusenvis av kroner i husstanden burde det vært automatikk i at denne fikk omsorgen for barnet..

Anonymkode: f79f4...a4b

Jeg håper virkelig ikke vi kommer så langt i denne pengegaloppens verden at penger skal være avgjørende for foreldrerett! 

• Liker 3
Skrevet

Sønnen vår har hoved omsorgen for to barn og bidrag fastsatt av NAV.  Mor har barna annen hver helg.  Hun er ikke i arbeid og har lav inntekt. 

Han mottar litt over 3000 kr i bidrag for begge pr. måned, altså ca. 1500 kr barn. 

Skrevet

Jeg vet ikke hva hun har. 

Har lyst til å la nav regne på det, lenge siden vi har justert bidraget. Men er litt redd det ødelegger "freden" om det blir et lavere beløp. Som jeg er nok så sikker på at det blir.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 8.7.2018 den 20.42, Skiftenøkkel skrev:

Har lyst til å la nav regne på det, lenge siden vi har justert bidraget. Men er litt redd det ødelegger "freden" om det blir et lavere beløp. Som jeg er nok så sikker på at det blir.

Får hun ikke trygd skulle hun ha jobbet. Det er vanlig å beregne 80 % av hva hun ville hatt i inntekt i forhold til udanning og  arbeidserfaring.  Det samme vil NAV gjøre hvis du gikk på loffen og ikke ville jobbe. 

Skrevet
På 8.7.2018 den 20.42, Skiftenøkkel skrev:

Det er nå pinglete av deg og ikke ta et oppgjør med barnas mor. Forklare henne at begge foreldrene plikter forsørge etter evner. 

Per i dag evner hun mer siden hun IKKE er ufør. Hun får ekstra som ufør for barn hun har bosted på.

Det enkleste for deg er å sende alt til NAV.  Krav om at hun regnes 80 % I arbeid ettertidligere arbeid. Du betaler ca kr 1000 for uregningen. Det skal mor betale. Lettvint og greit så blirdet kanskje mer riktig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...