Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En på jobb som slo meg i trynet

Er dette en arbeidsskade? Er dette dårlig HMS? I såfall bør jeg ta dette med verneombud eller HR avdelingen?

Anonymkode: 69c5a...7fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kollega eller en pasient av noe slag? Det må meldes inn ja, har dere ingen HMS-ansvarlig? Jeg ble banket opp av noen kunder etter jobb og det ble meldt inn asap. Fikk voldsofffererstatning og alt. Regner med du har en forsikring via jobb?

Anonymkode: 12ddc...43b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvem som gjorde det med tanke på prosessen videre. Var det en pasient/bruker etc. som er pasient eller bruker på noen form for institusjon for psyksisk syke eller vanskeligstilt av noe slag, så er det dessverre slikt som kan skje. Da tar du kontakt med din leder og HMS ansvarlig. Avhengig av pasientens oppførsel ellers, så må det muligens også skrives rapport, eksempelvis hvis denne voldelige oppførselen er ny hos pasienten.

Er det en kunde i en butikk/kontro/annet lokale (ikke pasient eller bruker), så er det mer alvorlig i mine øyne. Da må du melde det til HMS ansvarlig og til politi og vurdere anmeldelse.

Var det en kollega, så meldes det til HMS-ansvarlig og nærmeste leder. Man kan evt. vurdere anmeldelse, og i noen tilfeller tar bedriften/orgnisasjonen selv ut anmeldelse når en ansatt bruker vold mot en annen. 

Anonymkode: 08fbe...b58

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her, det var en kollega

Anonymkode: 69c5a...7fb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var en kollega så tar du det med leder eller verneombud. Gjerne begge. På min jobb hadde den som slo fått sparken.( Det har skjedd før..)

Anonymkode: efc40...59e

• Liker 14
Skrevet

Viktig å gjøre som de har nevnt ovenfor. Dette må rapporteres og følges opp på jobb. Om det er en politisak får du vurdere selv.

Jeg var i en bilulykke for ikke lenge siden, og min jobb fikk også rapport. De vil gjerne ha det på det rene. Så kan man gå videre. 

God bedring til kropp og sjel, Ts.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når det gjelder at det «kan» bli konflikt, er det vel høyst sannsynlig en konflikt allerede. Ellers ville det neppe blitt utdelt slag, mener jeg. 

Du sier fra til sjefen, du fyller ut avviksmelding, du får leder til å fylle ut yrkesskademelding, og du melder kollegaen din til politiet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du gir selvflølgelig beskjed til leder, deretter hadde jeg anmeldt. Vold er ikke greit. 

Anonymkode: 4946b...66e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på hvem som gjorde det med tanke på prosessen videre. Var det en pasient/bruker etc. som er pasient eller bruker på noen form for institusjon for psyksisk syke eller vanskeligstilt av noe slag, så er det dessverre slikt som kan skje. Da tar du kontakt med din leder og HMS ansvarlig. Avhengig av pasientens oppførsel ellers, så må det muligens også skrives rapport, eksempelvis hvis denne voldelige oppførselen er ny hos pasienten.

Er det en kunde i en butikk/kontro/annet lokale (ikke pasient eller bruker), så er det mer alvorlig i mine øyne. Da må du melde det til HMS ansvarlig og til politi og vurdere anmeldelse.

Var det en kollega, så meldes det til HMS-ansvarlig og nærmeste leder. Man kan evt. vurdere anmeldelse, og i noen tilfeller tar bedriften/orgnisasjonen selv ut anmeldelse når en ansatt bruker vold mot en annen. 

Nei, nei og nei. Dette er ikke noe man godtar, selv i psykiatrien - og holdningen du viser kan være veldig skadelig for et arbeidsmiljø. Uavhengig av pasientens psykiske helse kan dette utløse både voldsoffererstatning og yrkesskadeerstatning, og det skal skrives et detaljert avvik om hendelsen. Jeg har lang fartstid i tung psykiatri, hvor pasienter er voldelig mot oss til stadighet. Det er IKKE noe som skal feies under teppet med «det er slikt som kan skje». Skade skal meldes til NAV, det skal skrives avvik og grove tilfeller skal politianmeldes. Dette skal på administrativt plan behandles på akkurat samme måte som om helsepersonell på sykehus blir slått ned av en klar og oppegående person. Psykososialt takles det selvsagt på en annen måte, men i forhold til alle de administrative oppgavene i etterkant er det akkurat det samme. Nå gjelder jo ikke dette TS, men greit å vite likevel.

Anonymkode: 6abd7...822

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei og nei. Dette er ikke noe man godtar, selv i psykiatrien - og holdningen du viser kan være veldig skadelig for et arbeidsmiljø. Uavhengig av pasientens psykiske helse kan dette utløse både voldsoffererstatning og yrkesskadeerstatning, og det skal skrives et detaljert avvik om hendelsen. Jeg har lang fartstid i tung psykiatri, hvor pasienter er voldelig mot oss til stadighet. Det er IKKE noe som skal feies under teppet med «det er slikt som kan skje». Skade skal meldes til NAV, det skal skrives avvik og grove tilfeller skal politianmeldes. Dette skal på administrativt plan behandles på akkurat samme måte som om helsepersonell på sykehus blir slått ned av en klar og oppegående person. Psykososialt takles det selvsagt på en annen måte, men i forhold til alle de administrative oppgavene i etterkant er det akkurat det samme. Nå gjelder jo ikke dette TS, men greit å vite likevel.

Jeg synes dette var greit å vite, takk :) Helt grusomt hvis dette er noe man "må regne med"

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke at det er noe som skal feies under teppet, men at det er slikt som kan skje. Selvfølgelig skal man følge arbeidsplassens reglement for innrapportering, men det er temmelig åpenbart at man har høyere risiko for å bli utsatt for vold dersom man til daglig jobber med pasienter under tungt psykiatrisk regime, enn f. eks. friske personer i en annen sammenheng, det sier seg egentlig selv. Når man velger visse typer yrker, det være seg helsepersonell som håndterer alvorlig psykisk syke mennesker, fengeselsbetjenter, politi etc. må man være inneforstått med at voldsrisikoen er høyere i denne typen yrker, enn f. eks. vanlig kontorrelatert yrke. Det betyr ikke at man feier det under teppet hvis det skjer, men at man som arbeidstaker må være inneforstått med risikoen, like mye som en yrkessjåfør må være inneforstått med risikoen for trafikkrelatert skade er høyere for han/henne enn en vanlig bilist, av den enkle grunn at han/hun ferdes mye oftere i trafikken. 

Skrevet
4 minutter siden, Ginavn skrev:

Jeg synes dette var greit å vite, takk :) Helt grusomt hvis dette er noe man "må regne med"

Hadde vært drøyt å måtte regne med at det blir wrestling show liksom ;) 

oh ye this is totally normal

image.png

Skrevet
1 minutt siden, Gent82 skrev:

Hadde vært drøyt å måtte regne med at det blir wrestling show liksom ;) 

oh ye this is totally normal

image.png

Haha :)

Neida, tenker mer i retning av å bli slengt i veggen av en ustyrlig pasient skal være en del av jobben. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ginavn skrev:

Neida, tenker mer i retning av å bli slengt i veggen av en ustyrlig pasient skal være en del av jobben. 

Det er jo en del av jobben! Dvs. ikke noe man regner med skjer til vanlig, men risikoen for at det skjer er jo høyere hvis man faktisk jobber for en institusjon med tunge, psykiatriske pasienter enn i en vanlig kontorjobb. Skal man ha et risikoyrke, enten det er helsepersonell som jobber med syke og utagerende pasienter, politi, militær eller noe annet som er relativt risikofylt, så kan man ikke lyve for seg selv. Man jobber selvfølgelig forebyggende hele veien for å unngå det, men risikoen er der hele tiden. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ginavn skrev:

Altså det er jo på én måte noe du må regne med i den typen jobb til en viss grad, men det skal tas alvorlig og prosedyrer skal følges - og man har like stor rett til å anmelde og å få erstatning ved skade. Det skal følges opp og tas til etterretning, osv. Jeg mener at det skal ikke avfeies med «det burde du regnet med når du begynte» 😛 Det skal heller ikke avfeies med «men stakkar, hn er jo så syk». Ja, sistnevnte er en reell «unnskyldning», men du har krav på å ikke bli utsatt for vold på jobb. Og du har like så krav på oppfølgning og evt erstatning hvis det skjer :)  For aggresive og voldelige pasienter skal det være rutine for atferdshåndtering, som fastvakt, at man alltid er to osv. Dette SKAL arbeidsgiver ha på plass! 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke at det er noe som skal feies under teppet, men at det er slikt som kan skje. Selvfølgelig skal man følge arbeidsplassens reglement for innrapportering, men det er temmelig åpenbart at man har høyere risiko for å bli utsatt for vold dersom man til daglig jobber med pasienter under tungt psykiatrisk regime, enn f. eks. friske personer i en annen sammenheng, det sier seg egentlig selv. Når man velger visse typer yrker, det være seg helsepersonell som håndterer alvorlig psykisk syke mennesker, fengeselsbetjenter, politi etc. må man være inneforstått med at voldsrisikoen er høyere i denne typen yrker, enn f. eks. vanlig kontorrelatert yrke. Det betyr ikke at man feier det under teppet hvis det skjer, men at man som arbeidstaker må være inneforstått med risikoen, like mye som en yrkessjåfør må være inneforstått med risikoen for trafikkrelatert skade er høyere for han/henne enn en vanlig bilist, av den enkle grunn at han/hun ferdes mye oftere i trafikken. 

Da misforstod jeg deg litt :) beklager. Jeg er bare litt på høgget fordi voldsbruk i psykiatrien er så vanvittig underrapportert, og kan utgjøre en enorm belastning for de ansatte når arbeidsplassen avfeier voldsbruk med «stakkar, de er jo syke». Ja, det er de, og det må vi ha forståelse for - men det skal ikke gå ut over den ansattes rettigheter. Kjenner en som ble 60% ufør pga skade etter vold på jobb - og det ble ikke meldt avvik en gang fordi «dette burde hun regne med». Dette er dog noen år siden, og jeg håper verden går fremover :) 

ikke meningen å kuppe tråden, ts, beklager!

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, Ginavn skrev:

Skjønner ;) 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også jobbet lenge innen psykiatri og er helt enig med deg ! Vold er vold!det får kanskje ikke de samme konsekvensene for voldsutøver som hos "sinnsfriske" men den som har blitt utsatt for vold har jo samme rettigheter som andre. Blir noen ganger sjokkert over disse holdningene . 

Ts, meld fra til leder, skriv hms avvik og politianmeld. 

Anonymkode: 84de9...f18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i somatikken, er blitt slått, sparket, bitt, klort, spyttet på og truet. Det er aldri anmeldt, selv om politiet må komme og kontrollere pasienten, det er heller aldri meldt videre. Pasientene kan miste tillitt til systemet er svaret. Og kommer det tung psykiatri, gjerne fra lukket avdeling, så følger ofte ikke personalet med for pasienten "er så grei". Så jodda, det aksepteres hver eneste dag. 

Anonymkode: 4946b...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...