AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Hva hjelper det med oppjustering av satser i mai, når prisene økes så mye i juli og februar at uføre i praksis går i tap økonomisk? Er det kun kosmetisk justering for at det ikke skal se så ille ut på papiret? Norsk mat er dyrt nok. Anonymkode: 3fc1c...444 8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva hjelper det med oppjustering av satser i mai, når prisene økes så mye i juli og februar at uføre i praksis går i tap økonomisk? Er det kun kosmetisk justering for at det ikke skal se så ille ut på papiret? Norsk mat er dyrt nok. Anonymkode: 3fc1c...444 Hvis man er prisbevisst og planlegger så er ikke mat dyr i Norge. Anonymkode: 5416b...9de 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #3 Skrevet 3. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er prisbevisst og planlegger så er ikke mat dyr i Norge. Anonymkode: 5416b...9de All verdens planlegging nytter ikke dersom matbudsjettet er strammet inn fra før. Anonymkode: 3fc1c...444 14
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. juli 2018 #4 Skrevet 3. juli 2018 Hva for noe? Prisvekst kommer jo uansett. Så justering av trygdene tar jo unna hele eller deler av den. Å brke begrepet kosmetisk impliserer at det ikke har noen virkning.
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. juli 2018 #5 Skrevet 3. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: All verdens planlegging nytter ikke dersom matbudsjettet er strammet inn fra før. Anonymkode: 3fc1c...444 Flytt til billigere bolig da.
Slarti Skrevet 3. juli 2018 #6 Skrevet 3. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: All verdens planlegging nytter ikke dersom matbudsjettet er strammet inn fra før. Anonymkode: 3fc1c...444 Vet glad du har norsk uføre. Er ikke i alle land man er garantert penger uten å jobbe for det. Ta USA for eks. Er man ufør der sliter man ikke bare med å skaffe mat 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #7 Skrevet 3. juli 2018 Mat er ikke dyrt i Norge hvis man bare er fornuftig og planlegger innkjøp og bruk, Norge er blandt de landene der innbyggerne bruker minst prosentvis andel av inntekten på mat. Prisvekt finnes i alle sammfunn, inntektsøkningen din er ment å dekke økning på andre utgifter. Men det er klart du må syte litt, hva annet skal du ta deg til. Anonymkode: e7aa8...a4e 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #8 Skrevet 3. juli 2018 Synes du klager sjukt, TS. Kjøp mer bønner og tunfisk, herregud hva er problemet ditt! Anonymkode: e90f9...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #9 Skrevet 3. juli 2018 1 minutt siden, Herr Heftig skrev: Flytt til billigere bolig da. Mange bor allerede så billig som det går an. Dere angriper problemet feil. Den som allerede har strammet inn beltet til innerste hull har ikke mulighet til å stramme inn mer. Med matbudsjett på 1500, boutgifter på 5-6000, lege medisin og behandling på 7-8000 er det ikke mer å ta av for svært mange. Anonymkode: 3fc1c...444 28
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #10 Skrevet 3. juli 2018 3 minutter siden, Slarti skrev: Vet glad du har norsk uføre. Er ikke i alle land man er garantert penger uten å jobbe for det. Ta USA for eks. Er man ufør der sliter man ikke bare med å skaffe mat Slik vinkling på diskusjon er unødvendig og angår ikke tema. Anonymkode: 3fc1c...444 17
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #11 Skrevet 3. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange bor allerede så billig som det går an. Dere angriper problemet feil. Den som allerede har strammet inn beltet til innerste hull har ikke mulighet til å stramme inn mer. Med matbudsjett på 1500, boutgifter på 5-6000, lege medisin og behandling på 7-8000 er det ikke mer å ta av for svært mange. Anonymkode: 3fc1c...444 Synd at så mange av Norges befolkning er for evneveike og empatiløse til å skjønne dette. Anonymkode: f76b1...ea7 16
Slarti Skrevet 3. juli 2018 #12 Skrevet 3. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slik vinkling på diskusjon er unødvendig og angår ikke tema. Anonymkode: 3fc1c...444 Da kan jeg vinkle på en annen måte. Enkelte jeg kjenner som er uføre har faktisk mer penger igjen på konto ved neste utbetaling en hva jeg hadde i min tidligere jobb hvor jeg jobber 130 prosent. Dere får penger fra andre sine skattepenger. Dvs folk med vanlige jobber. Folk som tjener flere mill i året får skattelette hvert år av Frp og høyre som man kunne brukt på andre ting. Det er faktisk surt å oppleve at jeg som holdt på å jobbe meg syk hadde mindre å leve for en ei venninne på ung uføre som aldri har jobbet en dag i sitt liv. Kommunal bolig. Trygd og bostøtte. Hun hadde høyere levestandard en hva jeg hadde selv om jeg jobbet 10-12 timer hver dag. Så jeg synes ikke synd på økonomien til uføre når det fins så mange måter å få hjelp på når man er uføre 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #13 Skrevet 3. juli 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er prisbevisst og planlegger så er ikke mat dyr i Norge. Anonymkode: 5416b...9de 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mat er ikke dyrt i Norge hvis man bare er fornuftig og planlegger innkjøp og bruk, Norge er blandt de landene der innbyggerne bruker minst prosentvis andel av inntekten på mat. Prisvekt finnes i alle sammfunn, inntektsøkningen din er ment å dekke økning på andre utgifter. Men det er klart du må syte litt, hva annet skal du ta deg til. Anonymkode: e7aa8...a4e Merkelig at dere sier dette, for i Europa er det kun Sveits som har dyrere mat enn Norge. Anonymkode: 21d10...72b 10
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #14 Skrevet 3. juli 2018 14 minutter siden, Slarti skrev: Vet glad du har norsk uføre. Er ikke i alle land man er garantert penger uten å jobbe for det. Ta USA for eks. Er man ufør der sliter man ikke bare med å skaffe mat Hvem har noensinne innbilt seg at man får penger uten å jobbe for det i alle land? Det må isf være en svært uopplyst person. Anonymkode: e0191...4e8 1
Slarti Skrevet 3. juli 2018 #15 Skrevet 3. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at dere sier dette, for i Europa er det kun Sveits som har dyrere mat enn Norge. Anonymkode: 21d10...72b Om man ser på pris på mat i forhold til median inntekt så er det ikke dyrt i Norge. (ikke gjennomsnittlig inntekt da det er median ssb bruker) Mange land i Europa du må jobbe flere timer for å kjøpe mat en i Norge. 5
SesameStreet Skrevet 3. juli 2018 #16 Skrevet 3. juli 2018 Jeg husker at under en OL-sending (?) så ble det snakket om at uføre i det landet måtte bo på gaten. De gikk rundt med handlevogner, gravde opp mat av søppelkasser, sov under åpen himmel og så helt forferdelig ut. Det gjorde inntrykk. På den tiden så var jeg 10-11 år, og jeg klarer ikke å føle med når det snakkes om at uføretrygdet får liten kjøpekraft. Jeg tenker at det bunner i utakknemlighet. Hva hvis vi ikke fikk uføretrygden? Hva skulle du gjort da? Hva skulle du spist? Hvor skulle du sovet? Norge er helt fantastisk, for et land som ivaretar sine beboere på den måten. 12
abc123detvardet Skrevet 3. juli 2018 #17 Skrevet 3. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med matbudsjett på 1500 Går jo fint å leve på 1500 i måneden da. 1
SesameStreet Skrevet 3. juli 2018 #18 Skrevet 3. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at dere sier dette, for i Europa er det kun Sveits som har dyrere mat enn Norge. Anonymkode: 21d10...72b Som sagt over så må du se ikke se deg blind på prisene, men sammenligne med lønnsinntektene i de landene. Norge har et ekstremt høyt lønnsnivå i forhold til mange land i Europa og prisene deretter. Vi bruker en veldig liten del av inntekten på lønn i forhold til veldig mange land. Vi har det rett og slett for godt, noe som medfører sutring over helt absurde ting. 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. juli 2018 #19 Skrevet 3. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Mange bor allerede så billig som det går an. Dere angriper problemet feil. Den som allerede har strammet inn beltet til innerste hull har ikke mulighet til å stramme inn mer. Med matbudsjett på 1500, boutgifter på 5-6000, lege medisin og behandling på 7-8000 er det ikke mer å ta av for svært mange. Anonymkode: 3fc1c...444 hvordan man skal klare å bruke så mye på lege, medisin og behandling i måneden må du nesten forklare nærmere. Ordningen med blå resept fungerer jo slik at medisiner med høy nytteverdi blir inkludert i egenandelstak 1. Og man kan i tillegg søke om å få noen ting som egentlig ikke er på blå respet på blå resept med begrunnelse om at man har dårlig råd.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #20 Skrevet 3. juli 2018 2 minutter siden, abc123detvardet skrev: Går jo fint å leve på 1500 i måneden da. Det blir jo mindre og mindre for hver gang matprisene øker. I praksis er 1500 max 1000. Anonymkode: 3fc1c...444 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå