Gå til innhold

Å komme hjem til skittent hus etter ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemor her..

Har en stesønn som skal være hjemme alene i en uke i sommer. I fjor var samme greia, men i to uker. Etter eget ønske begge gangene. Da fikk han en liste med det han skulle gjøre før vi kom hjem (støvsuge, tørke av benken, vaske badet, ta ut søppel. ikke mye arbeid og noe Hokus Pokus) 

Da vi kom hjem hadde han ikke engang løftet kjøkkenkluten. Huset var ryddig, men det var skittent (jeg vasket det før vi dro) og bar preg av at sko hadde vert brukt inne. Han argumenterte med at han hadde vert hjemme å jobbet og vi hadde vert på ferie. Derfor kunne vi vaske etter han.

Hva bør vi si for at han denne gangen skal gjøre det han får beskjed om? Han var veldig positiv til listen før vi dro sist. Så vi skjønte ingenting da vi kom hjem.

Jeg orker ikke å komme hjem til skittent hus denne gangen.

Anonymkode: 43c03...4a7

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stemor her..

Har en stesønn som skal være hjemme alene i en uke i sommer. I fjor var samme greia, men i to uker. Etter eget ønske begge gangene. Da fikk han en liste med det han skulle gjøre før vi kom hjem (støvsuge, tørke av benken, vaske badet, ta ut søppel. ikke mye arbeid og noe Hokus Pokus) 

Da vi kom hjem hadde han ikke engang løftet kjøkkenkluten. Huset var ryddig, men det var skittent (jeg vasket det før vi dro) og bar preg av at sko hadde vert brukt inne. Han argumenterte med at han hadde vert hjemme å jobbet og vi hadde vert på ferie. Derfor kunne vi vaske etter han.

Hva bør vi si for at han denne gangen skal gjøre det han får beskjed om? Han var veldig positiv til listen før vi dro sist. Så vi skjønte ingenting da vi kom hjem.

Jeg orker ikke å komme hjem til skittent hus denne gangen.

Om han ikke oppfyller kravene er det siste gang han får være alene hjemme. Da trenger han barnevakt.

Eller oppføre seg voksent og moden og gjøre pliktene sine.

Hans valg.

AnonymBruker
Skrevet

Du, her har du luksusen av at du ikke er mor :) Du trenger ikke si noe. Du kan overlate hele den greia til mannen din, og er det ikke vasket, vel, da må mannen ta opp etter sin sønn. 

Noen goder har man som steforeldre :) 

Anonymkode: a9123...10e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere slipper ikke unna husarbeid resten av året når dere jobber, ingen grunn til at han skal slippe unna nå. Skal han få tilliten med å være hjemme alene må han ta ansvaret som følger med, det inkluderer renhold. Vil han ikke det får han betale for et eget sted å bo hvor dere slipper konsekvensene med at han ikke vasker etter seg. Enkelt og greit.

Anonymkode: 6b444...cdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, her har du luksusen av at du ikke er mor :) Du trenger ikke si noe. Du kan overlate hele den greia til mannen din, og er det ikke vasket, vel, da må mannen ta opp etter sin sønn. 

Noen goder har man som steforeldre :) 

Jo.. jeg vasket ikke da vi kom hjem. Min samboer skulle egentlig direkte på jobb etter sist ferie, men måtte bli igjen hjemme å vaske etter sønnen sin.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alder på stesønnen er relevant, dersom han er myndig er det bare å gi beskjed om at dersom det ikke er vasket når dere kommer hjem, får han for ettertiden ikke være alene hjemme og må neste sommer finne seg et annet husvære når dere skal på ferie. Så må mannen ta vaskejobben om det ikke funker denne gang. 

Anonymkode: f3cfe...f99

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Jo.. jeg vasket ikke da vi kom hjem. Min samboer skulle egentlig direkte på jobb etter sist ferie, men måtte bli igjen hjemme å vaske etter sønnen sin.

Hvor gammel er han forresten?

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er straks 18.

AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg synes nå ikke det blir riktig at mannen skal vaske etter sønnen, det kan da en voksen eller halvvoksen person gjøre selv.

Om han ikke har gjort det til dere kommer hjem får han gjøre det etterpå.

Anonymkode: 06d51...e98

Skrevet

Hvor gammel er han?

En ting er at han ikke "gadd" å vaske, men den unnskyldningen om at dere har vært på ferie og han har jobbet viser total mangel på respekt....

Neste gang får han ikke være hjemme alene, nå har han brutt tilliten to ganger! Enten får han bli med på ferie eller så får han være et annet sted! (mor/besteforeldre/onkel, hva vet jeg...)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han var hjemme fra jobb for å vaske etter sønnen sin? Han tok en ekstra fridag uten lønn da (eller egenmeldingsdag med lønn?)?

Anonymkode: b7d20...60a

AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg synes nå ikke det blir riktig at mannen skal vaske etter sønnen, det kan da en voksen eller halvvoksen person gjøre selv.

Om han ikke har gjort det til dere kommer hjem får han gjøre det etterpå.

Anonymkode: 06d51...e98

Helt enig.. Men som en skriver så fint over her... Faren sin jobb.. Sist var gutten bortreist den helgen vi kom hjem, så far måtte ta det

Skrevet

Aha, dere har ikke reist enda denne gangen nei.... Leste litt fort....

Far får sette hardt mot hardt! Forlange! Og dersom det ser ut som et grisehus når dere kommer hjem, kommer far til å gå ved siden av ham fra rom til rom mens han vasker og støvsuger umiddelbart etter at dere har kommet hjem. Pluss at han ikke får være alene i huset deres etter det....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I  så fall burde  sønnen betalt sin far for vaskingen, i timelønn for det far gikk glipp av ved å ikke dra på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han var hjemme fra jobb for å vaske etter sønnen sin? Han tok en ekstra fridag uten lønn da (eller egenmeldingsdag med lønn?)?

Han driver selv, og ville på jobb for å se hvordan det hadde gått når han var borte

Gjest BearMama
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten er straks 18.

Hvor lenge skal han bo hjemme?

Og om ting ikker gjort så må gutten vaske når dere kommer hjem.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da sier vel det sitt om hvordan oppdragelsen av denne sønnen er. At far er så lite far at han velger å vaske selv, fremfor å sette den nesten voksne sønnen til jobben han hadde avtalt, gjør at jeg tror du bare må innfinne deg med at slik blir det i år også. Og da står tipset mitt enda, ikke involver deg, så lenge du får rent hus, så får far og sønn ordne opp seg i mellom. (Og ta litt ekstra tak i slik oppdragelse om dere har felles barn, siden far tydeligvis er helt ubrukelig når det gjelder å kreve resulteter)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men da sier vel det sitt om hvordan oppdragelsen av denne sønnen er. At far er så lite far at han velger å vaske selv, fremfor å sette den nesten voksne sønnen til jobben han hadde avtalt, gjør at jeg tror du bare må innfinne deg med at slik blir det i år også. Og da står tipset mitt enda, ikke involver deg, så lenge du får rent hus, så får far og sønn ordne opp seg i mellom. (Og ta litt ekstra tak i slik oppdragelse om dere har felles barn, siden far tydeligvis er helt ubrukelig når det gjelder å kreve resulteter)

Det ble jo en krangel mellom oss dette.. Jeg sa til min samboer at han ikke fikk lov til å dra på jobb før huset var rent.  Så det ble jo dårlig stemning.. Gutten var bortreist for helgen da vi kom hjem, og jeg orket ikke skittent hus hele helgen for at han skulle vaske selv.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OMG du tuller? Jaja-får se når dine barn er17-18 da, hvor flinke de er til å holde seg til listen...

Anonymkode: ade51...ba9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av... 

ingen fester, huset sto og var ryddig, og du oppfører deg som om dette er fullstendig uakseptabelt

Anonymkode: 2730e...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...