Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forvirret angående en internett-venn som har endret seg de siste årene. Dette blir usammehengende, for jeg skjønner ikke hva som skjer, jeg skriver bare ned hvordan hun er og har vært.

Jeg kom i kontakt med en dame i 2011, på et utenlandsk forum. Vi begynte å sende mail til hverandre, og så chatte på facebook. Vi hadde mye felles og mye å snakke om, felles interesser i film og kunst blant annet, fikk mye intern humor og i det hele tatt god kontakt. Hun var positiv og morsom (tror jeg da, om jeg husker henne rett nå..?), og vi har også en felles venninne som vi startet en fb-gruppe sammen med kun for oss tre.
Nå de siste par årene har hun endret seg helt. Hun har kun postet negative ting på fb, det går for det meste i hvor forferdelig Trump er (hun er fra USA), eller hun klager over hvor fælt hun har det. Hun snakket mye om seg selv før også, men nå er det blitt ekstremt, og alt er klagende/negativt.
Hun oppdaget for et par år siden at mannen hennes er narsissist (iallefall ifølge henne, jeg har jo aldri møtt han). Og samtidig at hun ble misbrukt som barn, noe hun hadde glemt/fortrengt. Hun har virkelig gravd seg ned i dette, eller det har trukket henne ned. Hun har prøvd å gå til ulike behandlere men ingenting funker, hun liker ingen.
Jeg husker også at hun kom i konflikt med "alle" på det forumet vi møttes på, og hun har ingen venner i det virkelige livet. Hun hadde en nabo som venn, men nå er hun narsissist også...? Jeg har hatt kontakt med denne naboen, ikke vennskapelig men angående noe rent praktisk, og får ikke dårlig inntrykk av henne. Jeg kan ikke diskutere henne med venninnen min bak hennes rygg, men har et par ganger i det siste fått meldinger som venninnen min har skrevet til henne for å "bryte" med henne, og jeg skjønner ikke helt hva det er hun skriver en gang. Det er som hun lever i en virkelighet jeg ikke forstår.
Hun postet mye en stund om at hun var traumatisert, hadde "complex trauma", PTSD, at hun hadde blitt seksuelt misbrukt osv...før hun gikk over til å poste om Trump nå i det siste. Hun skrev til meg på PM at hun ble "re-traumatisert" når Trump ble valgt.
Det er ingen som kommenterer på postene hennes på fb, og det har det ikke vært så lenge jeg har kjent henne. Dette er nok fordi folk blir leie fordi hun poster kontinuerlig i perioder. Jeg har måttet skjule henne fra feeden min, for jeg orker ikke 10 poster/dag om Trump eller et eller annet annet hun har hengt seg opp i som er negativt. Hun har også postet mye av kunsten sin, og er opprørt over at folk ikke kjøper noe, det legger hun heller ikke skjul på i postene, så man får dårlig samvittighet av å se dem. Er nok mange som har skjult feeden hennes...
Hun har vel alltid vært sånn at hun har hengt seg opp i fortiden og har skrevet om ting som har skjedd før om og om igjen.
De siste to årene har jeg flere ganger tenkt fra ting hun har skrevet til meg at hun kanskje er litt sinnsforvirret, jeg vet ikke om jeg la merke til det før.

Vel, iallefall...jeg får ikke noen sammenheng i dette, jeg klarer liksom ikke danne meg et bilde av  hva som har skjedd. Jeg har jo ikke kjent henne i det virkelige livet, og heller ikke over lang tid, så jeg mangler biter i puslespillet pga det.
Jeg orker nesten ikke forholde meg til henne, for både på veggen hennes og på PM er det nå bare lange tirader om hvor fælt alt er, på feeden handler det om Trump/nyheter, og på PM om henne selv. Det er så tungt å forholde seg til, og hva skal jeg skrive? Jeg har sluppet opp for ting å si til henne, og jeg kjenner at sympatien er tynnslitt. Jeg blir rett og slett deprimert av henne.

Er det noen som har opplevd noe lignende, eller får en følelse av denne damen? Er hun psykisk syk? Dumt spørsmål egentlig, det må hun jo være... Hun fortalte også at mannen hennes ville legge henne inn på psykiatrisk en stund før jeg ble kjent med henne, og jeg trodde det var han det var noe galt med, men kanskje det virkelig var henne...

Jeg orker ikke ha noe særlig kontakt med henne nå og føler meg slem som har så lite medfølelse med henne. Hun har det jo veldig dårlig, og jeg kan jo ikke kutte henne ut bare pga det. Hva hadde dere gjort?

Jeg skrev om henne en gang før her også, da postet hun kontinuerlig om hvordan det var å ha PTSD. Skulle ønske jeg fant innlegget for jeg skulle gjerne visst når det var jeg skrev det. Vet det er noen som har klisterhjerne her så kanskje noen husker tråden.

Anonymkode: d8807...3e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres svært psykisk syk ut, ja. I denne situasjonen syns jeg det er helt greit å velge og skjerme seg selv ved å kutte henne ut. Det er ingenting du kan gjøre for å reelt hjelpe henne og da er det bare destruktivt at du skal bli nedstemt av å ha henne på sosiale medier.

Anonymkode: 75f34...f00

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hun høres svært psykisk syk ut, ja. I denne situasjonen syns jeg det er helt greit å velge og skjerme seg selv ved å kutte henne ut. Det er ingenting du kan gjøre for å reelt hjelpe henne og da er det bare destruktivt at du skal bli nedstemt av å ha henne på sosiale medier.

Ja, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort for henne... Hun har faktisk et profilbilde på fb nå av at hun gråter, det blir bare for mye. TS

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort for henne... Hun har faktisk et profilbilde på fb nå av at hun gråter, det blir bare for mye. TS

Sånn er det ikke normalt å holde på. Jeg hadde kutta henne ut.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn er det ikke normalt å holde på. Jeg hadde kutta henne ut.

Nei ikke sant, det er det jeg tenker også. Seks poster til dagen nå om disse flyktningbarna og Trump når jeg går på profilen hennes... Jeg følger selvsagt ikke hennes feed, men nå ser jeg altså profilbildet hennes over alt også, med noe skrevet om flyktningene på. Jeg er sikker på at hun bruker det bildet fordi ingen kommenterer postene hennes. Jeg fikk også flere invitasjoner til å donere til flyktningbarna fra henne, så jeg måtte blokkere den siden som hun følger. Jeg har fått nok. TS

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Om hun ble misbrukt er det forståelig at hun kan ha utviklet kompleks PTSD, men hvordan ble hun retraumatisert da trump ble valgt?🤔

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Om hun ble misbrukt er det forståelig at hun kan ha utviklet kompleks PTSD, men hvordan ble hun retraumatisert da trump ble valgt?🤔

Fordi det var traumatisk for henne at Trump ble valg da...har jeg forstått det som. TS

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det var traumatisk for henne at Trump ble valg da...har jeg forstått det som. TS

Hva har det med et traume å gjøre? Kjipt ja, ikke et traume med mindre han har gjort henne noe konkret og de er bekjente.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Jegskulleønskeat said:

Hva har det med et traume å gjøre? Kjipt ja, ikke et traume med mindre han har gjort henne noe konkret og de er bekjente.

Nei...hun overdriver. Ja mye fælt har skjedd med henne men hun trenger ikke gjøre det verre enn det er.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei...hun overdriver. Ja mye fælt har skjedd med henne men hun trenger ikke gjøre det verre enn det er.

Vet du om hun går til psykolog?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...