Gå til innhold

Min bestemor nekter å rydde kjøleskapet / kaste mat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har en bestemor i 80-åra som jeg besøker flere ganger i uka. Elsker å snakke med henne! 

Men, hun samler nesten manisk på mat. Kjøleskap er alltid fylt til randen, og bodene er alltid fulle. 95% av det som står der, er mat som FOR LENGST har gått ut på dato. Fikk overtalt henne til å tømme kjøleskap for et par mnd. siden, der noen av tingene hadde ligger i flere år...hun avlåser det som oftest med "nei, det er jo bare nytt som står i kjøleskapet. Kjøpte [lister opp varer] før helga, det skal ikke kastets!"

Luktesansen hennes er også blitt så dårlig at hun ikke lenger greier å skille mellom dårlig mat og brukende mat. Dette har jeg personlig fått oppleve ved å bli servert mat som åpenbart var fordervet (uten synlige merker). 

Dette har foregått i årevis, og hun har ikke vist noen tegn til demens eller liknende. Hun vokste opp under krigen, og har alltid vært ekstremt sparsommelig av seg; sparer på absolutt alt som kan spares. 

Nå frykter jeg at denne trenden blir å føre til matforgiftning for hennes del, noe som kan være livsfarlig. 

Har noen opplevd noe liknende, og hvordan gikk dere fram? 

Anonymkode: 656be...8ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Feil sted kanskje? Flytt gjerne til et mer passende sted mods :-) 

Anonymkode: 656be...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Si at du har dårlig råd og spør om hun kan sponse deg med litt mat som du kan ta med hjem. Så plukker du ut de tingene som er verst. 

Anonymkode: 648cd...1fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem med min mor. Vi kaster litt her og der når hun ikke er i nærheten.

Har ved noen anledninger kastet myyyye, vasket og kjøpt inn nytt. Vet at det er overtramp og at hun vil klage, men det går over. Forholdet vårt tåler såpass. Takler ikke å se all "dritten" hun hamstrer. 

Hun er forsåvidt fornøyd når kjøleskapet er rent og pent. 

Vi har også blitt gradvis (over flere år) tydeligere og veldig direkte ang hamstringen hennes. Ser at det hjelper. 

Overraskende nok hjalp det å "tilfeldigvis" se noen episoder av Extreme hoarders eller hva det nå heter 😛

Anonymkode: d74b2...989

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...