Gå til innhold

Brudepiker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt av en venninne som skal gifte seg til neste år om å være brudepike. Jeg sa ja men har ALDRI vært i bryllup noen gang og vet ikke mye om det.

Kan noen fortelle meg litt (av erfaring, ente du var brud eller brudepike) hva brudepikenes jobb er?

Lurer også på hva jeg skal gi i gave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gifter hun seg i Norge og skal ha voksne brudepiker?

Vet det er vanlig i Sverige, men har aldri sett eller hørt om det i Norge.

Skrevet

Neei, hun er Engelsk og skal gifte seg i USA. Er tradisjonene der veldig forskjellige?

Hun blir 20 neste år og alle brudepikene er rundt den alderen (jeg blir 21 den mnd. hun gifter seg).

Skrevet

Tror det er litt forskjell, ja... Har heller ikke hørt om voksne brudepiker i Norge. Tror ikke du skal gjøre så mye bortsett fra å gå inn foran eller bak brudeparet... Tror brudepiker i USA også er ment som vitner... Kanskje du burde spørre bruden? :roll:

Skrevet

Jeg har vært brudepike i USA. De som giftet seg hadde fem bridesmaids og fem groomsmen. Brudepikene hadde ingen spesielle oppgaver annet enn å gå inn foran bruden, stille seg opp som fortalt og gå ut sammen med en groomsman etter brudeparet når vielsen var over. I tillegg ble det tatt endel bilder av brudefølget som jeg var endel av. Det er sikkert forskjellig fra bryllup til bryllup der borte også, men når vi kom til selskapslokalet ble alle bridesmaids + groomsmen introdusert før brudeparet som ankom sist. Hele brudeføget satt også "på utstilling" under middagen mens de andre satt på runde bord.

Det var skikkelig amerikansk, men moro :)

Skrevet

Glemte en ting.. alle brudepikene måtte ha lik kjole da, hvertfall lik farge, som bruden hadde bestemt. Kjolen min kostet i overkant av 200 dollar, og jeg har kun brukt den den ene gangen :roll:

Men dette varierer helt sikkert det også! :)

Gjest Betty Boop
Skrevet
Glemte en ting.. alle brudepikene måtte ha lik kjole da, hvertfall lik farge, som bruden hadde bestemt.  Kjolen min kostet i overkant av 200 dollar, og jeg har kun brukt den den ene gangen  :roll:  

Men dette varierer helt sikkert det også!  :)

Trodde det var vanlig at brudeparet betalte disse kjolene hvis bruden bestemte hvilken kjole de skulle gå med...

Skrevet

Trodde det var vanlig at brudeparet betalte disse kjolene hvis bruden bestemte hvilken kjole de skulle gå med...

Det trodde jeg også :roll:

Reisa over dit var dyr nok igrunn.

Skrevet

Takk for alle svar.

Må nok kjøpe min egen kjole og. Og reisa.. og hotell. Kommer til å bli dyrt. :-?

Leela, hørtes gøy ut. :)

Jeg spurte bruden men hun ga meg en side over hva som var vanlig og der stod det at brudepikene skal:

Gjøre tjenester som å gjøre ærend og lage bord dekorasjonen.

Betaler for 'bridal showeren'.

Kommer på 'pre-parties og øvingen'.

Skal gi gave i bridal showeren og i bryllupet.

Og som jeg sa, betale for kjole, tur og hotell.

Synes egentlig det virket som veldig mye og lurte på om det ble litt feil for jeg har ikke råd til å være der i flere uker (og kan da ikke være med på fester og bridal showers osv). :-?

Får vel snakker videre med henne om det.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Ojsann, det var jo ganske mye ja! Det måtte ha vært en veldig nær venninne for at jeg skulle ha prioritert noe sånt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Må bare kommentere at min søster var brudepike i vårt bryllup, da var hun 27 år gammel :wink:

Skrevet
Takk for alle svar.

Må nok kjøpe min egen kjole og. Og reisa.. og hotell. Kommer til å bli dyrt. :-?

Leela, hørtes gøy ut. :)

Jeg spurte bruden men hun ga meg en side over hva som var vanlig og der stod det at brudepikene skal:

Gjøre tjenester som å gjøre ærend og lage bord dekorasjonen.

Betaler for 'bridal showeren'.

Kommer på 'pre-parties og øvingen'.

Skal gi gave i bridal showeren og i bryllupet.

Og som jeg sa, betale for kjole, tur og hotell.

Synes egentlig det virket som veldig mye og lurte på om det ble litt feil for jeg har ikke råd til å være der i flere uker (og kan da ikke være med på fester og bridal showers osv). :-?

Får vel snakker videre med henne om det.

Jeg kom til USA fem dager før bryllupet og da hadde de hatt bridalshower for henne uka før. Det var denne forloveren - maid of honor - som holdt det selskapet, ingen av de andre bridesmaids bidro med noe annet enn en gave (jeg ga bare bryllupsgave til begge). Ellers så var brudefølget bare med på prøving i kirken og middag (rehersaldinner) kvelden før. :)

For min del som aldri hadde vært i norsk eller amerikansk bryllup før, så satt jeg igjen med inntrykket om at vi øvde og øvde i flere timer på vielsen, som på selve dagen tok ca 12minutter :roll:

Middag og dans var ferdig kl 20-21 på kvelden, dette var liksom helt vanlig sa de.

Men det var jo en opplevelse å ha med seg da :wink:

Skrevet

Skal ha en brudepike - hun fyller 16 uken før bryllupet.

Så har jeg søsteren min (24) som forlover.

Men når jeg leser listen over brudepikens 'plikter', lurer jeg på om det ikke er en sammenblanding av forlover og brudepike på gang. I USA kaller de det jo 'bridesmaid', og peker bare ut en 'maid of honour' - i Norge har det blitt vanlig med forlover for både ham og henne, og de har ansvar for utdrikningslag og liknende.

Tror dessverre også det er vanlig at amerikanske bridesmaids må betalte de grusomme kjolene selv - mange historier om nødløgner av typen "Neida, jeg kan legge den opp og bruke den på byen i fremtiden," eller "Jeg kan farge den om og bruke den igjen, ikke noe problem" når venninnen har valgt ut heslige, gusjegrønne tyllmonstere til jentene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...