AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Hvorfor klipper man pudler helt korte over nesa? Barberer de helt kort noen steder men lengre pels andre steder? Erfaring med puddel? Er en storpuddel enklere å ha enn en schæfer? Anonymkode: 72d36...39a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 Dette er ikke ment noe negativt til dem som allerede har schæfer hund men... Jeg ville ikke kjøpt meg en schæfer hvis jeg var deg med tanke på at VELDIG mange av dem får hofte problemer pga hvordan de er avlet opp. Dette er noe jeg ser på som dyreplageri( altså avlen)... Det er en utrolig vakker rase osv... Men synes du burde lese deg opp når det gjelder akkurat det. jeg sier ikke at de som allerede har disse hundene er dyreplagere bare så det er sagt. De er sikkert utrolig snille med hundene sine! Men jeg mener at det faktisk er dyreplageri å skaffe seg denne rasen med tanke på disse problemene. Anonymkode: 86c3e...db9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #3 Skrevet 3. juli 2018 Jeg besvarte ikke spørsmålet ditt skikkelig Hehe Ups. Noen pudler blir brukt til utstilling, som gjør at de må bli klipt slik. Mange pudler er klipt likt over hele kroppen, utrolig søtt begge deler!! Anonymkode: 86c3e...db9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #4 Skrevet 3. juli 2018 Vurderer også belger eller hvit gjeter pga. hoftene til schæferen. Men så er puddelen også en favoritt. Men hvorfor kan den ikke ha hårete ansikt? Vil ikke ha doodle. Anonymkode: 72d36...39a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #5 Skrevet 3. juli 2018 Puddelen kan ha hårete ansikt, men kan ikke ha for lange hår da den trenger å se uten masse hår i veien. Håret er veldig krøllete sp jeg regner med at håret vil gå rett opp i øynene. har selv en liten Bichon havanais. Det er VELDIG mye pelsstell så jeg ville ikke hatt alt for langt hår på puddelen din med mindre du vil sitte flere timer til dagen å stelle pelsen. Jeg har bare en bittelite hund som tar opp til en time til dagen å gre. En puddel er enda større og da tar det jo mye lenger tid. Anonymkode: 86c3e...db9
tirben Skrevet 3. juli 2018 #6 Skrevet 3. juli 2018 Jeg har hatt stor puddel og schäfer, og selv om begge er fantastiske hunder, ville jeg valgt puddel igjen. Puddelen er svært lettlært, den røyter ikke og er en behagelig turvenn. Vår schäfer fikk så problemer med hoftene, at vi måtte avlive den, og det var forferdelig trist. Puddelen har mye bedre helse, og den vi hadde levde til den var 15 år. Du bestemmer selv hvordan du vil klippe den. Hvis du vil ha den litt rufsete i ansiktet, kan du godt ha det! Vi pleide å klippe vår hund helt ned ca 4 ganger i året. Da ble ansiktet tatt i samme slengen. Så begynner det å vokse, og på slutten før neste klipp igjen, så hun rufsete ut over fet hele. Synes ikke det var mye pelsstell mellom klippene. Puddelen, og spesielt den store, er en undervurdert rase. Den er som sagt, enkel å dressere, kan tas med på turer overslt, bjeffer lite, røyter ikke, så uten tvil den hunden jeg ville valgt igjen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #7 Skrevet 3. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor klipper man pudler helt korte over nesa? Barberer de helt kort noen steder men lengre pels andre steder? Erfaring med puddel? Er en storpuddel enklere å ha enn en schæfer? Anonymkode: 72d36...39a De barberes visse steder fordi det er praktisk. Rundt kjønnsorganer så det blir rensligere, rundt snute og opp mot ørene slik at øynene kommer frem og ikke blir irriterte og at de hengende ørene får litt luft. Selv opphavet til de teite utstillingsklippene hadde en gang en praktisk funksjon. Pudler er fantastiske. Men at puddel er enklere enn schäfer burde nesten si seg selv, syns jeg. Anonymkode: a7a46...680 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #8 Skrevet 3. juli 2018 Men feks. Tibetansk terrier har jo masse hår i ansiktet og barberes ikke der. Hvorfor ikke? Er det mere vanskelig for puddelen? Anonymkode: 72d36...39a
Julie Skrevet 3. juli 2018 #9 Skrevet 3. juli 2018 Storpuddel er flotte og litt undervurderte brukshunder. Flertallet jeg har møtt har vært lettlærte og trivelige hunder, møtt noen få som har vært ganske skarp mot andre hunder.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #10 Skrevet 3. juli 2018 Hunder som har langt hår på snuta vil lukte fort, siden det alltid er vått i pelsen rundt munnen. Og rundt øynene kan det irritere, ører som henger ned har det best med kort hår rundt ellers så kan det bli fuktig og hunden får ørebetennelse. Når jeg hadde puddel så ble ansikt og labber klipt ca en gang i mnd, gjorde det selv. Hele hunden ble klipt 4 ganger i året, det gjorde en som har mer peiling enn meg. Har hatt både stor og dvergpuddel. Begge var enkle, snille og smarte hunder. Den minste hadde litt mer tendens til å bjeffe, som små raser ofte har. Hun trengte mer oppdragelse enn den store, hun var en drøm. Anonymkode: 98af0...668
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #11 Skrevet 3. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men feks. Tibetansk terrier har jo masse hår i ansiktet og barberes ikke der. Hvorfor ikke? Er det mere vanskelig for puddelen? Anonymkode: 72d36...39a Det er ulike tradisjoner og rasestandarder, enkelt og greit. Men kanskje tibetansk terrier har større øre- og øyeproblemer som følge av det også, det vet jeg ikke. Anonymkode: a7a46...680
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ulike tradisjoner og rasestandarder, enkelt og greit. Men kanskje tibetansk terrier har større øre- og øyeproblemer som følge av det også, det vet jeg ikke. Anonymkode: a7a46...680 Skjønner det hvis man skal stille ut hunden men hvis ikke man skal. Hvorfor ikke? Anonymkode: 72d36...39a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det hvis man skal stille ut hunden men hvis ikke man skal. Hvorfor ikke? Anonymkode: 72d36...39a Hvorfor ikke hva? Anonymkode: a7a46...680
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Om man da kan ha en sånn klipp? Om det er for hundens del? Hundens beste? Selv om den ikke stilles ut. Anonymkode: 72d36...39a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man da kan ha en sånn klipp? Om det er for hundens del? Hundens beste? Selv om den ikke stilles ut. Anonymkode: 72d36...39a Anbefaler deg å ringe en oppdretter, dem har gjerne masse informasjon når det kommer til hvorfor og hvordan rundt puddelhundeholdet. Let opp en valpeannonse på Finn og ring selgeren så får du ordentlige svar på alt du lurer på. Pudler er fine hunder som krever en del stell. Det er for hundens beste da det blant annet blir varmt med mye hår om sommeren og om vinteren kladder det seg med snø på poter og snute + hygieneårsaker. På en annen siden så slipper du å støvsuge daglig da pudler ikke røyter. Anonymkode: 766ff...2ee
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om man da kan ha en sånn klipp? Om det er for hundens del? Hundens beste? Selv om den ikke stilles ut. Anonymkode: 72d36...39a Du kan da klippe hunden din slik du vil. Anonymkode: a7a46...680
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #17 Skrevet 5. juli 2018 Er en puddel enklere å ha enn en hvit gjeterhund? Har tenkt mye på hvit gjeterhund også. Schafer utgår pga. hoftene nå. Hva krever en hvit gjeterhund? Anonymkode: 72d36...39a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #18 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er en puddel enklere å ha enn en hvit gjeterhund? Har tenkt mye på hvit gjeterhund også. Schafer utgår pga. hoftene nå. Hva krever en hvit gjeterhund? Anonymkode: 72d36...39a Hva tror du selv? Skjønner ikke helt greia her, du stiller mange spørsmål det tar deg to sekunder å google. Anonymkode: a7a46...680
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #19 Skrevet 6. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du selv? Skjønner ikke helt greia her, du stiller mange spørsmål det tar deg to sekunder å google. Anonymkode: a7a46...680 Hvordan kan jeg vite det? Det står ikke så mye om erfaringer på Google. Krever collie det samme? Det står ingen sammenligninger på Google heller. Anonymkode: 72d36...39a
Petra00 Skrevet 9. juli 2018 #20 Skrevet 9. juli 2018 Det kommer helt an på hva du legger i "enkel å ha" og hva du skal bruke hunden til. Velg hund ut fra det livet du har mulighet til å tilby hunden. Du vil finne positive og negative sider ved absolutt alle hunderaser. En gjeterhund, som schæfer og hvit gjeterhund, vil mest sannsynlig ha mye gjeterinnstinkt som kan være positivt hvis du skal bruke hunden til hundesport o.l., men som sikkert kan være litt slitsomt om hunden bare skal være familiehund. De kan også ha mye vaktinnstinkt. Jeg vil si at storpuddelen er en god førstegangshund, og den er en god allround-hund. Etter min mening er det veldig lite negativt å si om storpuddelen. Om jeg skal komme på noe, er det at den er veldig spretten, men det er selvfølgelig mulig å trene den til ikke å hoppe på folk. Den er veldig eier/flokkorientert, som gjør at den er veldig lojal, men også at den ikke liker å være overlatt til seg selv store deler av dagen (de aller fleste kan naturligvis trenes til å være alene en arbeidsdag). De er også veldig smarte, på godt og vondt. Pelsen må stelles. Det er ikke så mye jobb om den klippes kort noen ganger i året. Snuten klippes både av estetiske og praktiske hensyn. Pelsen kan lett floke, og floker på nesa er upraktisk. Lang pels kan irritere øynene. Vi har litt bart på vår, og har sett mange som bare klipper noe rundt øyene, så ingen fasitsvar på hvordan man skal ha pelsen hvis man ikke driver med utstilling. Har mest erfaring med storpuddel, som jeg har selv, men har møtt en del hvite gjeterhunder også. Vil tro et fellestrekk ved disse rasene er at begge er relativt lette å trene, og krever noe mental stimuli i hverdagen. Om du ikke har tid til å legge en del tid i å trene og stimulere hunden, ville jeg ikke valgt hverken puddel eller hvit gjeterhund, men heller en annen rase.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå