AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 Ja har hatt en diskusjon med min søster idag ang dette. Jeg mener at et barn av f.eks 2 somaliske foreldre født i Norge er da av somalisk opprinnelse/etnisitet. Min søster mener at dersom et barn av 2 somaliske foreldre er født i Norge så er barnet norskt og er norsk statsborger. Barnet kommer fra Norge, ja men det er jo ikke av norsk opprinnelse? Jeg selv er halvt norsk og er jo da ikke helt norsk... Hva mener dere? Anonymkode: 32311...0f0 2
Example Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Kalles ofte "norskfødt med innvandrerforeldre". Og nei, barnet får ikke automatisk norsk statsborgerskap, selv om det er født i Norge. Etnisiteten endrer seg heller ikke av fødeland. Så er det selvfølgelig opp til enhver å si hva som ligger i begrepet "norsk". 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 1 minutt siden, Example skrev: Kalles ofte "norskfødt med innvandrerforeldre". Og nei, barnet får ikke automatisk norsk statsborgerskap, selv om det er født i Norge. Etnisiteten endrer seg heller ikke av fødeland. Så er det selvfølgelig opp til enhver å si hva som ligger i begrepet "norsk". Hun sa "Du får google det da vet du, så kan du lese det selv". Jeg gadd ikke å google det fordi jeg står fast vet min mening.. Et ban født i Norge av 2 utenlandske foreldre er ikke Norskt, selvom barnet kanskje er Norsk statsborger, Anonymkode: 32311...0f0
Example Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun sa "Du får google det da vet du, så kan du lese det selv". Jeg gadd ikke å google det fordi jeg står fast vet min mening.. Et ban født i Norge av 2 utenlandske foreldre er ikke Norskt, selvom barnet kanskje er Norsk statsborger, Anonymkode: 32311...0f0 Barnet er ikke norsk statsborger, med mindre foreldrene er det (eller en av dem). Et barn født av norske statsborgere i Norge blir dog norsk statsborger ved fødselen. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 Norsk statsborgerskap erverves ved fødsel, adopsjon, søknad eller melding. Et barn som har mor eller far med norsk statsborgerskap, får automatisk norsk statsborgerskap. Det kreves altså en statsborgermessig forbindelse til Norge ved minst ett av foreldrene. Eneste unntak er barn som blir født på norsk jord av ukjente foreldre. En person som har oppholdt seg i Norge i minst syv år i løpet av en ti-årsperiode, vil få innvilget statsborgerskap dersom enkelte krav som for eksempel obligatorisk norskopplæring er oppfylte. Danske, finske, islandske og svenske statsborgere som er løst fra annet statsborgerskap har ved melding rett til å bli norsk statsborger såfremt vedkommende har fylt 18 år, har vært bosatt i riket de siste syv år og i denne tiden ikke er dømt til frihetsstraff eller særreaksjon som følge av straffbart forhold. Anonymkode: 8d685...34c 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sa "Du får google det da vet du, så kan du lese det selv". Jeg gadd ikke å google det fordi jeg står fast vet min mening.. Et ban født i Norge av 2 utenlandske foreldre er ikke Norskt, selvom barnet kanskje er Norsk statsborger, Anonymkode: 32311...0f0 Hva må til for å være Norsk? Hva vil du si definisjonen er? Anonymkode: 7013f...214 4
Elena87 Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Nei man er ikke norsk fordet om man kom til på norsk jord... 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 Er man født i Norge må man ha 50 % norske gener og oppover, for å kunne kalle seg norsk i mitt hode da.. Anonymkode: 3f6f7...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #10 Skrevet 3. juli 2018 Nei, da er man andre generasjons innvandrer. Anonymkode: 7b163...ee2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #11 Skrevet 3. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hun sa "Du får google det da vet du, så kan du lese det selv". Jeg gadd ikke å google det fordi jeg står fast vet min mening.. Et ban født i Norge av 2 utenlandske foreldre er ikke Norskt, selvom barnet kanskje er Norsk statsborger, Anonymkode: 32311...0f0 Ok, da definerer du altså ikke norsk som å være norsk statsborger. Det dere er uenige i er kanskje definisjonen av "norsk". Anonymkode: 3f1f0...561 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #12 Skrevet 3. juli 2018 Nei. De er andre generasjons innvandrere. Anonymkode: 929a6...cee
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #13 Skrevet 3. juli 2018 Er man norsk når man skriver norsk med stor n? Anonymkode: bdcbc...c9f 28
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #14 Skrevet 3. juli 2018 Min mening er at man er norsk så lenge man har norsk statsborgerskap. Hvis det er et barn med to somaliske foreldre som begge har norske statsborgerskap slik at barnet også får det, hva er barnet da om ikke norsk? Med somaliske røtter/somalisk opprinnelse. Anonymkode: f118b...a38 6
heipådegsann Skrevet 3. juli 2018 #15 Skrevet 3. juli 2018 Jeg anser dem for å være norske. Mange som er født i Norge behersker det norske språk bedre enn språket fra sine foreldres fødeland, de kjenner den norske kulturen, men har kanskje aldri besøkt det landet foreldrene kom fra osv. De ville vært som fremmede i sine foreldres hjemland. Da synes jeg det blir feil å ta fra dem den norske tilhørigheten. Men etnisiteten arves jo likevel fra foreldrene. 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #16 Skrevet 3. juli 2018 Moralister vil alltid moralisere. Til alle de IKKE etniske norske der ute: Noen tullinger kan aldri definere deg om du er norsk eller ikke pga din bakgrunn! Husk at du blir norsk og nordmann, den dagen du får ditt norske pass der det står «norsk statsborger» Du er verken mindre verdt som menneske, eller mindre norsk enn etniske nordmenn! Punktum. Anonymkode: fcad6...b0a 15
Opplyst Skrevet 3. juli 2018 #17 Skrevet 3. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere? Anonymkode: 32311...0f0 Jeg mener nei.
Opplyst Skrevet 3. juli 2018 #18 Skrevet 3. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva må til for å være Norsk? Hva vil du si definisjonen er? Anonymkode: 7013f...214 Noe betydelig mer enn et stykke papir kalt pass.
Apis Skrevet 3. juli 2018 #19 Skrevet 3. juli 2018 En person født i Norge av Somaliske foreldre vil jeg definere som norsk-somalier, på samme måte som norsk-pakistaner. Barn av nordmenn som utvandret til Amerika, var jo norsk-amerikanere i noen generasjoner. Men så er det kanskje noen unntak, jeg kjenner noen familier fra forskjellige land i Europa og der blir barna kalt tyske, svenske, danske, polske etc... selv om jeg tror de er født i Norge, men de har jo fortsatt sitt statsborgerskap fra hjem landet 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #20 Skrevet 3. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening er at man er norsk så lenge man har norsk statsborgerskap. Hvis det er et barn med to somaliske foreldre som begge har norske statsborgerskap slik at barnet også får det, hva er barnet da om ikke norsk? Med somaliske røtter/somalisk opprinnelse. Anonymkode: f118b...a38 Somalisk. Det er bare å se på tråden som ligger på skråblikk. "Hvis jeg flytter til Kina, hvor lang tid tar det før jeg blir kinesisk?" Det viser seg at jeg blir aldri kinesisk, men et barn født i Norge av to utenlandske foreldre blir visst norsk. Det står ikke engang noe om at de bor her. Jeg har et spørsmål til deg. En i familien min, han har statsborgerskap i Canada, foreldre fra Italia, oppvokst i Marokko og født i Kina. Etter din logikk er han kinesisk? Anonymkode: 1dadb...782
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå