Gå til innhold

Virker som medisin er blitt mindre prestisje?

Anbefalte innlegg

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

Anonymkode: e0b13...06c

Aner ikke, men veterinørstudiet og tannlege er de nye prestisjestudiene. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor utdannet du deg til lege? Norge?

Anonymkode: 72023...320

Jeg jobber ikke som lege. Men flere av vennene mine gjør det.

Skrevet (endret)
39 minutter siden, O.G. skrev:

Aner ikke, men veterinørstudiet og tannlege er de nye prestisjestudiene. 

Det er ikke mye prestisje i å kikke ned i dævelskapet av en kjeft som har hatt dårlig munnhygiene over lang tid, nei 😂👍

Endret av Serafin
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Serafin skrev:

Det er ikke mye prestisje i å kikke ned i dævelskapet av en kjeft som har hatt dårlig munnhygiene over lang tid, nei 😂👍

Godt betalt og jobber som regel bare dagtid.

Anonymkode: 300b5...e0c

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke Norge fått mangel på leger hvis ingen ville studere medisin i utlandet? 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Når folk sier at leger har lav lønn. Det vet man at de er bortskjemte.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker alle utenlandsutdannede også drar ned statusen. Og lønnen er ikke voldsomt bra om man ikke regner overtid. 

Anonymkode: 3e8d9...36c

Hvis du spør leger på 60-70 år, vil du finne at overraskende mange av dem studerte utenlands. Så her er det nok mest dine fordommer som snakker, tror jeg. 

Anonymkode: 38155...21c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de stort sett ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn i Norge.

Anonymkode: 72023...320

Det er jo ikke slik at statusen til yrket er høy *på grunn av* høye inntakskrav - inntakskskravene er høye fordi studiet er populært, delvis på grunn av at yrket har høy status. Karakterene fra vgs er ganske irrelevante så lenge man har kommet inn på medisinstudiet, samme hvor. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Herr Heftig skrev:

Har du sett grunnlønna til leger på sykehus? Før tillegg? Jeg synes ikke den er høy, hvis du tar ansvar, lengde på utdanning, konsekvenser hvis du gjør feil og stressnivå med i betraktningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er fordi det er mye stress og ansvar å jobbe som lege, derfor velger mange heller å bli tannlege, psykolog osv.

Anonymkode: d6c73...7c0

Skrevet (endret)
2 timer siden, Hollie skrev:

Hadde ikke Norge fått mangel på leger hvis ingen ville studere medisin i utlandet? 

Jo, så absolutt. Hadde ingen utdannet seg i utlandet så hadde Norge hatt et realt problem, da det finnes for få studieplasser per dags dato. Det er gunstig sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv at norske leger utdannes i utlandet. Det er billigere med medisinstudier i utlandet (prisen per elev, ikke hva den enkelte elev betaler selv) noe som gjør at staten sparer penger på å utdanne norske leger i utlandet, da staten betaler betraktelig mye mindre for dette. 

Endret av aell
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at statusen til yrket er høy *på grunn av* høye inntakskrav - inntakskskravene er høye fordi studiet er populært, delvis på grunn av at yrket har høy status. Karakterene fra vgs er ganske irrelevante så lenge man har kommet inn på medisinstudiet, samme hvor. 

Det er jo sammenheng mellom status til et yrke og høye inntakskrav. Alle "statusyrker" som jus, psykologi, medisin, sivilingeniør osv. har høye inntakskrav, så når mange med lavere karakterer blir lege fordi de studerer i utlandet synker statusen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det har mer å gjøre med avtagende avkastning. For 100-200 år siden så hadde teknologiske innovasjoner enorm påvirkning på levealder, dødsfall blant spedbarn, matproduksjon, medisinske behandlinger, osv. Nå har vi kommet i en periode hvor vi fortsatt gjør store fremskritt, men disse fører ikke til like store endringer for sluttbrukeren.

For eksempel så var det ikke før cirka 1850 at det ble en vanlig praksis for leger å foreta enkle hygieniske tiltak som å vaske hendene sine før de behandler den neste pasienten. Dette fikk enorme positive følger som færre dødsfall ved fødsler og mindre smitte mellom pasienter (hvor bæreren av smitten pleide å være legen selv). Altså førte enkle gjennombrudd til enorme forbedringer, mens vi nå har det slik at enorme gjennombrudd fører til enkle forbedringer. 

Se på det som om du deltar i et løp om og om igjen hvor du prøver å få den beste tiden. De første løpene så går du hver gang og får en nokså høy (dårlig) tid. Plutselig bestemmer du deg for å jogge på neste løp, så blir tiden halvert. Neste løp så løper du, og du bruker 25% mindre tid enn sist gang. Neste gang så løper du litt raskere og bruker 5% mindre tid enn siste løp. Sånn fortsetter det, og du ender opp med å bruke mer og mer krefter på enda mindre forbedringer enn før. 

Anonymkode: 7da9f...a33

Jeg kjøper ikke denne helt...men jeg skjønner hva du mener og er delvis enig. Det å vaske hendene og penicillin var jo store gjennombrudd som hadde stor innvirkning. Men hva i medisin vil du si er enorme gjennombrudd de siste 30 årene? Jeg syns vi har blitt sykere med alle de nye sykdommene og økende krefttilfeller og legevitenskapen har ikke gjort noe for å demme opp for dette. Ser ikke noen gjennombrudd akkurat. Vel, når det gjelder kirurgi så er man jo enormt avansert blitt, så der er det stadig utvikling. Men områdene kreft og kroniske sykdommer har vel ikke endret seg mye... 

Anonymkode: 5fb0e...677

Skrevet
1 hour ago, Herr Heftig said:

De mener i forhold til antall studieår og med tanke på hvor mye legene faktisk jobber. Jeg er i en annen bransje men har like lang utdannelse som legene, og jeg har mer enn én gang blitt overrasket når jeg har har hørt hva de tjener. Jeg har kortere arbeidsuke og tjener likevel en god del mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke villet hatt hverken høyere lønn eller mere prestisje for å utdanne meg til lege, jeg ville hatt en forbedret utdannelse på en del områder. Jeg ville visst hva jeg skulle gjøre med Chrohns, IBS, ulcerøs colitt, uforklarlige nervesmerter, endometriose, migrene, uforklarlig utmattelse, uforklarlig ditt og uforklarlit datt....jeg ville følt det veldig belastende å bare kunne tilby disse menneskene smertelindring og symptombehandling. Syns ikke leger det er frustrerende, eller bare blokker de det ut?

Anonymkode: 5fb0e...677

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar på snart 80 år tok medisinutdannelsen i Tyskland. Var nesten like vanlig på den tiden å ta medisin i utlandet, som nå. Statusen har nok helt klart endret seg, ja. Bestefaren min hadde stor respekt, og ble nesten sett på som en "kjendis" i bygda hvor han var distriktslege. Slik er det jo ikke i dag, da det er flere leger som jobber i samme distrikt. Kanskje flere leger generelt? 

Anonymkode: 2539d...e67

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bestefar på snart 80 år tok medisinutdannelsen i Tyskland. Var nesten like vanlig på den tiden å ta medisin i utlandet, som nå. Statusen har nok helt klart endret seg, ja. Bestefaren min hadde stor respekt, og ble nesten sett på som en "kjendis" i bygda hvor han var distriktslege. Slik er det jo ikke i dag, da det er flere leger som jobber i samme distrikt. Kanskje flere leger generelt? 

Nå er det jo veldig stor forskjell på å ha studert medisin i Tyskland, England, Danmark osv som er fullt på høyde (eller over) Norge. I tillegg må man ha gode karakterer selvom man kanskje kan komme inn med 5,2 istedet for 5,8 som i Norge. I Øst-Europa derimot slipper de inn alt og alle som kan betale, man trenger vel knapt å ha hatt et eneste realfag. Man trenger ikke snakke språket til pasientene, lærerne må være tolk osv. 

Anonymkode: b6fd7...d0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sammenheng mellom status til et yrke og høye inntakskrav. Alle "statusyrker" som jus, psykologi, medisin, sivilingeniør osv. har høye inntakskrav, så når mange med lavere karakterer blir lege fordi de studerer i utlandet synker statusen. 

Leste du innlegget mitt? Klart det er en sammenheng mellom karakterer og status, men poenget er at sammenhengen er omvendt. Statusen er IKKE høy FORDI man trenger gode karakterer for å komme inn på studiet. Tror du virkelig at en kirurg på seksti år har en jobb som regnes som høystatus fordi han gjorde det bra på videregående? Nei, mange unge ønsker å bli lege for å bli som ham (deriblant hans høye status), derfor er karakterkravet høyt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Dette gjelder flere yrker. Yrker som prest, veterinær og ikke minst lærer var statusyrker før i tiden. Det var få av dem, og det var få som hadde ressurser til å studere for å få disse yrkene. Dette henger nok sammen med samfunnsendringer generelt, og handler ikke bare om leger.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Status har vel ikke så mye med utdanningen du tar, men hvilken jobb du får. De aller fleste tar/begynner på utdanning i dag, og hvis du ikke har snittet flytter du til utlandet eller forbedrer karakterene. 

Om du er sivilingeniør i et firma som går konkurs er det jo ganske lite prestisje i forhold til å jobbe i Google osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...