Gå til innhold

Virker som medisin er blitt mindre prestisje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen? For bare noen år siden ble leger oppfattet langt mer "på topp" enn nå, er mitt inntrykk.

Anonymkode: b6fd7...d0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ufleksible arbeidstider og mye overtid

Dårlig lønn

Høy investering i starten (krever minst 5 års utdanning)

Anonymkode: 7da9f...a33

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen? For bare noen år siden ble leger oppfattet langt mer "på topp" enn nå, er mitt inntrykk.

Anonymkode: b6fd7...d0c

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufleksible arbeidstider og mye overtid

Dårlig lønn

Høy investering i starten (krever minst 5 års utdanning)

Signerer denne. Pluss at man må av og til si nei til sosiale ting fordi man må jobbe ubekvemme vakter.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det snart er å anse som et kvinneyrke. 

Kvinner er generelt for dårlige til å kjempe for lønn og særegne rettigheter, noe som gjør at prestisjen faller.

Anonymkode: a8f71...81c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Serafin skrev:

Signerer denne. Pluss at man må av og til si nei til sosiale ting fordi man må jobbe ubekvemme vakter.

Hvor utdannet du deg til lege? Norge?

Anonymkode: 72023...320

AnonymBruker
Skrevet

Før ble vel leger sett mer på som helter. Nå er det så mange sykdommer de ikke kan gjøre noe med at de blir ikke fullt så sett opp til lenger. Tenker på ME, MS, fibromyalgi, borrelia, ALS, alle slags tarmsykdommer, migrene osv osv osv, og kreft finner de aldri noen kur for. Det kommer nye diagnoser hver dag virker det som. Må være frustrerende for legene også.

Anonymkode: 5fb0e...677

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før ble vel leger sett mer på som helter. Nå er det så mange sykdommer de ikke kan gjøre noe med at de blir ikke fullt så sett opp til lenger. Tenker på ME, MS, fibromyalgi, borrelia, ALS, alle slags tarmsykdommer, migrene osv osv osv, og kreft finner de aldri noen kur for. Det kommer nye diagnoser hver dag virker det som. Må være frustrerende for legene også.

Da er det vel godt du er "lege" da, siden du mener at man aldri finner noen kur mot kreft. For øvrig er det i første instans forskerne som stort sett finner kurer, ikke "ordinære" utøvende leger. 

Anonymkode: d3c3c...84d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker alle utenlandsutdannede også drar ned statusen. Og lønnen er ikke voldsomt bra om man ikke regner overtid. 

Anonymkode: 3e8d9...36c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En del ligger nok i at det har blitt mye mer synlig alt de ikke kan. Før internett etc. kom ikke det frem på samme måte. Vi trodde at en lege kunne alt om sykdommer, vi vet bedre nå.

Anonymkode: 01663...266

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det vel godt du er "lege" da, siden du mener at man aldri finner noen kur mot kreft. For øvrig er det i første instans forskerne som stort sett finner kurer, ikke "ordinære" utøvende leger. 

Anonymkode: d3c3c...84d

Ja er man noe nærmere nå enn man var for 50 år siden? Det er ikke legenes feil, det har du rett i. Jeg skjønner at de gjerne vil gjøre folk friske, men de har bare ikke redskapene til det, og det er utdannelsen og informasjonen deres som er mangelfull. Vi kan sende folk til månen og biler kan kjøre av seg selv, men vi kan ikke kurere kreft, jeg vet ikke hvem sin feil det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er man noe nærmere nå enn man var for 50 år siden? Det er ikke legenes feil, det har du rett i. Jeg skjønner at de gjerne vil gjøre folk friske, men de har bare ikke redskapene til det, og det er utdannelsen og informasjonen deres som er mangelfull. Vi kan sende folk til månen og biler kan kjøre av seg selv, men vi kan ikke kurere kreft, jeg vet ikke hvem sin feil det er.

Det har mer å gjøre med avtagende avkastning. For 100-200 år siden så hadde teknologiske innovasjoner enorm påvirkning på levealder, dødsfall blant spedbarn, matproduksjon, medisinske behandlinger, osv. Nå har vi kommet i en periode hvor vi fortsatt gjør store fremskritt, men disse fører ikke til like store endringer for sluttbrukeren.

For eksempel så var det ikke før cirka 1850 at det ble en vanlig praksis for leger å foreta enkle hygieniske tiltak som å vaske hendene sine før de behandler den neste pasienten. Dette fikk enorme positive følger som færre dødsfall ved fødsler og mindre smitte mellom pasienter (hvor bæreren av smitten pleide å være legen selv). Altså førte enkle gjennombrudd til enorme forbedringer, mens vi nå har det slik at enorme gjennombrudd fører til enkle forbedringer. 

Se på det som om du deltar i et løp om og om igjen hvor du prøver å få den beste tiden. De første løpene så går du hver gang og får en nokså høy (dårlig) tid. Plutselig bestemmer du deg for å jogge på neste løp, så blir tiden halvert. Neste løp så løper du, og du bruker 25% mindre tid enn sist gang. Neste gang så løper du litt raskere og bruker 5% mindre tid enn siste løp. Sånn fortsetter det, og du ender opp med å bruke mer og mer krefter på enda mindre forbedringer enn før. 

Skrevet

Morsomt at det fortsatt er folk der ute som vurderer yrker etter hvor mye "prestisje" de gir. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, O.G. skrev:

Tannlege har overtatt tronen.

Hvorfor det? 

Anonymkode: e0b13...06c

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Fordi det snart er å anse som et kvinneyrke. 

Kvinner er generelt for dårlige til å kjempe for lønn og særegne rettigheter, noe som gjør at prestisjen faller.

Dette + alle utenlandsstudenter. 

Anonymkode: e443c...7ff

• Liker 2
Skrevet

Hvordan drar utenlandsstudenter NED statusen????? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Rullerusk skrev:

Fordi "hvem som helst" kan studere medisin i utlandet, i motsetning til moderlandet. Det øker jo også tilbudet av leger, noe som gjør yrket mindre "eksklusivt". Rett og slett elementær tilbud og etterspørsel. 

Anonymkode: e443c...7ff

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Rullerusk skrev:

Fordi de stort sett ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn i Norge.

Anonymkode: 72023...320

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Rullerusk skrev:

Fordi enhver idiot kan bli lege idag ved å dra til utlandet. Med hardt arbeid så er det ikke så vanskelig å komme inn i Norge heller.

Jeg kom inn i Norge men valgte det bort fordi jeg ser hvor mye legene i familien sliter. Ubekvemme arbeidstider, lav lønn og du er alltid på jobb. Du kan bli kontaktet når som helst og har i de tilfellene plikt til å hjelpe. Ene søskenbarnet mitt har innsett at hun aldri vil ha tid til å skaffe mann og barn. Jeg angrer iblant, men slår det fort fra meg.

Anonymkode: 300b5...e0c

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Akhenaton said:

Morsomt at det fortsatt er folk der ute som vurderer yrker etter hvor mye "prestisje" de gir. 

Synes du?? Da kan du ikke ha vært mye på sosiale medier de siste årene. Nordmenn har vel aldri vært mer opptatt av å vise hverandre hvor perfekte og fantastiske de er, så jeg synes det passer pent inn i det store bildet. Du er jo ingen hvis du ikke er vellykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...