Gå til innhold

Smarte løsninger for hjemmelaget middager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen som har gode tips for hjemmelaget middager som kan lages mye av også fyrses/hermetisere? Foreks tenkte jeg på fiskegrateng som er hjemmelaget som jeg fryser til senere bruk, hvor får jeg kjøpt sånn til å fryse i? 

Har lyst til å bruke mer hjemmelaget fra grunnen av til vanlig men hverdagen strekker sjelden til, hadde vært glad om du kunne gi meg noen av dine beste tips for geniale triks og matretter som er gode å fryse/hermetisere? Tips om hermetisering taes også imot med takk!

Anonymkode: 3f90f...c02

AnonymBruker
Skrevet

Supper og gryter av alle slag er fine å fryse. Ferdige fiskekaker, kjøttkaker, kjøttboller også, feks.

Anonymkode: ddeca...571

Skrevet (endret)

Lapskaus. Lager en diger kjele i slengen, typisk 2kg oksekjøtt, en pakke pølser (540g), 5kg poteter, 3-4kg gulrøtter, litt persillerot, en stor purre og en stor sellerirot. Tilsetter 8dl vann. Jevnes med tykk brun saus på slutten om man vil ha brun lapskaus og ikke lys. Dette blir nok til ca. 20 porsjoner, enda mer om man er småspist. Jeg fryser ned i posjonspakninger (700g for min del) i 4L fryseposer som jeg klemmer flate. 

Når jeg skal tine de er det bare å kakke de mot benkeplatekanten et par ganger så de deles i 4, rett i mikroboks og 12 minutter på 1000W i mikroen (rører litt etter 9 minutter). Like godt som nylaget, og ganske sunt (700g er under 500kcal og metter veldig bra).

NB: Lapskaus må koke LENGE for å bli skikkelig god. Minimum 5 timer, jeg pleier å satse på 6-7 timer. 

Endret av -jk-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...